Gyomorégés: léteznek természetes megoldások

Belgyógyászat Dr. Podlupszki Csaba | Gasztroenterológus
Gyomorégés: léteznek természetes megoldások 1 Kép nagyítása

A gyomorégés kiváltó oka a gyomorsav túltermelődés. Sokan szenvednek tőle, valakinél csak ritkán jelentkezik, másokat szinte minden étkezés után gyötör. Amennyiben nem betegség áll a háttérben, kialakulásáért a helytelen táplálkozás és az egészségtelen életmód felelős. Ebben az esetben egy kis odafigyeléssel mi magunk is megszüntethetjük a gyomorégést.


A gyomorégés népbetegség, szinte nincs olyan ember, aki élete során legalább egyszer ne tapasztalná meg. Kiváltó okát nem minden esetben lehet egyértelműen megállapítani, de a leggyakrabban  a túlevés eredményezi. Ilyenkor a gyomor a kelleténél több gyomorsavat termel, ez okozza a kínzó, égető érzést. Amennyiben a gyomorégés gyakran jelentkezik, az állandóan irritált bélnyálkahártya, a bélflóra egyensúlyának megbomlása következtében, akár be is gyulladhat. A gyomorégés kezelése nem ördöngösség, amennyiben odafigyelünk táplálkozásunkra, könnyen enyhíthetünk tüneteinken. Számos olyan élelmiszer létezik, amelyek gyulladáscsökkentő hatással bírnak –azaz lúgos bázisukból adódóan, segítenek megszüntetni a panaszokat.

A gyomorsav kezelése: íme, pár gyomorbarát táplálék

  • Natúr, sovány joghurt –sokan a tejre esküsznek, és való igaz: közvetlenül fogyasztása után megkönnyebbülhetünk. Ám az emésztése során számos, a bélnyálkahártyát irritáló anyag termelődik
  • Sovány hal, amelyet párolva, vagy csőben sülve készítünk –lepényhal, tőkehal, stb.−, majd csak ezt követően ízesítünk, pár csepp olívaolajjal, citrommal
  • Párolt, főtt fehér húsok –csirke, pulyka, bárány, nyúl
  • Párolt vagy forrázott zöldszínű zöldségek –spenót, brokkoli, mángold, stb.
  • Főtt vagy párolt burgonya, cukkini, répa
  • Kamilla tea
  • Banán
  • Körte és nem savanyú alma, esetleg sülve is
  • Kenyér –lehetőleg kevés béllel– vagy pirítva, esetleg kétszersült
  • Tojás nélküli –teljes kiőrlésű vagy durumlisztből készült− főtt tészta vagy főtt rizs

Hatékony a gyomorégés kezelésében a citromban, valamint a legtöbb citrusfélében nagy mennyiségben megtalálható d-limonén. Az Alternative Medicine Review folyóiratban megjelent tanulmány szerint, a d-limonén semlegesíti a gyomorsavat és normalizálja a bélmozgást.

Élelmiszerek, amiktől ajánlatos tartózkodni

Kerüljük a savanyú zöldségeket, gyümölcsöket –kivéve citrusfélék−, a cukrokat, a paradicsomot, a csokoládét, a fodormentát és a borsmentát, az alkohol-, szénsav- és koffeintartalmú italokat, valamint hagyjuk abba a dohányzást. A joghurton kívül, ne fogyasszunk más, tej alapú készítményeket, csemegepulti termékeket –kolbász, szalámi, pácolt húsok−, valamint kész- vagy félkész élelmiszereket –konzervek, kész öntetek, mártás alapok, stb.−, mert a bennük található adalékanyagok erősen rongálják a bélflórát, irritálják a nyálkahártyát, elősegítik a gyomorégés előfordulását.

Néhány apró trükk a gyomorégés enyhítésére

  • Maradjunk talpon! Bármilyen nehéznek is érezzük magunkat egy kiadósabb étkezés után, ha módunkban áll, ne feküdjünk le. Álló helyzetben a gyomorsav nehezebben tud feltörni és a gyomorégést is elkerülhetjük.
  • A gyomorégés első tünetére igyunk meg egy nagy pohár vizet, vagy gyömbérből készült teát/főzetet. Ehhez a frissen reszelt gyömbért forrázzuk le egy bögrényi vízzel, majd hagyjuk 10 percig állni. A gyömbér ellazítja a nyelőcső falát, a gyomorsav nehezebben mozog felfelé.
  • Igyunk egy kávéskanálnyi citromlevet. Nem minden okoz gyomorégést, ami savanyú, ráadásul a nyelőcső hajlamos az összezáródásra, ha savas hatás éri. Amennyiben a nyelőcső helyesen működik, a savas folyadék okozta sokkhatás miatt összezáródik, így megakadályozza a gyomorsav feljutását a nyelőcsőben.
  • A nyál is semlegesíti a gyomorsavat, ezért gyomorégés esetén rágjunk cukormentes rágógumit, vagy idézzük fel magunkban kedvenc ételünket.
  • Együnk lassan, naponta legalább három alkalommal. Minden falatot alaposan rágjunk meg, ezzel megkönnyíthetjük az emésztést és elkerülhetjük a gyomorégést. Este lefekvés előtt már ne együnk és a fejünk alját megemelve aludjunk.

Tudtad?

Az elhízás növeli a gyomorégés kialakulásának kockázatát, ráadásul a túlsúly miatt, a gyomortartalom könnyebben bejut a nyelőcsőbe.

Őszi betegségek és méregtelenítés 1 Elolvasom

Őszi betegségek és méregtelenítés

A megfázás, köhögés, influenza, torokfájás és a nátha gyakori őszi betegségek. Megelőzésükhöz hozzájárul az immunrendszer megerősítése, illetve az időben elvégzett méregtelenítés és tisztítókúra. Akkor sem kell kétségbeesni, ha már elkaptuk valamelyik őszi betegséget, ilyenkor is számos természetes megoldás, nyers élelmiszerek és teák állnak a rendelkezésünkre. TOVÁBB