Természetes gyógymódok a lábgomba ellen

Természetes gyógymódok a lábgomba ellen 1 Kép nagyítása

A lábgomba hátterében álló kórokozó szinte egész testünkön elszaporodhat, azonban nem véletlenül „választja” előszeretettel a cipővel fedett testrészünket: kifejezetten kedveli ugyanis a nyirkos, meleg, és sötét helyeket. Ha nem teszünk időben a lábgomba ellen, a fertőzés a lábkörmökre is átterjedhet. Szerencsére, mint oly sok más esetben, a természet ismét segítségünkre siet a lábgomba elleni harcban.


A lábgomba ellen számos kenőcs, és púder létezik, ám nem kell rögtön a vegyszerekhez fordulnunk, hiszen a természet is számos, hatékony ellenszert kínál. Ráadásul ezek közül a legtöbb háztartásunkban is fellelhető, vagy könnyen beszerezhető. Érdemes minél előbb elkezdeni a kezelést, hiszen a gomba könnyen átterjedhet a körömre, sőt, más testrészekre is, ami alaposan megnehezíti a gyógyulást.

Természetes megoldások a lábgomba ellen

Teafa illóolaj: a teafa illóolaj ez egyik leghatékonyabb szer a lábgomba ellen. Cseppentsük közvetlenül az érintett területre, összetevői károsítják a lábgomba sejthártyáit, miközben óvják bőrünket. Ha kedveljük a lábfürdőt, egy kisebb lavórt töltsünk meg langyos vízzel, majd keverjük össze 3 evőkanálnyi durva sóval és 10 csepp teafa illóolajjal. A lábfürdő legalább 20 percig tartson, majd lábunkat alaposan szárítsuk meg, a műveletet naponta ismételjük. Amennyiben a lábgomba átterjedt a körmeinkre is, a lábvízhez adjunk hozzá 10 csepp oregánó illóolajat is.

Ecetes lábvíz: egy tiszta lavórban keverjünk fele-fele arányban langyos vizet, és −lehetőleg− házi készítésű fehérbor-, vagy almaecetet. A lábfürdő 30 percet vesz igénybe naponta, lehetőleg este, lefekvés előtt végezzük. A lábgomba ellen az ecetet használhatjuk „lemosóként” is: nedvesítsünk meg vele egy darab vattát, és naponta többször töröljük át a lábgomba miatt irritált területet.

Fokhagyma: mivel a fokhagyma igen erős vírus-, baktérium- és gombaölő tulajdonságokkal rendelkezik, az egyik legrégebben alkalmazott szer a lábgomba ellen. Nincs másra szükségünk, csak pár fokhagyma gerezdre, amit alaposan szétnyomkodunk, passzírozunk, vagy esetleg reszelünk: a lényeg, hogy könnyen kenhető pépet kapjunk. A beteg részre helyezzük, majd tiszta gézzel körültekerjük. Legalább 30 percig hagyjuk hatni, de éjszakára is alkalmazhatjuk úgy, hogy a bedunsztolt lábunkat tiszta pamut zokniba bújtatjuk. Szintén hatékony módszer a lábgomba ellen, ha a kipréselt fokhagyma levével –esetleg „kiegészíthetjük” pár csepp almaecettel is− ecseteljük a gombás bőrfelületet. A teljes száradásig ne húzzunk semmit a lábunkra.

Pau d' Arco (Tabebuia impetiginosa): bár Közép-, és Dél Amerikában az őslakosok még nem szenvedtek a zárt és rosszul szellőző cipők miatt kialakuló lábgombától, hála vírus-, baktérium- és gombaölő hatásainak, a növény háncsa nagyszerűen alkalmazható a lábgomba ellen. Leginkább por alakban szerezhetjük be a fa kérgét: egy fél lavórnyi langyos vízben oldjunk fel pár evőkanállal, és legalább 20 percig áztassuk a lábunkat.

