Ránctalanító ételek | UV sugárzás ellen is hatásosak

Ránctalanító ételek | UV sugárzás ellen is hatásosak 1 Kép nagyítása

Közeledik a jó idő, a meleg hatására lengébben öltözködünk, ezért testünk egyre nagyobb felülete érintkezik a közvetlen napfénnyel. Ez azonban nem csak szépen lesült bőrrel jár, az UV sugarak ugyanis a bőr öregedését, ráncosodását is felgyorsítják. Ha tenni akarunk a ráncok ellen, ne feledjük: a hatékony ránctalanítás belülről kezdődik!

 

 

Az egészséges és ráncmentes bőr megtartásának egyik alapkövetelménye a helyes táplálkozás. Vannak olyan élelmiszerek, amelyek fogyasztása kifejezetten ajánlott annak érdekében, hogy lassítsuk a bőr természetes öregedési folyamatát, megvédjük a káros környezeti hatások –ilyen a túlzott UV sugárzás– ellen, ezzel is csökkentve a ráncok kialakulásának lehetőségét.

Dió, szója, gabonák

A dió, és általában a csonthéjas magvak kiemelkedően nagy mennyiségben tartalmaznak omega-3 és omega-6 zsírsavakat, amelyek az egészséges sejtfalak elengedhetetlen összetevői. Csökkentik a koleszterinszintet, ruganyossá és erőssé teszik az artériákat. A megfelelően áramló vér hozzájárul a sejtek optimális oxigénellátásához, ennek következtében a bőr gyorsabban regenerálódik, ragyogóvá és üdévé válik. A magvak ezen kívül bővelkednek E-vitaminban, ami erős antioxidáns hatással bír, véd a káros UV-sugaraktól és óvja a bőrt a korai öregedéstől. Ráncok ellen fogyasszunk minél több gabonafélét: a búza-, rozs-, rizs-, zab-, árpa- és tönkölybúza-tartalmú élelmiszerek javítják az anyagcsere-folyamatokat, rengeteg vitamint, valamint ásványi anyagokat −vas, magnézium, cink, kálium, szelén−, esszenciális zsírsavakat, antioxidánsokat és egyéb bioaktív összetevőket tartalmaznak. Válasszunk teljes kiőrlésű gabonákból készült termékeket, mivel ezek még több egészséges hatóanyaggal rendelkeznek, magas rosttartalmuk segíti a salakanyagok kiürülését a szervezetből, ennek hatására a bőr tisztább és feszesebb lesz. A szójában nagy mennyiségben megtalálható izoflavonok –növényi protein– csökkentik az LDL (rossz) koleszterin szintjét, javítják a vérkeringést, erősítik a szívizmokat, ezáltal a szója fogyasztása a bőr oxigénszintjét is emeli. Különösen ajánlott a 40 év feletti nőknek, mivel hatóanyagai „utánozzák” az ösztrogén működését, amelynek termelődése a pre-menopauza elejétől folyamatosan csökken.  A szója bármely formájában jót tesz a bőrnek: fogyaszthatjuk tej vagy szójacsíra formájában, de elkészíthetjük magát a szójababot is, akár saláták kiegészítőjeként.

UV-védelem paprikával

A paprikafélék bővelkednek C-vitaminban, erősen antioxidáns hatásúak −minél erősebbek, annál jobban−, valamint serkentik a kollagén termelést. Javítják a bőr ellenálló képességét az UV sugárzással szemben, ezzel járulnak hozzá a ráncosodás megelőzéséhez.

Mit mondanak a tudósok?

A The Journal of The American College of Nutrition szaklapban jelent meg az International Union of Nutritional Sciences IUNS „Food Habits in Later Life” felmérése, melyből kiderül, hogy a halakban nagy mennyiségben megtalálható omega-3 zsírsav nem csupán a szívet erősíti, hanem a bőr egészségét és szépségét is segít megőrizni. A kutatásban hetven év feletti Ausztráliában és Görögországban élő görögök, brit ausztrálok és svédek vettek részt. Kiderült, hogy azoknál az idős emberekné, akik életük folyamán többek között gyakrabban fogyasztottak halat, kevésbé jelentek meg a napsütés miatt kialakuló ráncok, mint a halételeket elutasítóknál.