Jó emésztés | 6 tipp, hogy biztosan ne legyen gond

Belgyógyászat Dr. Podlupszki Csaba | Gasztroenterológus
Jó emésztés | 6 tipp, hogy biztosan ne legyen gond 1 Kép nagyítása

Nem túlzás kijelenteni, hogy a jó emésztés fél egészség, ezért is tegyünk meg mindent az emésztési zavarok megelőzése és megszüntetése érdekében. Amennyiben a nem megfelelő emésztést, és az ezzel járó panaszokat nem betegség vagy szervi elváltozás okozza, néhány egyszerű szabály betartásával, illetve életmódváltással, mi magunk helyreállíthatjuk a jó emésztést.


Mai rohanó világunkban egyre többen szenvednek a különböző emésztési zavarok és az ezekkel járó panaszok miatt. Szerencsésebb esetben ezek oka nem valamilyen betegség vagy szervi elváltozás, hanem a nem megfelelő életvitel: a stressz, a helytelen táplálkozási szokások, az egészségtelen ételek és a mozgáshiány rövid idő alatt kóros emésztési zavarokhoz, azaz diszpepsziához vezethet. Éppen ezért, a jó emésztés visszaállításához, illetve fenntartásához életmódváltásra van szükség.

Miért fontos a jó emésztés?

Szervezetünk optimális működésének egyik előfeltétele a jó emésztés, hiszen ennek hiányában a tápanyagok felszívódása nem lesz megfelelő, ezért hiányállapotok, majd ennek következményeként, betegségek alakulhatnak ki. Részben szintén ennek következménye a mérgek és salakanyagok felhalmozódása, ami további megbetegedésekhez, diszfunkciókhoz vezethet. Többek között a bélflóra egyensúlyának felborulásával is járhat, ez pedig közvetlenül kihat az immunrendszer állapotára, és ezáltal védekező funkcióinak hatékonyságára. Ha a bélflóra sérül, ez a jó emésztést és az anyagcserét egyaránt károsan befolyásolja, ezen kívül egyes aminosavak, emésztőenzimek, valamint a K-vitamin, a B7- és B12-vitaminok mennyisége is lecsökken.

Intő jelek

Az emésztési zavarok rendszerint akkor járnak panaszokkal, amikor krónikussá, tehát állandóvá válnak. A leggyakoribb tünetek:

  • hasmenés
  • székrekedés
  • gyomorégés
  • reflux
  • kiütések
  • rossz közérzet
  • gyengeség
  • gyakori fertőzéses betegségek
  • szájszag
  • lepedékes nyelv
  • pattanások
  • zsíros haj

Amennyiben a fenti panaszok hosszabb ideig fennállnak, már szükség van valamilyen terápiára (kúra, kezelés, életmódváltás), ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy az emésztési zavarok esetében is igaz a megállapítás: egyszerűbb a bajt megelőzni, tehát fenntartani a jó emésztést, mint kezelni a problémát.

6 működő tipp a jó emésztésért

Ahhoz, hogy a jó emésztés ne csak múló állapot, hanem mindennapjaink része legyen, elegendő néhány egyszerű, életmódbeli szabályt betartani. Ezek segítségével elkerülhetjük, illetve megszüntethetjük az emésztési zavarokat, valamint a kellemetlen tüneteket.

  • Együnk lassan

Az emésztési zavarok egyik kiváltója a gyorsan evés. Ne feledjük, hogy az emésztés már a szájban megkezdődik, a nyálban található enzimek kezdik meg az ételek lebontását. A sem elhanyagolható tény, hogy a nem megfelelően megrágott étel jobban megterheli a gyomrot, a feldolgozásához is több energiára van szükség. Éppen ezért, a jó emésztés érdekében együnk lassan, a falatokat rágjuk meg alaposan és ne kapkodjunk, evés közben tartsunk egy pici szünetet, várjuk meg, amíg „leér” az étel. És még valami: a jóllakottság, telítettség érzés kialakulásához kb. 20 percre van szükség, ha ezt nem vesszük figyelembe, könnyen a túlevés hibájába eshetünk, ami aztán tovább fokozza az emésztési zavarokat.

