Csontritkulás ellen | Hogyan enyhíthető az osteoporozis?

Csontritkulás ellen | Hogyan enyhíthető az osteoporozis? 1 Kép nagyítása

Csontjaink életciklusa három részre osztható. Az első a csontépítés ideje, a középső az egyensúlyi állapot, majd végül elindul a csontgyengülés időszaka, és kialakul a csontritkulás (osteoporozis). Természetes folyamatról van szó, azonban a csontritkulás ellen mi magunk is sokat tehetünk: bár megszüntetni nem tudjuk, késleltethetjük a kialakulását, illetve enyhíthetjük a tüneteit.


Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a rosszindulatú daganatok, illetve a szív- és érrendszeri betegségek után világszerte a csontritkulás (osteoporozis) a harmadik leggyakoribb megbetegedés. Néma járványnak is hívják utalva arra, hogy a csontritkulás igen gyakran előzmények nélküli csonttörést okoz, ami a szövődmények miatt, akár halálos kimenetelű is lehet. Ezért kell felvenni a harcot a csontritkulás ellen, hiszen kis odafigyeléssel sokat tehetünk a nagyobb baj megelőzése érdekében.

Csontjaink is élnek

Mivel a csont elsősorban kollagén fehérjékből álló, szerves képződmény, anyagcseréje során folyamatosan változik: olyan annyira, hogy a fiatal felnőttek csontozata tíz év alatt teljesen megújul. Életünk első harmadában a csontépítő sejtek vannak túlsúlyban, majd a harmincas éveinktől kezdve a bontósejtek aránya megemelkedik. Nők esetében a változó kortól, férfiaknál általában 60 éves kor felett azonban a bontási folyamatok felerősödnek, ezért megindul a csontvesztéssel járó csontritkulás. A csonttömeg csökkenése fokozatosan történik, ennek eredménye a szilárdságvesztés, és az ebből adódó törékenység.

Mit tehetünk a csontritkulás ellen?

Mint a legtöbb betegség esetében, a csontritkulás ellen is a korai megelőzés a leghatékonyabb fegyver. Bár ezzel sem tudjuk elkerülni, megjelenésének idejét kitolhatjuk, illetve enyhíthetjük a tüneteit. A legfontosabb, hogy a csontépítés időszakában minél magasabb csonttömeget érjünk el, hiszen később ebből „gazdálkodhatunk”: minél nagyobb a csontsűrűségünk, annál erősebbek maradnak a csontjaink a csontritkulás időszakában. Annak ellenére, hogy a csonttömegünk genetikailag meghatározott, megfelelő életmóddal kb. 30 százalékban mi magunk is befolyásolhatjuk a mértékét. A csontritkulás ellen, a megelőzés érdekében, a következőket tehetjük:

  • Fiatal felnőtt korunkban fokozzuk a kalcium bevitelét
  • Mozogjunk minden nap, a leghasznosabb a gerinc tengelyének irányába ható mozgás
  • Biztosítsuk a pubertás utáni hormonegyensúly fenntartását (orvosi felügyelettel)
  • Ne hízzunk el

Fiatal felnőttkorban napi 1500 mg az ideális kalciumbevitel, amit többek között a csonterősítő ételek, így a tejtermékek, a banán, a füge, a hal, a mák, a narancs, vagy a rozsos és barna kenyér fogyasztásával tudunk biztosítani. Fontos tudni, hogy a vegetáriánusok szervezetébe általában kevesebb kalcium kerül, míg a dohányzás és az alkohol akadályozza a kalcium felszívódását és ezáltal a csontképződést.  

Csontritkulás ellen felnőttkorban

Ha már elkezdődött a csonttömeg csökkenése, a törések elkerülésére is figyelmet kell fordítanunk. A FRAX érték alapján – az ágyéki, illetve a combnyak csontsűrűségét mérik – meghatározható a tíz éves törési kockázat. Csípőcsont esetén a 3 százaléknál magasabb törési valószínűség számít soknak, míg a többi csontnál a húsz százalék jelenti a veszélyeztetettségi határt. A változó kor előtt a csukló és a csigolyák törése, később a csípőtáji törések a jellemzők. A megelőzés érdekében először a csonttömeg csökkenésének mértékét kell megállapítani – csontritkulás szűrés, ultrahang –, majd ezt  követően lehet előírni a kalciumdiétát. E mellett a K-vitamin és a D-vitamin bevitelét is növelni kell. Idősebb korban is rendkívül fontos a napi rendszeres mozgás, például 30-40 perc intenzív séta vagy kocogás. Figyelni kell ugyanakkor a kalcium túladagolásának elkerülésére, ez ugyanis növelheti törések kockázatát: éppen ezért a kalciumdiétát mindig szakemberrel egyeztessük. Rengeteget segíthet az osteoporosis torna és a csípővédő nadrág viselése, aki a gyógyszereket részesíti előnyben, számos csontépítést javító, illetve a csontbontást gátló készítmény között választhat. Ha viszont ezeket kúraszerűen alkalmazzuk, erről mindenképpen tájékoztassuk fogorvosunkat! A csontritkulás ellen, de még inkább a törések elkerülésében a testsúly csökkentése is segíthet, azonban a hirtelen fogyással vigyázzunk, ez ugyanis fokozott kalciumelvonást eredményezhet.

Tudtad?

A csontritkulás következtében bekövetkező csonttörések miatt az esetek 20-30 százalékában halálos kimenetelű szövődmények alakulnak ki.

Hivatkozások:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK45513/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK45506/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16322775
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279073/
Őszi betegségek és méregtelenítés 1 Elolvasom

Őszi betegségek és méregtelenítés

A megfázás, köhögés, influenza, torokfájás és a nátha gyakori őszi betegségek. Megelőzésükhöz hozzájárul az immunrendszer megerősítése, illetve az időben elvégzett méregtelenítés és tisztítókúra. Akkor sem kell kétségbeesni, ha már elkaptuk valamelyik őszi betegséget, ilyenkor is számos természetes megoldás, nyers élelmiszerek és teák állnak a rendelkezésünkre. TOVÁBB