Kakukkfű zöld dióhéjjal (exokarpium): egy csokor kakukkfüvet, és egy maroknyi diót borító zöld héjat –szárítva is beszerezhető− 5 liternyi forró vízben, 30 percig áztatunk. A lábgomba ellen készített főzetünk még hatékonyabb lesz, ha kiegészítjük 20 csepp kókusz olajjal, arányosan ¼ rész alma ecettel, és egy maréknyi durva sóval. A lábfürdőt 30 percig végezzük.

Belsőleg a lábgomba ellen

Számos olyan élelmiszert fogyasztunk, ami a gombáknak remek táptalajt biztosít. Ha szeretnénk tenni a lábgomba ellen, és szervezetünket ellenállóvá tenni, fontoljuk meg az alábbi tanácsokat:

  • Ne fogyasszunk finomított cukor, vagy szénhidrát alapú táplálékokat. Ezek az összetevők –melyek számos élelmiszerben fellelhetőek− főként a Candida albicans gomba energiaforrásai, de sok más gombának is mindennapi eledele. A lábgomba ellen, a betegség ideje alatt, a cukor helyett kiváló alternatíva a stevia használata. Mivel szervezetünk helyes működése érdekében szénhidrátokra is szükség van, a legutóbbi kutatások szerint a gluténmentes táplálékok fogyasztása is csökkentheti a gombás fertőzéseket. Ezért inkább a barna rizst, a kukorica alapú péksüteményeket, köreteket részesítsük előnyben.
  • Kerüljük az élesztőt tartalmazó termékeket. Ebben az esetben ne csak a kalácsra gondoljunk. Ha valóban tenni akarunk a lábgomba ellen, tiltó listás a fehér borecet, a konzerv zöldségek, a kész/félkész öntetek sokasága, és az aszalt gyümölcs is.
  • Sokat segít a lúgosítás, az elsavasodott szervezet ugyanis ideális közeg a gombák számára. A lábgomba ellen a magas kalcium, nátrium, magnézium, kálium, nátrium tartalmú, lúgosító hatású táplálékok fogyasztásával tehetünk a legtöbbet. A lúgosító kúra nem csak a felgyülemlett toxinoktól és salakanyagoktól szabadít meg, hanem az immunrendszert is hatékonyan támogatja.

A lábgomba ellen fontos, hogy immunrendszerünket is erősítsük, hiszen szervezetünk „aktív” közreműködése nélkül nem lehetünk sikeresek. Fogyasszunk minél több szezonális, friss zöldséget és gyümölcsöt, valamint probiotikus baktériumokat tartalmazó probiotikumokat, amelyek segítenek visszaállítani a bélflóra egyensúlyát, és ezen keresztül az immunrendszer hatékony működését. Ne feledkezzünk meg a prebiotikumokról sem, amelyek nélkül a probiotikus baktériumok nem tudnak elszaporodni.

Mit mondanak a tudósok?

A venezuelai Universidad de Oriente (Keleti Egyetem) kutatói az ajoén (a fokhagymában található vegyület) lábgomba elleni hatását vizsgálták. A felmérésbe bevont 47 pácienst, egy héten át, napi kétszer 0,6%-os és 1%-os ajoén kivonattal, illetve 1%-os terbinafinnel kezelték. Ezek közül az 1%-os ajoén kivonattal tökéletes gyógyulást értek el, ami azt jelenti, hogy a lábgomba ellen az ajoén az egyik leghatékonyabb szer.

Tudtad?

A propolisz a legtöbb gombát elpusztítja, így a lábgomba ellen is hatásos lehet. Ehhez elegendő, ha naponta néhány alkalommal propoliszos krémet használunk.

Szakirodalom:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMHT0024878/

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/athletes-foot/basics/definition/con-20014892

http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/tc/athletes-foot-topic-overview

http://www.nhs.uk/conditions/Athletes-foot/Pages/Introduction.aspx

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11050588