D-vitamin napfénykúrával

D-vitamin napfénykúrával 1 Kép nagyítása

Bár csontjaink egészsége szempontjából létfontosságú, a D-vitamin természetes állapotában csak nagyon kevés élelmiszerben lelhető fel. Szerencsére szervezetünk is képes az előállítására, ehhez viszont mindenképpen szükség van napfényre.


Valójában a nap fényéből minket érő ultraibolya sugárzások késztetik bőrünket a D-vitamin termelésére. Bár sokszor nehezen kivitelezhető, a szervezetünk számára szükséges napi D-vitamin mennyiség előállítása szempontjából az lenne az ideális, ha naponta legalább tizenöt percet a nap éltető fénye felé fordítanánk arcunkat, karjainkat és lábainkat – természetesen ruhátlanul. Különösen fontos a napfürdő a téli hónapok végén, illetve tavasszal, ekkora ugyanis szervezetünk szinte teljesen kifogy a D-vitaminból. Azt is figyelembe kell vennünk azonban, hogy erre a műveletre nem minden napszak megfelelő sőt, az sem mindegy melyik évszakokban próbálkozunk napfürdővel. A nap sugarai ugyanis minden hónapban más szögben érik a Földet nem véletlen, hogy szervezetünk D-vitamin termelése a téli hónapokban elenyészően alacsony. Korunk előre haladtával –és ez ellen nem sokat tehetünk–, bőrünk folyamatosan veszít D-vitamin előállító képességéből, éppen ezért az időseknél súlyos hiányállapot alakulhat ki. Számukra különösen fontos lenne a napkúra, illetve esetenként ezzel párosítva az állati eredetű zsiradékban gazdag táplálékok bevitele.

Vigyázat! Étkezéskor ügyeljünk arra, hogy koleszterinszintünk maradjon a normális tartományban.

Mikor napozzunk?

A napvédőszerek, a különböző tejek, olajok és krémek használata nem csupán a káros sugárzástól óvja meg bőrünket, hanem szinte teljesen meggátolja a D-vitamin termelődését. Természetesen szükség van a napvédelemre, hiszen ezzel tudjuk megelőzni a bőr káros elváltozásait, többek között az egyik leginkább elterjedt daganattípus, a melanoma kialakulását. Felmerül tehát a kérdés, hogy van egyáltalán megoldás? A válaszunk szerencsére igen, nem kell ugyanis mást tennünk csupán mértéket tartani. Ha naponta legfeljebb 15-20 percet napozunk bőrvédelem nélkül, és ezt is a reggeli vagy a késő délutáni órákban tesszük nyugodtak lehetünk bőrünk egészsége felől, ráadásul biztosítottuk D-vitamin termeléséhez szükséges napfénymennyiséget.

Figyelem! Amennyiben tovább szeretnénk élvezni a nap melegét, kenjük be magunkat magas faktorú védőkrémmel!

D-vitamin az élelmiszerekben

A természetben meglehetősen ritka a D-vitamint legnagyobb mennyiségben a csukamájolaj, valamint a zsírokban bővelkedő halak tartalmazzák. Ezért is ajánlott a hering, a tonhal, a lazac vagy a kardhal gyakori fogyasztása a szintén D-vitamin-forrásnak számító tojás, tej és vaj mellett.

Mire jó a D-vitamin?

A D-vitamin hiánya akadályozza a csontok helyes mineralizációját, ami többféle káros elváltozáshoz vezethet. Az osteomalacia a kellő mennyiségben képződő csontszövet elégtelen mineralizációját jelöli, ilyenkor csökken a csont szervetlen állománya, minősége pedig romlik. A klinikai tünetek közül a legjellegzetesebb a csontok fájdalmas nyomásérzékenysége és az izomgyengeség. Ez utóbbi az alsó végtagi izomzat tájékán jelentkezik különösen felálláskor és lépcsőn járáskor okoz kellemetlenséget. Súlyos mineralizációs zavar esetén felnőttkorban is eldeformálódhatnak a végtagok, valamint törékennyé válhatnak. A kevés D-vitamin miatt a kalcium nem képes beépülni a csontokba, ami felgyorsítja az oszteoporózis, azaz a csontritkulás kialakulását. Hasonló folyamat játszódik le a gyermekkori rachitis (angolkór) megjelenésekor. Hatékonyan alkalmazható a megfázás megelőzésére és kezelésére is, ugyanis hozzájárul a légúti megbetegedések ellen védő cathelicidin fehérje termelődéséhez. Próbáljunk meg tehát minél többet a napon tartózkodni – és ne a szoláriumban, mert a mesterséges sugarak nem váltják ki a napfényt –, igyekezzünk étrendünket D-vitaminban gazdag tápanyagokkal bővíteni.