Prebiotikum és gyógygomba | Jó választás a shiitake

Belgyógyászat Dr. Darnói Tibor | Holisztikus orvos
Prebiotikum és gyógygomba | Jó választás a shiitake 1 Kép nagyítása

Ha a bélflórában túlsúlyba kerülnek a káros mikroorganizmusok, emésztési- és anyagcserezavarok jelentkeznek, valamint meggyengül az immunrendszer. Hogy ezt elkerüljük, növelni kell a prebiotikumok bevitelét, amit többek között a shiitake gomba fogyasztásával érhetünk el.


A bélflórát felépítő mikroorganizmusok, a jótékony (probiotikus) és patogén baktériumok, valamint kisebb részben gombák mennyisége normális esetben kiegyensúlyozott, de jellemző a hasznos baktériumok nagyobb aránya. Ha a bélflóra egyensúlya felborul, azaz a jótékony baktériumtörzsek mennyisége lecsökken, különböző kellemetlen panaszok, majd betegségek jelentkezhetnek. Ilyenkor – illetve már megelőző jelleggel is – növelni kell a probiotikumok (ezek az élelmiszerek probiotikus baktériumokat tartalmaznak) és a prebiotikumok bevitelét.

Kínzó tünetek

A bélflóra egyensúlyának felborulására utaló leggyakoribb tünetek az emésztési zavarok, ezen belül a puffadás, fokozott gázképződés, hasfájás, székrekedés és a hasmenés jellemző, de ide tartoznak az allergiák, a vastagbélgyulladás, a pattanásos bőr, az ok nélküli fáradékonyság, a fejfájás és a rendszeresen kialakuló fertőzéses betegségek, gyulladások. Utóbbiak oka, hogy az immunrendszer nem tud megfelelően működni. Ne feledjük: az immunsejtek többsége a bélrendszerben helyezkedik el, ami azt is jelenti, hogy a bélflóra állapota közvetlenül befolyásolja a szervezet védekezőképességét.

Létfontosságú prebiotikumok

Ahhoz, hogy a bélflóra jól működjön, megfelelő szinten kell tartani a bélrendszerben élő probiotikus baktériumok számát, amit a legegyszerűbben probiotikumok fogyasztásával érhetünk el. Ez azonban önmagában nem elég, szükség van ugyanis a prebiotikumok bevitelére is, amelyek nélkül a jótékony baktériumok nem tudnak létezni, szaporodni.

De, mik is azok a prebiotikumok?

Röviden megfogalmazva, a prebiotikumok olyan anyagok (főképpen növényi rostok, oligoszacharidok), amelyeket a szervezet nem képes megemészteni, ráadásul a gyomorsavnak is ellenállnak, így sértetlenül jutnak el a vastagbélbe, ahol az ott élő bélbaktériumok szaporodását segítik elő. A prebiotikumok különlegessége tehát az, hogy kizárólag a bélrendszerben élő, probiotikus baktériumok számára hasznosíthatóak. Ebből következik, hogy ha a prebiotikumok nem megfelelő mennyiségben jutnak a szervezetbe, lecsökken a jótékony baktériumok száma. A kedvezőtlen folyamatot csak lassíthatjuk azzal, ha közben növeljük a prebiotikumok fogyasztását, de nem viszünk be a szervezetünkbe elegendő mennyiséget.

A legfontosabb prebiotikumok

A legfontosabb és legkönnyebben elérhető prebiotikumok az oligoszacharidok, az inulin és a laktóz. Számos olyan élelmiszer közül választhatunk, amelyek kisebb-nagyobb mennyiségben tartalmaznak prebiotikumokat, ezek közül az articsóka, az Aloe vera, a zab, a tönkölybúza, a csicsóka, a cikória, az örménygyökér, a banán, a spárga, a hagyma és a bojtorján fogyasztása különösen javasolt. Prebiotikumokban bővelkedik a tej is – elsősorban az anyatej –, azonban a laktózérzékenyek az ismert okokból ezt a prebiotikum utánpótlást ne válasszák! Érdemes viszont kipróbálni a prebiotikumokat tartalmazó minőségi táplálékkiegészítőket, illetve azokat a szimbiotikumokat, amelyekben a prebiotikumok mellett probiotikumok is a megfelelő mennyiségben találhatóak. 

Még több, jótékony hatás

A prebiotikumok hatására csökken az LDL koleszterin és a triglicerid szintje, ezáltal a prebiotikumok fontos szerepet kapnak az érrendszeri megbetegedések megelőzésében, illetve ezek kezelésében. További hatásuk, hogy akadályozzák a kártékony baktériumok szaporodását, egyúttal fokozzák a bélperisztaltikát, ezáltal a méreganyagok és a lerakódott káros salakanyagok távozását. A probiotikumok ezen kívül hozzájárulnak a B7- és a B12-, valamint a K-vitamin termelődéséhez.

Jó választás shiitake gomba

Kevésbé közismert, hogy a rendkívül egészséges és széleskörű gyógyhatásokkal rendelkező shiitake gyógygomba is tartalmaz prebiotikumokat. Nevezetesen a béta-glükánokról, a lentinánról és a laminarinról van szó. A poliszacharidok közé tartozó béta-glükánok prebiotikus hatásuk mellett az ekcéma és más gyulladásos bőrbetegségek gyógyulását is elősegíthetik.

Mit mondanak a tudósok?

Az olaszországi University of Foggia kutatói megállapították, hogy a többek között a shiitake gombában is nagyobb koncentrációban megtalálható, vízben oldhatatlan béta-glükánok fokozzák a probiotikus baktériumok szaporodását. Szintén kimutatták, hogy a béta-glükánok az emésztőrendszerben zajló probiotikus folyamatokat is támogatják.

Tudtad?

A prebiotikumok és probiotikumok fogyasztása mellett a bélflóra egyensúlyának fenntartása érdekében ne feledkezzünk meg a rendszeres méregtelenítésről sem!

Őszi betegségek és méregtelenítés 1 Elolvasom

Őszi betegségek és méregtelenítés

A megfázás, köhögés, influenza, torokfájás és a nátha gyakori őszi betegségek. Megelőzésükhöz hozzájárul az immunrendszer megerősítése, illetve az időben elvégzett méregtelenítés és tisztítókúra. Akkor sem kell kétségbeesni, ha már elkaptuk valamelyik őszi betegséget, ilyenkor is számos természetes megoldás, nyers élelmiszerek és teák állnak a rendelkezésünkre. TOVÁBB