Egészséges táplálkozás

Életmód Dr. Szabó Peterné Erzsébet | Egészséges életmód tanácsadás
Egészséges táplálkozás 1 Kép nagyítása

A hosszú és egészséges élet titka nem csupán génjeinkben rejlik, mi magunk is sokat tehetünk érte, méghozzá az egészséges táplálkozás betartásával. Némi odafigyeléssel elkerülhetjük a korral járó reumát, szívbetegségeket vagy akár a rákot is.

Antioxidánsok

Már Robert Atkins, az Atkins-diéta feltalálója is azt vallotta, hogy az életmeghosszabbító étrend alapja a tápérték, melynek központi tényezői az antioxidánsok, amelyek semlegesítik a káros szabad gyököket.

Az egészséges táplálkozás legbecsesebb antioxidánsai az E-és a C-vitamin, valamint a szelén és az alfa-liponsav, amely a vázizomzat glükóz felvételéért és a zsírsav oxidációjáért felelős. Hátráltathatja az öregedési folyamatokat, csökkentheti a vérnyomást, továbbá meggátolhatja a szabad gyökök azon képességét, hogy károsítják a vörös vérsejteket.

Antioxidánsok forrásai

Ez az egészséges táplálkozás alapkövének nevezhető „csodaszer” fellelhető a krumpliban, a répában, a jamszgyökérben, a céklában és a vörös húsokban is. A vízben oldódó C-vitamin legfőbb forrásai a citrusfélék, a zöldpaprika, a brokkoli, a petrezselyem, és a kelkáposzta, míg a zsíroldékony E-vitamint a tojás, a húsok, a máj, a búzacsíra,a dió, a mogyoró, a növényi olajok és a szójabab tartalmazzák. Ezeken kívül fontos E- vitamin forrás a kelbimbó és a spenót is.

Természetesen étrendünkből nem hiányozhatnak a fehérjék és a szénhidrátok sem, hiszen szervezetünk ezek nélkül nem képes a normális működésre. Nem árt azonban tudni, hogy az előbb említett, és az egészséges táplálkozás részét képező tápanyagokat milyen formában fogyasszuk el!

A jó szénhidrátok azok, amelyek glikémiás indexe alacsony, azaz lassan és jóval kevésbé emelik meg a szervezet vércukor szintjét az elfogyasztásuk után, ráadásul sok energiát is biztosít a testünknek. Tegyük tiltólistára, vagy ritkán fogyasszuk a finomított szénhidrátokat, például a süteményeket, a fehér kenyeret, vagy a kristálycukrot. Helyette fogyasszunk mézzel, vagy a növényi alapú sztéviával, illetve teljes kiőrlésű liszttel készített finomságokat, illetve kölest, barnarizst, zabot, illetve árpát. A zabpehelyből egy kis méz, tojás, és tönkölybúza segítségével remek házi keksz készíthető, a fent említett alapanyagok összegyúrása után 20 perc sütést követően már a tányérunkon illatozhat az egészséges és ínycsiklandó édesség.

A fehérjék testünk legjelentősebb építőanyagai. Izmaink 18-20 százalékában megtalálhatóak, és szinte minden sejtben lejátszódó folyamatban részt vesznek. Az elfogyasztott fehérjék összetételének aránya nagyon fontos, így érdemes többféle növényi, illetve állati eredetű fehérjét kombinálva biztosítani szervezetünk egészséges müködéséért. A hús, a tej, a tojás, a hal, a szója, és egyes gabonafélék egymást kiegészítve mind-mind az egészséges táplálkozás részét kell, hogy képezzék.

TOVÁBBI CIKKEK