Természetes hashajtó: melyiket válasszuk?

Belgyógyászat Napoli Elisa | Életmód és étrend tanácsadás
Természetes hashajtó: melyiket válasszuk? 1 Kép nagyítása

A székrekedés igen gyakori probléma, leggyakrabban a helytelen életmód, és az egészségtelen táplálkozás következménye. Bélműködésük javítására, és a kínzó szorulás megszüntetésére számos természetes hashajtó áll rendelkezésünkre. Ahhoz, hogy a megfelelő fajtát válasszuk ki, ismernünk kell az adott hashajtó szervezetünkre gyakorolt hatását.


Hatásmechanizmusuk alapján háromféle természetes hashajtó típust különböztethetünk meg, ezek a stimuláló, a magas rosttartalmú és az ozmotikus hashajtók.

  • Stimuláló természetes hashajtó: növényi összetevői a vastagbél idegvégződéseire hatnak, ezáltal stimulálják a beleket mozgató izomzatot. Ennek eredményeként helyreáll, illetve felerősödik a bélperisztaltika, az egészséges mozgás rendszeresé válik, ami elősegíti az ürítést. A stimuláló természetes hashajtó a bélrendszer nyálkahártyájának működését is befolyásolja, elősegíti az ásványi anyagok és folyadékok termelődését, ezzel egy időben csökkenti a nátrium és a klór felszívódását. Ugyanakkor, nem azonnal fejti ki a hatását, erre általában 6-8 órára van szükségük, ezért alkalmazásuk főleg este, lefekvés előtt ajánlott.
  • Mechanikai természetes hashajtó: magas a rosttartalommal rendelkezik, ezért megnöveli a széklet térfogatát, visszatartja a felesleges vizet, miközben hidratálja a bélfalakat. Ezzel elősegíti az egészséges ürítéshez elengedhetetlen bélmozgásokat. A rostok lehetnek vízben oldhatóak, és oldhatatlanok is. Ez a fajta természetes hashajtó az egyik leggyengédebb módszer arra, hogy megszabaduljunk az akut, vagy akár krónikus székrekedésünktől. Amennyiben szeretnénk fokozni a hatást, fogyasszunk mellé probiotikumokban gazdag táplálékokat, például joghurtot, illetve minőségi táplálékkiegészítőket.
  • Ozmotikus természetes hashajtó: megnöveli a bél víztartalmát, ezzel fellazítja, és puhítja a székletet. Hasonlóan működik, mint a mechanikai természetes hashajtó: számos ásványi anyagot tartalmaz, szinte „rákényszeríti” a beleket, hogy megszabaduljanak a felesleges folyadékoktól. Remek ozmotikus hatással rendelkezik például az aszalt szilva, azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy az ilyen típusú természetes hashajtó alkalmazásakor igyunk legalább 3 liter vizet naponta, mert a kiszáradás elkerülése miatt, pótolni kell a szervezetből eltávozott vizet.

Természetes hashajtók: melyiket válasszuk?

A természetes hashajtó akkor jó, ha változatos, amit a krónikus székrekedésben szenvedők már minden bizonnyal tapasztaltak. Íme, pár ötlet, hogy ne „unjunk rá” nehézkes székletünk folyamatos karbantartására.

  • Olívaolaj

A természetes hashajtók közül az egyik leghatékonyabb a következő keverék. Készítsünk fél kávéscsészényi almalevet, majd adjunk hozzá ugyanannyi extraszűz olívaolajat. Az egészet keverjük alaposan össze, majd lefekvés előtt, „egy szuszra” fogyasszuk el.

  • Aszalt szilva

Amennyiben nem vagyunk olívaolaj rajongók, ezzel a recepttel is kísérletezhetünk: forraljunk fel másfél bögrényi vizet, helyezzünk bele 6 db nagyobb aszalt szilvát, fedjük le, és hagyjuk ázni egy éjszakán keresztül. Reggel szűrjük le, langyosítsuk meg, és édesítsük, lehetőleg mézzel. A sztévia és a xilit használata fokozza a főzet hatását. A székelési problémákkal küszködőknek ez az ital a hideg téli napokon, a forró tea helyett is kiváló. A szilva szemeket sem kell kidobni: müzlibe, joghurtba keverve kiváló uzsonna válhat belőlük!

