Prebiotikum és gyógygomba | Jó választás a shiitake

Belgyógyászat Dr. Darnói Tibor | Holisztikus orvos
Prebiotikum és gyógygomba | Jó választás a shiitake 1 Kép nagyítása

Ha a bélflórában túlsúlyba kerülnek a káros mikroorganizmusok, emésztési- és anyagcserezavarok jelentkeznek, valamint meggyengül az immunrendszer. Hogy ezt elkerüljük, növelni kell a prebiotikumok bevitelét, amit többek között a shiitake gomba fogyasztásával érhetünk el.


A bélflórát felépítő mikroorganizmusok, a jótékony (probiotikus) és patogén baktériumok, valamint kisebb részben gombák mennyisége normális esetben kiegyensúlyozott, de jellemző a hasznos baktériumok nagyobb aránya. Ha a bélflóra egyensúlya felborul, azaz a jótékony baktériumtörzsek mennyisége lecsökken, különböző kellemetlen panaszok, majd betegségek jelentkezhetnek. Ilyenkor – illetve már megelőző jelleggel is – növelni kell a probiotikumok (ezek az élelmiszerek probiotikus baktériumokat tartalmaznak) és a prebiotikumok bevitelét.

Kínzó tünetek

A bélflóra egyensúlyának felborulására utaló leggyakoribb tünetek az emésztési zavarok, ezen belül a puffadás, fokozott gázképződés, hasfájás, székrekedés és a hasmenés jellemző, de ide tartoznak az allergiák, a vastagbélgyulladás, a pattanásos bőr, az ok nélküli fáradékonyság, a fejfájás és a rendszeresen kialakuló fertőzéses betegségek, gyulladások. Utóbbiak oka, hogy az immunrendszer nem tud megfelelően működni. Ne feledjük: az immunsejtek többsége a bélrendszerben helyezkedik el, ami azt is jelenti, hogy a bélflóra állapota közvetlenül befolyásolja a szervezet védekezőképességét.

Létfontosságú prebiotikumok

Ahhoz, hogy a bélflóra jól működjön, megfelelő szinten kell tartani a bélrendszerben élő probiotikus baktériumok számát, amit a legegyszerűbben probiotikumok fogyasztásával érhetünk el. Ez azonban önmagában nem elég, szükség van ugyanis a prebiotikumok bevitelére is, amelyek nélkül a jótékony baktériumok nem tudnak létezni, szaporodni.

De, mik is azok a prebiotikumok?

Röviden megfogalmazva, a prebiotikumok olyan anyagok (főképpen növényi rostok, oligoszacharidok), amelyeket a szervezet nem képes megemészteni, ráadásul a gyomorsavnak is ellenállnak, így sértetlenül jutnak el a vastagbélbe, ahol az ott élő bélbaktériumok szaporodását segítik elő. A prebiotikumok különlegessége tehát az, hogy kizárólag a bélrendszerben élő, probiotikus baktériumok számára hasznosíthatóak. Ebből következik, hogy ha a prebiotikumok nem megfelelő mennyiségben jutnak a szervezetbe, lecsökken a jótékony baktériumok száma. A kedvezőtlen folyamatot csak lassíthatjuk azzal, ha közben növeljük a prebiotikumok fogyasztását, de nem viszünk be a szervezetünkbe elegendő mennyiséget.

A legfontosabb prebiotikumok

A legfontosabb és legkönnyebben elérhető prebiotikumok az oligoszacharidok, az inulin és a laktóz. Számos olyan élelmiszer közül választhatunk, amelyek kisebb-nagyobb mennyiségben tartalmaznak prebiotikumokat, ezek közül az articsóka, az Aloe vera, a zab, a tönkölybúza, a csicsóka, a cikória, az örménygyökér, a banán, a spárga, a hagyma és a bojtorján fogyasztása különösen javasolt. Prebiotikumokban bővelkedik a tej is – elsősorban az anyatej –, azonban a laktózérzékenyek az ismert okokból ezt a prebiotikum utánpótlást ne válasszák! Érdemes viszont kipróbálni a prebiotikumokat tartalmazó minőségi táplálékkiegészítőket, illetve azokat a szimbiotikumokat, amelyekben a prebiotikumok mellett probiotikumok is a megfelelő mennyiségben találhatóak. 

Még több, jótékony hatás

A prebiotikumok hatására csökken az LDL koleszterin és a triglicerid szintje, ezáltal a prebiotikumok fontos szerepet kapnak az érrendszeri megbetegedések megelőzésében, illetve ezek kezelésében. További hatásuk, hogy akadályozzák a kártékony baktériumok szaporodását, egyúttal fokozzák a bélperisztaltikát, ezáltal a méreganyagok és a lerakódott káros salakanyagok távozását. A probiotikumok ezen kívül hozzájárulnak a B7- és a B12-, valamint a K-vitamin termelődéséhez.

Jó választás shiitake gomba

Kevésbé közismert, hogy a rendkívül egészséges és széleskörű gyógyhatásokkal rendelkező shiitake gyógygomba is tartalmaz prebiotikumokat. Nevezetesen a béta-glükánokról, a lentinánról és a laminarinról van szó. A poliszacharidok közé tartozó béta-glükánok prebiotikus hatásuk mellett az ekcéma és más gyulladásos bőrbetegségek gyógyulását is elősegíthetik.

Mit mondanak a tudósok?

Az olaszországi University of Foggia kutatói megállapították, hogy a többek között a shiitake gombában is nagyobb koncentrációban megtalálható, vízben oldhatatlan béta-glükánok fokozzák a probiotikus baktériumok szaporodását. Szintén kimutatták, hogy a béta-glükánok az emésztőrendszerben zajló probiotikus folyamatokat is támogatják.

Tudtad?

A prebiotikumok és probiotikumok fogyasztása mellett a bélflóra egyensúlyának fenntartása érdekében ne feledkezzünk meg a rendszeres méregtelenítésről sem!