Íme, a 6 legjobb növényi tej, amit Ön sem hagyhat ki!

Életmód Koprivanecz Magdolna | Dietetikus
Növényi tej - A 6 legjobb Kép nagyítása

Általában három okból szakítanak az emberek a hagyományos tejjel, legyen az tehéntej, kecsketej vagy akár juhtej. Ezek a laktózérzékenység, a tejfehérje-érzékenység, valamint a veganizmus, ami nem engedi állati eredetű élelmiszerek fogyasztását. Ilyenkor a növényi tej, illetve tejek jelentik a megoldást.


Sokkal több, mint egyszerű divat a növényi tej, ami valóban rendkívül egészséges és valódi alternatívája lehet az állati eredetű tejeknek. Nem mindegy azonban, hogy milyen fajtát fogyasztunk, ugyanis nagy lehet a különbség növényi tej és növényi tej között. Mielőtt rátérnénk ezekre, összefoglaljuk, milyen előnyei vannak a fogyasztásuknak.

Kinek jó a növényi tej?

Ha nagyon röviden szeretnénk erre a kérdésre válaszolni, nyugodtan mondhatjuk, hogy mindenkinek. Miért? Elsősorban azért, mert a növényi tej nem tartalmaz laktózt és koleszterint, ahogyan az állati tejekkel összehasonlítva, sokkal kisebb a veszélye annak, hogy allergiás reakciót vált ki. Persze azért ez előfordulhat, főszabály szerint, ha a alapanyagra allergiásak vagyunk, akkor az abból kinyert tejre is azok leszünk.
A jó minőségű növényi tej mentes az antibiotikumoktól és hormonoktól, amik a takarmányon keresztül jutnak a tejet adó állatokba. Persze, mindig hangsúlyozni kell, hogy sokféle létezik, ezek tulajdonságai pedig korántsem azonosak.
Az eddigiekből látható, hogy a növényi tej kifejezetten ajánlott a laktózérzékenyeknek, valamint azoknak, akik érzékenyek a tejfehérjére. Utóbbi tehát nem keverendő össze a laktázenzim hiánya vagy jelentős csökkenése miatt kialakuló laktózérzékenységgel – írja az Életmód Magazin, ahol további fontos információk is olvashatók erről a rendkívül kellemetlen állapotról.
A tejfehérje érzékenység oka, hogy a vékonybélen keresztül átszivárgó, nem megfelelően megemésztett fehérjék semlegesítésére az immunrendszer ellenanyagot kezd termelni, aminek nem kívánt következményei vannak.
Ebből következik, hogy míg a laktózérzékenyek fogyaszthatnak laktózmentes tejtermékeket, illetve szedhetnek laktázenzimet, a tejfehérje érzékenység esetén erre „büntetlenül” nincsen lehetőség. A növényi tej kifejezetten ajánlott akkor, ha lassú az emésztésünk, székrekedéstől vagy IBS-től szenvedünk. Az irritábilis bél szindrómáról a Dr.Natura közölt összefoglaló szakmai cikkeket.
Ne feledkezzünk el a vegánokról sem, hiszen ők saját elhatározásukból nem isznak állati tejet. Természetesen a növényekből készült változat számukra ideális megoldás, különösen azért, mert így számos, egyébként a tejben meglévő tápanyaghoz is hozzájuthatnak.

Milyen jótékony összetevőket tartalmaz a növényi tej?

Ebben a bekezdésben csak általánosságban foglaljuk össze a növényi tej legfontosabb alkotórészeit felhívva a figyelmet arra, hogy a következőkben a leggyakoribb fajtákat részletesen is elemezzük. Ez azért fontos, mert igen nagy különbségek lehetnek az összetételüket illetően.
A növényi tejek számos létfontosságú vitamint, ásványi anyagot, esszenciális fehérjéket (ezeket a szervezetünk nem képes előállítani), antioxidánsokat, cukrokat, rostokat és telítetlen zsírokat tartalmaznak.
Nem okoznak az állati tejekre jellemző allergiákat, vagy a már említett érzékenységeket, azonban másfajta irritációkat kiválthatnak. Ne feledjük, hogy a csonthéjasok, a magok vagy éppen a szója okozhat allergiás reakciókat. Felmérések szerint ebből a szempontból a legjobb választás a rizstej.

A hat legegészségesebb növényi tej

Abban az összes növényi tej megegyezik, hogy könnyen emészthetők, bővelkednek tápanyagokban, és hozzájárulnak egészségünk megőrzéséhez, illetve visszaszerzéséhez. Lássuk most a 6 leginkább ajánlott növényi tejet.  