  • Többször keveset

Sokszor azért jelentkeznek az emésztési zavarok, mert egyszerre olyan sokat eszünk, amivel az emésztőrendszer már nem tud megbirkózni. A jó emésztés titka ebben az esetben éppen ennek az ellenkezője: ragaszkodjunk a többször, keveset elvéhez, étkezzünk naponta legalább ötször, kis mennyiséget.

  • Egészséges táplálkozás és rostok

Természetesen, a helyes étkezési szokások nem sokat érnek, ha helytelenül táplálkozunk. A legfontosabb, hogy csökkentsük minimálisra a káros adalékanyagokat (E-k), állati zsírokat, finomított cukrot és lisztet tartalmazó élelmiszerek bevitelét. Együnk sok zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonákat, chia magot, psylliumot, mert ezek nagy mennyiségben tartalmaznak rostokat, amik nélkül nincs jó emésztés. Igyunk elegendő folyadékot – naponta kb. 2,5 liter tiszta vizet –, ami hozzájárul az emésztéshez és teltségérzetet is okoz.

  • Testmozgás minden nap

Ha minden nap, legalább harminc percen át végzünk valamilyen testmozgást – az intenzív séta is megteszi –, ezzel máris sokat tettünk a jó emésztés megőrzéséért. Ráadásul, ezzel helyreállíthatjuk a nem megfelelő bélperisztaltikát, és megszüntethetjük a krónikus székrekedést. Arra azonban ügyeljünk, hogy a testmozgást ne közvetlenül étkezés után végezzük, mert ez további emésztési zavarokat okozhat.

  • Segítenek a probiotikumok és az enzimek

A bélflórát felépítő probiotikus baktériumok többféle módon járulnak hozzá a jó emésztéshez. Fokozzák a cukrok lebontását, hozzájárulnak az ásványi anyagok, elsősorban a vas, a magnézium és a kalcium hasznosulásához, védik a bélnyálkahártyát, valamint emésztőenzimeket állítanak elő. A probiotikumok fogyasztásával helyreállíthatjuk és megőrizhetjük a probiotikus baktériumok egészséges arányát, ezzel, és az emésztőenzimek pótlásával (ehhez fogyasszunk zöldségeket, gyümölcsöket, csírákat, illetve minőségi táplálékkiegészítőket) búcsúcsút inthetünk az emésztési zavarok jelentős részének. Még valami: a probiotikus baktériumok prebiotikummal táplálkoznak, ezért ennek beviteléről is gondoskodjunk. Prebiotikumok a növényi rostok, a cellulóz, a pektin és az inulin, valamint a tejben található laktóz.

  • Béltisztítás

Számos esetben az emésztési zavarokat a vastagbélben felhalmozódó méreg- és salakanyagok okozzák. Ezek a lerakódások akadályozzák a tápanyagok felszívódását és a probiotikus baktériumok szaporodását, gátolják a szabad bélmozgásokat. Egy minőségi béltisztító kúra elvégzésével úgy távolíthatjuk el a káros anyagokat, hogy eközben nem terheljük a szervezetünket.

Mit mondanak a tudósok?

A gyömbér emésztőrendszerre gyakorolt pozitív hatásait vizsgálták a tajvani Chang Gung Egyetem szakemberei. Huszonnégy egészséges önkéntes vett részt a vizsgálatban, nekik nyolc óra koplalás után három gyömbér kapszulát (összesen 1200 mg) vagy placebót, majd 1 óra elteltével 500 ml alacsony tápanyagtartalmú levest adtak. Ezt követően ellenőrizték az antrális összehúzódásokat és a gyomor kiürülését. Megállapították, hogy a gyömbér hatására mindkét folyamat felgyorsult, ami hozzájárulhat egyes emésztési zavarok kezeléséhez és a jó emésztés visszaállításához.

Tudtad?

Számos konyhai fűszer segíthet az emésztési zavarok megszüntetésében és elkerülésében. Ezek között az egyik leghatékonyabb a kurkuma.

Hivatkozások:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22172/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3002586/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19152478

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24876314

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3614039/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3705355/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4094108/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3667473/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18403946