Emésztési problémák kezelése | Hogyan segít a természet?

Emésztési problémák kezelése | Hogyan segít a természet? 1 Kép nagyítása

Elrontják a mindennapjait az emésztési problémák? Ne szégyellje, sokan vannak ugyanígy ezzel. Ha a gyógyszeres kezelés nem segített, érdemes kipróbálni a természetes megoldásokat, amelyek jó eséllyel enyhíthetik a kínzó tüneteket. 


Szinte nincsen olyan ember, aki ne találkozna életes során az emésztési problémákkal. Ezek lehetnek akkut, alkalomszerűen előforduló panaszok, de igen gyakoriak a krónikus, hosszan tartó tünetek is. Pedig, nem kellene ennek így lennie, hiszen az emésztési problémák jelentős része, egészséges életmóddal, megelőzhető lenne, ahogyan kezelésükre is rendelkezésre állnak természetes megoldások.

Szájban jelentkező panaszok

Az emésztőrendszer legelső szakasza a szájüreg, itt kezdődik meg a táplálékok feldolgozása. Ezt nehezít a nyáltermelés zavara, illetve a nehezített nyelés. Utóbbit általában a túlműködő pajzsmirigy megnagyobbodása okozza, de daganat is állhat a hátterében. Segíthet a megnagyobbodás kezelésében a citromfű, amiből naponta ajánlott 2-3 csésze teát meginni. Szintén érinti a szájüreget a gyomorégéssel járó reflux, az étel visszafolyása az egyik leggyakoribb emésztési probléma. Ha refluxban szenvedünk, együnk minden nap almát és mandulát, ahogyan a gyömbérből főzött tea is enyhítheti a kellemetlen tüneteket. Még jobb eredményeket lehet elérni a probiotikumok és prebiotikumok fogyasztásával, ezekhez a legegyszerűbben a táplálékkiegészítők segítségével juthatunk. Szintén érdemes kipróbálni az Aloe vera italokat, ugyanakkor a savat okozó, izomlazító ételeket száműzzük az étrendünkből. Ebbe a körbe tartoznak többek között a szénsavas üdítők, a kávé, a borsmenta, a hagyma, a tea. A refluxos emésztési problémák megszüntetése érdekében változtassunk étkezési szokásainkat, kövessük a többször, keveset elvét, lefekvés előtt 3 órával már ne együnk semmit. Érdemes magas párnát használni, ha erre tesszük a fejünket, kisebb az esélye az étel visszaáramlásának.

Enyhítsük a gyulladásokat

Elsősorban a vastagbélben és a gyomorban kialakuló gyulladások is kapcsolatba hozhatók az emésztési problémákkal. Amennyiben fekéllyel küzdünk, a tejtermékek és rostos ételek fogyasztását egy ideig fogjuk vissza, ugyanakkor naponta egy liter káposztalé vagy egy deci burgonyalé csodákat tehet. Mivel az emésztőrendszeri gyulladások hátterében sokszor a Helicobacter pylori baktérium elszaporodása áll, aminek szaporodását akadályozhatjuk a citromfűből és gyömbérből készült tea, valamint a brokkoli gyakori fogyasztásával. Ne feledkezzünk meg ismételten a probiotikumokról, amelyek nemcsak a nyálkahártya gyógyulását gyorsítják fel, hanem a gyulladásokért is felelőssé tehető, káros mikrobák számának csökkentéséhez is hozzájárulnak. Még jobb, ha a probiotikus baktériumokat és perebiotikumokat is tartalmazó szimbiotikumokat választjuk, ezek ugyanis a hagyományos probiotikumoknál is hatékonyabban támogatják az immunrendszert, valamint a bélflóra egészségét.

Krónikus hasmenés

A nehezen múló és visszatérő hasmenés tipikus következménye az emésztési problémáknak. Krónikus formája mögött sok esetben a laktózérzékenység áll, ami a laktáz enzim hiánya, vagy elégtelen mennyiségére visszavezethető vissza. Erre akkor gyanakodhatunk, ha tejtermékek fogyasztását követően jelentkezik a hasmenés, méghozzá puffadással, hasfájással kísérve. Ilyenkor sajnos el kell búcsúznunk a laktózt tartalmazó élelmiszerektől. Szintén hasmenéssel jár a lisztérzékenység, aminek a laktózérzékenységhez hasonlóak a tünetei. A különbség elsősorban az, hogy a panaszok nem a tejtermékek, hanem a glutént tartalmazó gabonák fogyasztása után jelentkeznek. Ebben az esetben tartózkodjunk ezektől az élelmiszerektől. Krónikus hasmenést kiválthat még az enzimhiány, vírusos vagy bakteriális betegség, a bélnyálkahártya sorvadása, illetve a bélflóra egyensúlyának felbomlása. Ezeket az okokat jó eséllyel megszüntethetjük a probiotikumok és a vízben oldható rostok kúraszerű bevitelével. Utóbbit az alma, az articsóka, a bab, a borsó, a chia mag, a citrusfélék, a Shiitake gomba, valamint az útifű maghéj (psyllium) fogyasztásával egyszerűen megoldhatjuk. Ha probiotikus készítményben gondolkodunk, olyat válasszunk, ami tartalmaz Lactobacillus GG és S. boulardii baktériumokat.

Kínzó székrekedés

Az emésztési problémák gyakori velejárója a krónikus székrekedés. Megszüntetése, illetve megelőzése érdekében emeljük meg a vízben oldhatatlan rostok bevitelét, és igyunk több tiszta vizet. A chia mag, a paradicsom, a paprika, a rozs, a spárga, a szilva és a psyllium egyaránt segít megszabadulni a székrekedéstől.  A probiotikumok közül a Bifidobacterium lactis alkalmazásával érhetjük el a legjobb eredményt.  

Források:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4202369/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4648921/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3002586/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3859913/