Leszokás a cukorról | Ez is függőség

Belgyógyászat Dr. Podlupszki Csaba | Gasztroenterológus
Leszokás a cukorról | Ez is függőség 1 Kép nagyítása

Világszerte sokakat érint a cukorfüggőség, ami a fejlett országokban egyre inkább népbetegségnek számít. Az édesszájúak hamar rákapnak a különféle édességekre, leszokni a cukorról azonban már nehezebben megy: a cukor ugyanis serkenti a dopamin és a szerotonin termelést, ezért fogyasztása átmeneti boldogságérzetet okoz.

 

 

Bár rendszerint még maguknak sem vallják be, a minden nap, vagy akár naponta többször édességet fogyasztók függőségben szenvednek. Leszokni a cukorról, illetve a cukortartalmú élelmiszerekről egyáltalán nem könnyű: a cukor hirtelen elhagyása ugyanis a kábítószer megvonásához hasonló reakciókat vált ki az agyban. Nem véletlen tehát, hogy a kelleténél nagyobb mennyiségben a szervezetbe jutó cukor elhagyásakor a drogfüggőkre jellemző tünetek, látszólag ok nélküli izzadás, remegés, fokozott ingerültség, alvászavarok, emésztési problémák jelentkezhetnek. Ezért van szükség nagy önfegyelemre és kitartásra ahhoz, hogy leszokjunk a túlzott cukorfogyasztásról.

Ne feledjük: a szervezet normális működéséhez szükséges cukormennyiséget egészséges táplálkozással, gyümölcsök és zöldségek fogyasztásával, finomított fehércukor bevitele nélkül is tökéletesen biztosíthatjuk.  Ha így teszünk, biztosan nem alakul ki káros cukorfüggőség.

Mit mondanak a tudósok?

A California School of Professional Psychology és az UCLA egyetem kutatóinak, a Journal of Nervous & Mental Disease folyóiratban megjelent tanulmánya a cukorfüggőség leküzdésének nehézségeire hívja fel a figyelmet. Kísérletükben 73 édességfüggő, és 172 alkoholista vett részt, a két csoport tagjait arra kérték, hogy öngyógyítással próbáljanak meg leszokni a függőségükről. Azt tapasztalták, hogy a cukorfüggőknél nagyobb százalékban alakultak ki dührohamok, valamint apátiás depresszió és egyéb mentális zavarok, mint azoknál, akik alkoholproblémától szenvedtek.

Tippek a leszokáshoz

Először is, hozzá kell szoktatnunk ízlelőbimbóinkat a nem édes ízekhez.

  • Legjobb, ha fokozatosan csökkentjük a napi cukoradagot: kávénkat, teánkat ízesítsük egyre kevesebb cukorral, valamint lépcsőzetesen, hétről hétre iktassunk be étrendünkbe eggyel több édességmentes napot.
  • Együnk minél több friss gyümölcsöt és zöldséget, iktassuk ki étrendünkből a kész/félkész élelmiszereket, amelyek általában bővelkednek „rejtett” cukrokban.
  • Nem kell örökre lemondani az édes ízekről: sütemények helyett fogyasszunk –lehetőleg friss− gyümölcsöt, sovány joghurtot, utóbbit esetleg bolondítsuk meg egy kis erdei gyümölcsből készült pürével, vagy aszalt gyümölcsökkel.

Két hónap alatt, szinte észrevétlenül leszokunk a folyamatos édességevésről, és szervezetünket sem tesszük ki az elvonási sokknak.

Segítenek a rostok és a fehérjében gazdag élelmiszerek

Könnyebb a leszokás, ha figyelünk arra, hogy soha nem legyünk éhesek. Ilyenkor ugyanis hamarabb nyúlunk a cukortartalmú élelmiszerek után. Az éhség megelőzésében segítenek a fehérjékben dús élelmiszerek: mivel lassabban szívódnak fel, tovább marad meg a telítettségérzet. Szintén fontos szemport, hogy nem okoznak hirtelen vércukorszint emelkedést, mint a szénhidrátok vagy a cukrok. A legkönnyebben elérhető fehérjeforrások a sovány csirkehús, a zsírszegény joghurtok, az aszalt gyümölcsök, a tojás és a hüvelyesek.

A növényi rostok bőséges fogyasztásával szintén hosszan tartó telítettségérzet érhető el, ráadásul energiával is feltöltenek, így segítenek leszokni a cukorról. Ha lehet, válasszuk a zöldségekben, gyümölcsökben fellelhető oldható, és a teljes kiőrlésű gabonafélékben jelenlévő oldhatatlan rostokat.

Mozogjunk minél többet

A mindennapos mozgás –akár a rendszeres séta– közvetve támogatja a leszokást a cukorról, hiszen hozzájárul az életmódváltáshoz. Akik rendszeresen mozognak, nagyobb eséllyel választanak egészséges élelmiszereket. A lényeg az, hogy hetente legalább öt napon, minimum 30 percig, intenzíven mozogjunk.

A cukorpótló sem az igazi

Hiába helyettesítjük a fehér kristálycukrot mézzel, vagy barna cukorral, ezzel nem mondunk búcsút a cukorfüggőségnek. Óvakodjunk az édesítőszerek használatától is: a cukorpótlók növelik a cukor iránti vágyat: nyelvünk érzi az édes ízt, de a szervezet nem kapja meg a várt tápanyagot. Ennek következtében az agyunk még jobban követeli a szokásos adagot, tehát automatikusan több édességet fogunk kívánni.

Őszi betegségek és méregtelenítés 1 Elolvasom

Őszi betegségek és méregtelenítés

A megfázás, köhögés, influenza, torokfájás és a nátha gyakori őszi betegségek. Megelőzésükhöz hozzájárul az immunrendszer megerősítése, illetve az időben elvégzett méregtelenítés és tisztítókúra. Akkor sem kell kétségbeesni, ha már elkaptuk valamelyik őszi betegséget, ilyenkor is számos természetes megoldás, nyers élelmiszerek és teák állnak a rendelkezésünkre. TOVÁBB