Szójatej: vitathatatlanul a legismertebb és leggyakrabban fogyasztott növényi tej. Ennél is fontosabb, hogy a szójatej kimagasló egészségvédő tulajdonságokkal rendelkezik. Kínában már hosszú ideje ismeretesek gyógyhatásai, ma már az egész világ elismeri ezeket.  
Nagyon könnyen emészthető, mivel a benne lévő cukrok csak fokozatosan és lassan bomlanak le, a szójatej nemcsak, hogy nem emeli meg hirtelen a vércukorszintet, hanem segít egyenletes szinten tartani. Ennek köszönhetően a diabéteszesek bátran fogyaszthatják.
És ez nem minden: antioxidáns izoflavonoidjai, zsírsavai és fehérjéi együttes hatása, hogy csökkentik a koleszterinszintet. Magas kalciumtartalma jó szolgálatot tehet a csontritkulás megelőzésében. A szójatej javítja a vérkeringést, bővelkedik káliumban és magnéziumban, ennek köszönhetően a magas vérnyomás csökkentésében is segítségünkre lehet. Ez a növényi tej a hölgyek számra valódi áldás, hiszen képes mérsékelni a premenstruációs szindrómát, valamint megelőzni a menopauzával kapcsolatos problémákat. Utóbbi arra vezethető vissza, hogy a szójatejben lévő izoflavonoidok gondoskodnak az ösztrogén szinten tartásáról, ami egyben a mellrák kockázatát is csökkentheti – erről az Organicfatcts bővebb információval szolgál. Rendszeres fogyasztása a Melbourne Egyetem tanulmánya szerint védelmet nyújthat a prosztatarákkal szemben – írja a BJU International tudományos folyóirat.

Mandulatej: a gyerekek is szeretik, ami azért fontos, mert a mandulatej a tápanyagokban leggazdagabb növényi tejek egyike, miközben kalóriatartalma alacsony, és nagyon könnyen emészthető. Alultápláltság, vérszegénység esetén különösen sokat segíthet a fogyasztása. A mandulatej káliumtartalma pozitív hatást gyakorol az agy- és az izomműködésre, erősíti a fogakat, segít megőrizni az épségüket.
Igazi „rostbomba”, ami kiváló méregtelenítővé teszi, valamint hozzájárul a székrekedés problémájának megoldásához. A rostok további hatása, hogy segíthetnek megelőzni a vastagbél- és végbélrák kialakulását, valamint semlegesítik a káros LDL koleszterint. A mandulatej bővelkedik magnéziumban, vasban, D- és E-vitaminban, védi a szívet és az ereket. Kiváló kalciumforrás, ennek, és a D-vitaminnak hála, a mandulatej jótékonyan hat a csontok állapotára – hangsúlyozza a MedicalNewsToday cikke.  

Zabtej: kifejezetten azoknak javasolt a gyakori fogyasztása, akik szeretnének fogyni, vagy elkerülni a hízást, és súlyukat kordában tartani. Főleg reggelire érdemes fogyasztani, mert igazi energialöketet biztosít, ami egész napra kitart. Mindezt úgy, hogy nem terhel meg felesleges zsírokkal.
Magas rosttartalma elősegíti a jó emésztést, kisöpri a bélredőkben megtapadt méreg- és salakanyagokat, valamint órákig tartó telítettségérzetet okoz. Legfontosabb rostja a rákellenes béta-glükán, ami kiváló szívvédő, hatékonyan csökkenti a koleszerinszintet - olvasható a Healthline oldalán.
A zabtej mérsékli segíthet megelőzni a cukorbetegség kialakulását, mérsékli az epesav mennyiségét.
Szó volt róla, hogy igazi fogyókúrás ital, ezt úgy éri el, hogy eközben bővelkedik szénhidrátokban. Ezek azonban gyorsan hasznosulnak, így nem járulnak hozzá a testsúly gyarapodásához. Nagy mennyiségben tartalmaz fehérjéket és esszenciális zsírsavakat, amelyek támogatják a szív- és érrendszer, az immunrendszer és az idegrendszer megfelelő működését. Gazdag még antioxidáns E-vitaminban, ez még egy érv immunerősítő tulajdonsága mellett. Egy pohár zabtejjel a napi B12-vitamin szükségletünk felét fedezhetjük!

