Nem tévedés: fogyókúra banánnal!

Nem tévedés: fogyókúra banánnal! 1 Kép nagyítása

Magas kalória- és cukortartalma miatt a legtöbb fogyókúra kifejezetten tiltja a banánfogyasztást. Ennek mond ellen a könnyen betartható, mégis hatékony, és ezért egyre népszerűbb reggeli banándiéta, mely a gyümölcsben bőségesen megtalálható rostokat állítja a fogyás szolgálatába.


A reggeli banándiéta abból a tényből indul ki, ami miatt más diéták kifejezetten tiltják a fogyasztását, ez pedig a banán magas kalóriatartalma. 100 g gyümölcs elfogyasztásával ugyanis nem csupán 94 kalóriát viszünk be a szervezetünkbe, hanem nagy mennyiségű növényi rostot is, ennek köszönhetően, a banán azonnali teltséget okoz. Mivel elveszi az éhségérzetet, ha a főétkezéseket megelőzően fogyasztjuk, megakadályozza a túlevést. Ezen kívül a banán gazdag az úgynevezett ellenálló keményítőben: ez a tápanyag nem csupán a jóllakottság kialakulásáért felelős, hanem elősegíti a zsírok anyagcseréjét, azaz csökkenti a felszívódásukat, valamint 20-25 százalékkal felgyorsítja a zsírégetést. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a benne található szénhidrátok, valamint a magnézium és a kálium egyedi kombinációja miatt növeli a boldogságérzetet: hasonlóan hat az agyra, mint a csokoládé, azonban zsírtartalma a csokoládéhoz képest elenyésző. Ráadásul a banán nagy mennyiségben tartalmaz antioxidáns polifenolokat, amelyek megkötik a szabad gyököket, ezáltal csökkentik a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát.

Könnyen betartható

Az egész napra kibővíthető reggeli banándiéta igen egyszerű.

  • Reggelire fogyasszunk el egy, vagy akár több banánt (de mindig csak annyit, hogy ne okozzon kellemetlen hasi feszülést), és igyunk meg egy pohár szobahőmérsékletű vizet – utóbbi azért fontos, mert erősíti a rostok székletlazító, béltisztító és méregtelenítő hatását. Nem csak jóllakottan érezzük majd magunkat, hanem bőven ellátjuk szervezetünket vitaminokkal és ásványi anyagokkal, miközben elkerüljük az állati eredetű zsírok –pl. tej−, valamint a hidrogénezett zsírok –kekszek, stb.− bevitelét. A reggeli után egészen ebédig energikusak maradunk, és az éhség is el fog kerülni. Ha mégsem bírjuk ki evés nélkül esetleg rizst, vagy zabpelyhet ehetünk.
  • Az ebéd kötetlen, és szabadon választott, ám ha valóban fogyni szeretnénk, lehetőleg ne zsíros ételeket együnk, próbáljunk meg egészségesen, és kiegyensúlyozottan étkezni. Ha uzsonnaidőben megéhezünk a banánon kívül mást lehetőleg ne vegyünk magunkhoz, bár némi édesség, teljes kiőrlésű keksz vagy jó minőségű étcsokoládé megengedett. Természetesen napközben se feledkezzünk meg a folyadék utánpótlásról, igyunk minél több, szobahőmérsékletű tiszta vizet – méghozzá mindig kis kortyokkal.
  • Legyen könnyű a vacsoránk –bár elvileg szinte bármint fogyaszthatunk–, és semmiképpen ne együnk édességeket. A banándiétát továbbfejlesztő dr. Kazuyoshi Fujimoto kifejezetten ajánlja a rántás nélküli, paradicsom, káposzta, sárgarépa, hagyma, zöldpaprika, és a zeller felhasználásával készített zöldséglevest. Ezzel nem csupán javíthatjuk a fogyókúra hatékonyságát, hanem szervezetünk méregtelenítési folyamataihoz is jelentősen hozzájárulunk. A napi utolsó étkezés mindig este nyolc előtt történjen, a kúra ideje alatt tilos az alkoholfogyasztás.

Tudtad?

A banánban bőségesen található triptofán és tirozin aminosavak hozzájárulnak a nyugodt alváshoz. Erősíthetjük a hatásukat, ha alvás előtt tejből és banánból készült, cukormentes turmixot iszunk.

 

Banánt tartalmazó, diétázók számára is ajánlott édességek receptjei itt olvashatók.