Derékfájás, és ami mögötte van | Hogyan harcoljunk a lumbágó ellen?

Életmód Napoli Elisa | Életmód és étrend tanácsadás
Derékfájás Kép nagyítása

A derékfájás, más néven lumbágó, a lumbális- vagy ágyéki gerincszakaszból kiinduló fájdalom. Fontos jelzése a szervezetnek: arra figyelmeztet, hogy a gerincoszlop alsó része túlterhelődik, vagy valamilyen működési rendellenességtől, betegségtől szenved, ami könnyen súlyos állapotot is előidézhet. Ezért lényeges, hogy tisztában legyünk a derékfájás okaival, valamin kezelésének és megelőzésének lehetőségeivel.


Nyugodtan nevezhető népbetegségnek a derékfájás, amit szinte mindenki megtapasztal élete során. A hát alsó, lumbális – ágyéki − területén jelentkezik, erre utal a lumbágó kifejezés, ami derékfájást jelent. Nem véletlenül okoz sokaknak problémát, hiszen a gerinc teljes hosszát figyelembe véve, az öt csigolyából felépülő ágyéki gerincszakasz, és különösen az utolsó két porckorong kapja a legnagyobb terhelést. Mivel sok esetben a derékfájás vesetájékon jelentkezik, gyakran összetévesztik valamilyen vesebetegséggel. Elsősorban gerinc eredetű, és az ágyéki gerinccsont túlterhelése miatt kialakuló porckorong degenerációra – ilyen a porckorongsérv – vezethető vissza, azonban a panaszok hátterében más szervi elváltozás, vagy akár a csontritkulás is állhat.

Akut és krónikus

Gyakoribb az akut, alkalmi derékfájás, ehhez elegendő egy hirtelen, rossz mozdulat, amelynek következtében az izomzat a kezdeti összehúzódás után nem tud megfelelően elernyedni. Gyakori következménye, a kiegyenesedés akadályozottsága. A fájdalom általában a porckorongból indul ki. 
Izom, ínszalag vagy ízületi sérülés is okozhatja, súlyosságától függően, legfeljebb 30 napon belül, magától meggyógyul. Amennyiben a derékfájás éjszakára sem enyhül, jó eséllyel gyulladás áll a hátterében, de más szervi elváltozás, például gerincdaganat is elképzelhető.
Az akut, és a krónikus derékfájás közötti átmenetet általában másodlagos, fizikai, vagy pszichikai tényezők határozzák meg. Azaz amikor olyan helyzet alakul ki, ami meggátolja a sérült rész gyógyulását, vagy a teljes gyógyulás után sem „engedi”, hogy a fájdalom megszűnjön. A krónikus derékfájást az ágyéki terület folyamatos, és hosszantartó túlterhelése okozza. Kialakulhat akut lumbágó nélkül, főként akkor, ha az ágyéki rész folyamatos terhelésnek van kitéve. A fájdalmas állapot három hónapnál is tovább tarthat. Hátterében komolyabb elváltozás, folyamatos irritáció (gyulladás) áll.

A derékfájás kialakulásának okai

  • Túlsúly, vagy megnövekedett súly, pl. terhesség alatt.
  • A lumbális terület ínszalagjainak sérülése, gyulladása.
  • A gerinc melletti izomcsoportok elgyengülése.
  • Hirtelen izom lehűlés, pl. kimelegedés, izzadás utáni hideg fürdő.
  • A gerinc kisízületeinek kopása.
  • Csontritkulás.
  • Daganatos megbetegedések az ágyéki területen, vagy közelében.
  • Folyamatos stressz.

Mik a jellegzetes tünetek?

A derékfájás intenzitása az egészen enyhétől a mozgást is lehetetlenné tevő mértékig fokozódhat. Kisugározhat a lábakra, köhögéskor, tüsszentéskor hirtelen felerősödhet. Nem ritka a zsibbadás és az izomgyengeség, ez is közrejátszik a féloldalas, görnyedt járáshoz, ami jellegzetes tünete az erős, lumbális derékfájásnak.
Előfordulhatnak vizelet- és székletvisszatartási zavarok, ahogyan ritkán idegkárosodás, és ebből adódóan, maradandó, részleges bénulás is kialakulhat.

