Kapcsolat van a B-vitaminok és a tüdőrák között? A mennyiség a lényeg

Belgyógyászat Napoli Elisa | Életmód és étrend tanácsadás
Kapcsolat van a B-vitaminok és a tüdőrák között? A mennyiség a lényeg 1 Kép nagyítása

Kis mennyiségben gyógyszer, nagy mennyiségben azonban már káros lehet. Erre jutottak az Ohiói Állami Egyetem kutatói, akik kimutatták, hogy a táplálékkiegészítőkkel a szervezetbe bevitt B6- és B12-vitamin növelheti a tüdőrák kockázatát. Különösen az ilyen készítményeket rendszeresen és éveken át fogyasztó, dohányzó férfiak vannak veszélyben.


A B6-vitamin és a B12-vitamin nélkülözhetetlen az emberi szervezet számára, ha nem jutunk belőlük elegendő mennyiséghez, súlyos hiányállapot, majd betegségek alakulhatnak ki. Amikor a B6-vitaminból szenvedünk hiányt, romlik a szánhidrát-, a fehérje- és a zsíranyagcsere hatékonyága, zavar állhat be az immunválasz beindulásához elengedhetetlen antitestek termelődésében. Szintén a kelleténél kevesebb B6-vitamin következményeként idegrendszeri- és bőrproblémák, valamint vérszegénység, depresszió és asztma jelentkezhet, ahogy a visszatérő hányinger is kapcsolatba hozható a B-vitaminok elégtelen mennyiségével.

Még súlyosabb következményei lehetnek a B12-vitamin hiányának, ami összefüggésbe hozható az érelmeszesedéssel, a stroke-al, a szívinfarktussal, a trombózissal és az időskori szellemi leépüléssel. Jellegzetes tünet a vérszegénység, a memóriazavar, a végtagérzékelés gyengülése, illetve a depresszió, ahogyan az anyagcsere problémák és az Alzheimer-kór is nagyobb eséllyel alakulnak ki azoknál, akik nem jutnak elegendő B12-vitaminhoz. Ráadásul, mindkét vitamin szerepet kaphat a rák megelőzésében.

Jóból is megárt a sok

A fentiekből látszik, hogy mindenképpen el kell kerülni a B6-vitamin és a B12-vitamin hiányának kialakulását. Ehhez elegendő, ha rendszeresen fogyasztunk állati eredetű élelmiszereket: vörös és fehér húsokat, májat, tojást, halat, tejet, illetve a B6-vitamin „kedvéért” hüvelyeseket, barna lisztet és zöldségeket. Ha változatosan táplálkozunk, nem kell tartanunk attól, hogy túl keveset viszünk be a szervezetükbe ezekből a B-vitaminokból. Sokan azonban biztosra akarnak menni, ezért táplálékkiegészítőket is alkalmaznak, ezzel viszont a túladagolást kockáztatják, ami egy kutatás szerint jelentősen növelheti a tüdőrák kialakulásának esélyét.

Veszélyben a dohányos férfiak

A B12-vitamint és a B6-vitamint tartalmazó táplálékkiegészítők túlzott mértékű fogyasztásának veszélyére figyelmeztetnek az Ohiói Állami Egyetem kutatói (The Ohio State University). A Journal of Clinical Oncology című szakmai folyóiratban megjelent tanulmányukban tíz évig tartó, és 77 ezer, ötven évnél idősebb páciens adatait összegző felmérés eredményeit ismertetve arra jutnak, hogy a szükségesnél jelentősen nagyobb mennyiségű B12- és B6-vitamin bevitele megemeli a tüdőrák esélyét. Kifejezetten az ilyen táplálékkiegészítőket sok éven keresztül és nagy dózisban fogyasztó férfiaknak lehet félnivalója, ugyanis esetükben kétszeresére nő a daganat kialakulásának kockázata.

Még rosszabb a helyzet a dohányzók körében: a felmérésben szereplő férfiaknál, akik naponta több mint 20 mikrogramm B6-vitamint juttattak a szervezetükbe háromszor, a B12-vitaminból naponta 55 mikrogrammnál nagyobb mennyiséget fogyasztóknál négyszeresére emelkedett a tüdőrák valószínűsége. A nőknél ugyanakkor nem mutattak ki összefüggést az esetleges túladagolás és a betegség megjelenése között.

Mennyi B-vitaminra van szükség?

Felnőtt férfiak és nők esetében 50 éves korig napi 1,3 mikrogramm az ajánlott napi B6-vitamin mennyiség, az 50 évesnél idősebbek számára 1,5 és 1,5 mg. Ezzel szemben a B12-vitaminból egységesen 2,4 mikrogrammot kell fogyasztani minden nap. A táplálékkiegészítők hosszan tartó fogyasztása azért okozhat problémát, mert ezek akár 5000 mikrogrammot is tartalmazhatnak ezekből a vitaminokból.

 

 

Forrás:

https://cancer.osu.edu/news-and-media/news/long-term-high-dose-vitamin-b6-b12-use-associated-with-increased-lung-cancer-risk-among-men