  • Aloe vera

Szintén jól működő természetes hashajtó az aloe vera. A meghámozott, friss levelet kockázzuk fel kisebb darabokra. Egy kevés vizet forraljunk fel, majd, ha langyos, öntsük egy hermetikusan lezárható üvegbe, helyezzük bele az aloe vera darabokat, és tegyük a hűtőbe. Ennek a természetes hashajtónak az előnye, hogy előre elkészíthető, ám maximum heti 2-3 alkalommal fogyasszunk belőle pár kanálnyit. Nem ajánlott várandósoknak, valamint a szoptatás ideje alatt. A véralvadásgátló gyógyszereket szedő betegek is tartózkodjanak tőle.

  • Szőlőlé

Szintén sikeresen alkalmazható a szőlőlé. Készítsünk negyedbögrényi vízből, és ugyanannyi, otthon sajtolt szőlőléből keveréket. Adjunk hozzá két csapott kanálnyi szárított lenmagolajat. Éhgyomorra fogyasszuk. Alkalmazása egy hétnél tovább nem javasolt.

  • Természetes hashajtó külsőleg

Végül egy különleges természetes hashajtó módszer. Egyedisége abban rejlik, hogy külsőleg alkalmazzuk. Melegítsünk fel kevés ricinusolajat, itassunk át vele egy zsebkendőt, vagy steril gézt. Feküdjünk hasra, a pakolást helyezzük hátunk ágyéki szakaszára. Jól burkoljuk be az érintett részt, hogy minél tovább megtartsa a meleget. A műveletet naponta egyszer végezzük. Ez a fajta természetes hashajtás nagyobb gyerekek emésztési problémáira is megoldás lehet. A közhiedelemmel ellentétben –a helytelen adagolás erős, és fájdalmas alhasi görcsöket okoz–, a ricinusolaj belső használata kifejezetten ellenjavasolt!

Könnyen beszerezhető természetes hashajtók

A fenti receptek elkészítéséhez némi előkészületre és időre van szükségünk, a következő alapanyagok viszont szinte minden háztartásban fellelhetőek.

  • Ilyen például az alma –minden fajtája megfelel a célnak–, melynek héja nagy mennyiségben tartalmaz pektint. Ez az összetevő serkenti a bélműködést, lágyítja a székletet, ezzel elősegíti a helyes ürítést. Naponta kétszer fogyasszuk, lehetőleg tízóraira, vagy este. Hatását akkor sem veszti el, ha főzzük, vagy tepsiben sütjük: pár szem hozzáadott aszalt szilva kiemeli az alma természetes hashajtó hatását.
  • Ki ne szeretné a banánt? Magas rost-, és jelentős káliumtartalma szintén remek természetes hashajtóvá teszi. Ügyeljünk arra, hogy csak és kizárólag nagyon érett, szinte barnuló héjú –ha maga a gyümölcs is barna és puha, annál hatásosabb– banánt fogyasszunk, ellenkező esetben csak rontunk a helyzeten!
  • Nincs háztartás hagyma nélkül! Ez a növény mindenkinek kéznél van, hiszen számos, ízletes étel alapanyaga. Megszámlálhatatlan jótékony hatással rendelkezik, ám azt már kevesebben tudják, hogy kiváló természetes hashajtó. Egész szervezetünket táplálja, a nyers hagyma fogyasztása elősegíti a gyomornedvek termelődését, javítja az emésztést, elősegíti a rendszeres és teljes ürítést.

Tudtad?

Az útifűmaghéj nemcsak kiváló béltisztító és méregtelenítő, hanem a székrekedést is segít megelőzni. Tegyünk egy púpos teáskanálnyit belőle egy pohár vízbe, és igyuk meg vacsora után. Jótékony hatását hamarosan érezni fogjuk.

Hivatkozások:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9663731

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4291444/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4657810/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2794454/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1479159

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3206558/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2763764/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8878010

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2780140/

Őszi betegségek és méregtelenítés 1 Elolvasom

Őszi betegségek és méregtelenítés

A megfázás, köhögés, influenza, torokfájás és a nátha gyakori őszi betegségek. Megelőzésükhöz hozzájárul az immunrendszer megerősítése, illetve az időben elvégzett méregtelenítés és tisztítókúra. Akkor sem kell kétségbeesni, ha már elkaptuk valamelyik őszi betegséget, ilyenkor is számos természetes megoldás, nyers élelmiszerek és teák állnak a rendelkezésünkre. TOVÁBB