Hogyan kezelhető az akut és a krónikus derékfájás?

Nagyon fontos, hogy az akut derékfájás kialakulásakor, az első három napon, minél többet pihenjünk. Lábunkat lehetőleg derékszögben tartva, felpolcolva feküdjünk. Az ágynyugalom mellett – amennyiben a fájdalom nem enyhül – gyógyszeres kezelés is alkalmazható. Ennek célja a fájdalomcsillapítás, az izomlazítás, valamint a gyulladás megszüntetése. A gyógyszereket szájon át, illetve injekció, infúzió, speciális tapasz vagy krém segítségével lehet a szervezetbe juttatni.

Természetes megoldások

Aki a természetes megoldások híve, számos gyógynövény közül választhat:

  • Segíthetnek az ördögcsáklyát, vagy hegyi árnikát tartalmazó kenőcsök.
  • Levendula illóolaj.
  • Szintén hatékony segítség a fizikoterápia, a masszázs, és az elektromos stimuláció.

Amint a fájdalom megszűnik, érdemes gerinctornát végezni, valamint minél többet mozogni: kiváló gyógymód az úszás – főként a hátúszás −, a jóga, a Nordic Walking és a sífutás.

Amikor nem lehet elkerülni a műtétet

A kezelés ellenére is megtörténhet, hogy a zsibbadás, az esetleges bénulás és izomgyengeség, illetve a széklet- és vízeletvisszatartás zavara hosszabb ideig fennáll. Ilyenkor elkerülhetetlen a műtéti beavatkozás, amivel megszüntethető a panaszokat okozó gerincelváltozás, vagy más szervi rendellenesség.

Derékfájás megelőzése

Sajnos, a derékfájás megelőzése nem egyszerű feladat, hiszen kiszámíthatatlan, milyen mozdulat váltja ki a panaszokat. Ennek ellenére helyes táplálkozással, és a rendszeres testmozgással, sokat tehetünk azért, hogy nagyobb eséllyel kerüljük el a derékfájás kialakulását.
Komoly kockázati tényező a túlsúly és a mozgásszegény életmód, míg az edzett gerinc izomzata rugalmas és erős, nehezebben „rándul” meg, könnyebben tehermentesíti az ágyéktájat. A táplálkozás során azonban nemcsak a mennyiségre kell ügyelnünk, hiszen bizonyos vitaminok és nyomelemek is hozzájárulnak ahhoz, hogy ízületeink és izomzatunk egészséges, ezáltal fájdalommentes maradjon.
Sokat segíthet a megfelelő gerincprevenció, a hátizmok erősítése és a porckorongokra nehezedő terhelés csökkentése. Az úszás, a gyógytorna (létezik kifejezetten derékfájás elleni torna) és a kerékpározás hozzájárul a lumbágó megelőzéséhez. Szintén ezt a célt szolgálja az ergonomikus szék használata, valamint a nem túl kemény, de nem is túl puha ágy.

Mit mondanak a tudósok?

Hatvan, 18 és 65 év közötti, derékfájásra panaszkodó, illetve isiászban szenvedő betegnek paracetamolt (fájdalomcsillapító) és placebót, valamint injekció formájában B12-vitamint adtak a Università degli Studi di Palermo tudósai. A European Review for Medical and Pharmacological Sciences szaklapban megjelent tanulmányukban megállapították, hogy a vitamin enyhítette a derékfájdalmat és az ehhez kapcsolódó fogyatékosságokat, valamint csökkentette a paracetamol használatát, miközben nem okozott semmilyen mellékhatást.

Tudtad?

A hirtelen lehajolás gyakran okoz derékfájást. Ezért, ha valamit fel kell vennünk a földről, először guggoljunk le, és egyenes gerinccel, mindenfajta csavarodó mozdulatot elkerülve nyúljunk a felemelni kívánt tárgy után. És még valami: lehetőleg kerüljük el a nagyobb súlyok „derékból” történő felemelését.