Diótej: Igaz, egyelőre kevésbé népszerű, de egészségünk védelme szempontjából annál fontosabb növényi tej. Elég annyit mondani, hogy az összes növényi tej között, a diótejben van a legtöbb antioxidáns. Rendszeres fogyasztásával megszüntethető a krónikus hasmenés, támogatja a szív- és az érrendszer egészségét, segíthet megelőzni a cukorbetegséget. A diótej rendkívül nagy mennyiségben tartalmaz E-vitamint, omega-3 és omega-6 zsírsavakat, antioxidáns polifenolokat, nyomelemeket, szelént, rezet, cinket és magnéziumot. A Whfoods összeállításából az is kiderül, hogy a dió egyes ráktípusok megelőzéséhez is hozzájárulhat, valamint erős gyulladásgátló hatással is rendelkezik.

Rizstej. Sokan összetévesztik a rizsvízzel, amit főleg a makacs hasmenés megszüntetésére alkalmazhatunk. Ez a növényi tej édeskés, nem terheli meg az emésztőrendszert, nincs benne sem laktóz, sem glutén. Jótékonyan hat az idegrendszer működésére, enyhén nyugtató hatású, amit a B-vitaminoknak és a tripofánoknak köszönhet. Nem véletlenül nevezik keleten a nyugalom italának.  
Rendszeres fogyasztása szabályozza az emésztést, kiváló kiegészítője lehet a méregtelenítő kúráknak és a diétáknak. A többi növényi tejnél kevesebb kalóriát tartalmaz, miközben nagyszerű tápanyagforrás. Bár kiváltó nyugtató, egyúttal energiával is feltölt, megelőzheti a puffadást, ráadásul hipoallergén, azaz nincsen kimutatott allergén hatása – jegyzi meg a DrHealthBenefits.

Kókusztej: a kókuszdió lereszelt húsából készül. Európában elsősorban frissítőként fogyasztják, vagy édességekhez adagolják. A Távol-Keleten viszont a mindennapi konyha elengedhetetlen része. Ahogyan a többi növényi tej, a kókusztej sem tartalmaz koleszterint vagy laktózt, viszont igen tápláló ital.
Vigyázat, a kókusztejnek magas a kalóriatartalma, bővelkedik zsírsavakban. Ennek ellenére, ha mértékkel fogyasztjuk, akár a fogyókúrát is támogathatja, ugyanis jelentős rosttartalmának köszönhetően, gyorsan csökkenti és szabályozza az étvágyat, teltségérzetet okoz. Dr. Axe kifejezetten ajánlja zsírégetésre, illetve a zsíranyagcsere javítására, az izomzat építésére, éhség megelőzésére, emésztés javításra, persze, csak mértékkel fogyasztva.
Bővelkedik antioxidáns C-vitaminban, kalciumban, káliumban, magnéziumban, foszforban, vasban és cinkben. Összetevőinek szerencsés kombinációja révén a bakteriális és vírusos fertőzések hatékony ellenszere lehet. Csökkentheti az káros LDL koleszterin mennyiségét, szabályozza a vércukor szintjét.

Hogyan készítsük?

Ezek a növényi tejek biztonsággal fogyaszthatók, az viszont lényeges, hogy csak megbízható eredetű italt fogyasszunk. Válasszuk az édesítetlen és adalékanyagoktól mentes változatokat. A legjobb a saját készítésű, ehhez nincs másra szükség, csak egy turmixgépre vagy kifejezetten erre a célra szolgáló növényi tejkészítőre. Ha magokat használunk, ezeket előzőleg áztassuk be, míg kellően felpuhulnak. Turmixolás után egy gézlapon vagy sűrű szitán szűrjük le a tejet, amit lehetőleg frissen fogyasszunk el. A maradékot szigorúan üvegben és hűtőben tároljuk, a visszamaradt magokat, növényi részeket süteményekbe vagy más ételekbe nyugodtan felhasználhatjuk. Bátran kísérletezzünk, keverjük össze a különböző tejeket, amiket fűszerekkel ízesíthetünk. Rakhatunk hozzá friss, vagy fagyasztott gyümölcsöket, kakaót. A cukrot viszont inkább kerüljük, helyette xilitet, sztíviát, mézet tegyünk az italunkba, ha az édeset szeretjük.
És még valami: nemcsak önmagukban, hanem ételek alapanyagaként is megállják a helyüket, a reggeli kávét, kakaót pedig egészen különlegessé tehetik
A növényi tejek készítésével kapcsolatban a Supergreens oldalát érdemes tanulmányozni.

D-vitamin napfénykúrával 1 Elolvasom

D-vitamin napfénykúrával

Napfény nélkül a szervezet nem képes a D-vitamin előállítására, a D-vitamin hiánya pedig számos betegség, többek között a csontritkulás kialakulásához vezethet. Nem mindegy azonban, mennyi időt töltünk a napon, hiszen a túlzott napozás károsítja bőrünket. TOVÁBB