Egészséges táplálkozás

Egészséges táplálkozás

A hosszú és egészséges élet titka nem csupán génjeinkben rejlik, mi magunk is sokat tehetünk érte, méghozzá az egészséges táplálkozás betartásával. Némi odafigyeléssel elkerülhetjük a korral járó reumát, szívbetegségeket vagy akár a rákot is.

Antioxidánsok

Már Robert Atkins, az Atkins-diéta feltalálója is azt vallotta, hogy az életmeghosszabbító étrend alapja a tápérték, melynek központi tényezői az antioxidánsok, amelyek semlegesítik a káros szabad gyököket.

Az egészséges táplálkozás legbecsesebb antioxidánsai az E-és a C-vitamin, valamint a szelén és az alfa-liponsav, amely a vázizomzat glükóz felvételéért és a zsírsav oxidációjáért felelős. Hátráltathatja az öregedési folyamatokat, csökkentheti a vérnyomást, továbbá meggátolhatja a szabad gyökök azon képességét, hogy károsítják a vörös vérsejteket.

Antioxidánsok forrásai

Ez az egészséges táplálkozás alapkövének nevezhető „csodaszer” fellelhető a krumpliban, a répában, a jamszgyökérben, a céklában és a vörös húsokban is. A vízben oldódó C-vitamin legfőbb forrásai a citrusfélék, a zöldpaprika, a brokkoli, a petrezselyem, és a kelkáposzta, míg a zsíroldékony E-vitamint a tojás, a húsok, a máj, a búzacsíra,a dió, a mogyoró, a növényi olajok és a szójabab tartalmazzák. Ezeken kívül fontos E- vitamin forrás a kelbimbó és a spenót is.

Természetesen étrendünkből nem hiányozhatnak a fehérjék és a szénhidrátok sem, hiszen szervezetünk ezek nélkül nem képes a normális működésre. Nem árt azonban tudni, hogy az előbb említett, és az egészséges táplálkozás részét képező tápanyagokat milyen formában fogyasszuk el!

A jó szénhidrátok azok, amelyek glikémiás indexe alacsony, azaz lassan és jóval kevésbé emelik meg a szervezet vércukor szintjét az elfogyasztásuk után, ráadásul sok energiát is biztosít a testünknek. Tegyük tiltólistára, vagy ritkán fogyasszuk a finomított szénhidrátokat, például a süteményeket, a fehér kenyeret, vagy a kristálycukrot. Helyette fogyasszunk mézzel, vagy a növényi alapú sztéviával, illetve teljes kiőrlésű liszttel készített finomságokat, illetve kölest, barnarizst, zabot, illetve árpát. A zabpehelyből egy kis méz, tojás, és tönkölybúza segítségével remek házi keksz készíthető, a fent említett alapanyagok összegyúrása után 20 perc sütést követően már a tányérunkon illatozhat az egészséges és ínycsiklandó édesség.

A fehérjék testünk legjelentősebb építőanyagai. Izmaink 18-20 százalékában megtalálhatóak, és szinte minden sejtben lejátszódó folyamatban részt vesznek. Az elfogyasztott fehérjék összetételének aránya nagyon fontos, így érdemes többféle növényi, illetve állati eredetű fehérjét kombinálva biztosítani szervezetünk egészséges müködéséért. A hús, a tej, a tojás, a hal, a szója, és egyes gabonafélék egymást kiegészítve mind-mind az egészséges táplálkozás részét kell, hogy képezzék.

Szupernagyik és szuperpapik | Időskori táplálkozás 156

Időskori táplálkozás? Másképp kell étkezni, mint fiatalon? Egyáltalán mit kell fogyasztani időskorban? A szupernagyik és szuperpapik idős koruk ellenére fiatalokat megszégyenítő memóriával rendelkeznek,  agyuknak bizonyos részei megőrzik fiatalságukat. Az idő múlásával nemcsak életmódbeli, hanem élettani változások is keresztül megy az ember, ami hatást gyakorol a táplálkozásra is. Az em...
Olvassa tovább

Egészséges táplálkozás petíció az USA-ban |Bajban a KFC? 154

Amerika végre kinyitotta a szemét? Vajon miért lett hirtelen ennyire fontos az egészséges táplálkozás USA számára? A Kentucky Fried Chicken ( KFC ) cég tulajdonosa új kihívással kell, hogy szembenézzen. USA petíciót indított a KFC ellen, hogy hagyják abba azon baromfik felhasználást, amelyek antibiotikumok segítségével növekednek. 350.000 ember írta alá az amerikai fogyasztó csoportok közös p...
Olvassa tovább