Kis odafigyeléssel megelőzhető a megfázás

Kis odafigyeléssel megelőzhető a megfázás 1 Kép nagyítása

Itt az ősz, hűvösödik az idő, hullanak a levelek, a természet lassan nyugovóra tér. Sajnos, ez a színes évszak, csak látszatra ilyen idilli: ilyenkor fordul elő ugyanis leggyakrabban a megfázás.


A légúti panaszok jelentkezésekor, sokszor mi magunk sem tudjuk eldönteni, melyik formájával állunk szemben, hiszen a megfázás, az influenza és néhány allergia, szinte ugyanazokat a tüneteket produkálja.

Allergia, influenza vagy megfázás?

  • Orrfolyás, csöpögés: a leggyakrabban valamilyen allergia tünete, de a háttérben állhat megfázás is.
  • Tüsszögés: tipikus allergiás reakció, de megfázás is lehet.
  • Szemviszketés: allergiás, vagy megfázásos tünet.
  • Láz: megfázásos vagy influenzás tünet, az allergiát csak súlyos esetben kíséri láz.
  • Ízületi fájdalmak: influenzára utaló tünet.
  • Fejfájás: jellemző a megfázásra és az influenzára is.
  • Köhögés: ha az első stádiumban jelentkezik, allergiára vagy megfázásra utal.
  • Szédülés, gyengeség: főleg az influenza velejárója.
  • Rekedtség, torokfájás: a megfázás jellemzői, esetleg allergiáé.

Ha a fenti tünetek, néhány nap elteltével – főleg ősszel és télen – súlyosbodnak, valószínű, hogy influenzás megbetegedéssel állunk szemben!

A megfázás az egyik leggyakoribb őszi betegség. Megjelenéséért több, mint 200 különféle vírus lehet felelős, ezek közül a rhinovírus és a coronavírus cseppfertőzéssel terjed. A rhinovírus kedveli a meleg környezetet, míg a coronavírus főleg a hirtelen lehűlések időszakában támadja meg szervezetünket. Ez utóbbi, komolyabb légúti megbetegedéseket is okozhat. Sajnos napjainkban nem létezik oltás a megfázás ellen, ezért ebben az esetben kizárólag a megelőzés működik, ami számos más fertőzésnek is elejét veheti.

Néhány szabály betartásával, jó eséllyel megelőzhető a megfázás

  • Mossunk gyakran kezet: lehetőleg meleg vízzel és szappannal és legalább húsz másodpercig. Köhögés és tüsszentés után használjunk fertőtlenítő oldatot is.
  • Ne nyúljunk az arcunkhoz: az orr, ajkak és a szemek kiváló bejáratot biztosítanak a kezeinken tanyázó vírusok, baktériumok számára.
  • Válasszunk eldobható zsebkendőt: orrfújásra eldobható zsebkendőt használjunk, amelyet használat után azonnal dobjunk ki, hiszen ezzel elejét vehetjük a visszafertőzésnek. 
  • Kerüljük a tömeget: a légúti betegségek többsége cseppfertőzéssel terjed, ezért megfázásos, influenzás időszakban kerüljük el a zsúfolt helyeket. Ha ezt nem tudjuk megoldani, bátran használjunk egészségügyi maszkot.
  • Erősítsük immunrendszerünket az őszi betegedések ellen: növeljük a vitamin és a probiotikum bevitelt, kizárólag adalékmentes élelmiszereket fogyasszunk, így növelhetjük immunrendszerünk ellenálló képességét.
  • Gyakran szellőztessünk, de soha ne álljunk a huzatban.
  • Fertőzhetnek a liftgombok és kilincsek: ezért ezeket lehetőleg ne érintsük puszta kézzel. Ha mégis, akkor mossunk gyorsan kezet, addig pedig ne nyúljunk az arcunkhoz.
  • Öltözködjünk rétegesen: az őszi időjárás kiszámíthatatlan, ezért az őszi betegségek, különösen a megfázás elkerüléséhez nélkülözhetetlen a réteges ruházat.

Segítenek a ginzeng, az omaga-3 zsírsavak és a cink

A University of Connecticut kereteiben működő Center for Immunotherapy of Cancer and Infectious Diseases kutatói megállapították, hogy a megfázás első napjától szedett ginzeng kivonat felére csökkenti a megfázás idejét. Hatékonyan alkalmazható a cink is, a Yale Egyetemen végzett kutatások szerint napi 30 mg jelentősen csökkenti a megfázással kapcsolatba hozható vírusok számát az orrban és a torokban. Figyelni kell azonban a túladagolásra, 50 mg felett ugyanis a cink már gyengítheti az immunrendszert. Szinte nem lehet túl sokat bevinni a szervezetbe az omega-3 zsírsavakból, amelyek nem csupán az immunrendszert erősítik, hanem megvédik a tüdőt és a légutakat, ezáltal jelenlétük csökkentik a megfázás kialakulásának valószínűségét.

Fontosak a vitaminok

A Harvard Egyetem kutatói arra jutottak, hogy közel negyven százalékkal nagyobb az esélye a megfázásnak azoknál az embereknél, akiknek D-vitamin szintje alacsony, míg asztmások esetében a rizikó hatszorosa az egészségesekhez képest. Ennek elsősorban az az oka, hogy a D-vitamin hozzájárul a légúti megbetegedések ellen védő, cathelicidin fehérje termelődéséhez. Ellentmondásosak a C-vitaminnal kapcsolatos kutatási eredmények, nincs ugyanis egyértelmű bizonyíték arra, hogy szedésével megelőzhető a megfázás, illetve enyhíthetőek a tünetei. A szakemberek többsége ugyanakkor egyetért abban, hogy a nagyobb fizikai igénybevételnek kitett sportolóknál hatásos lehet a C-vitamin bevitel növelése a megfázásos időszakban, míg az átlagembereknél, a hosszú távú alkalmazása hozhat sikereket.