Együnk zöldbabot!

Együnk zöldbabot! 1 Kép nagyítása

A tavasz végén kezdődik a friss zöldbab szezonja, mely az időjárástól függően szeptemberig tart. A zsenge zöldség sokak kedvence, ám csak kevesen vannak tisztában egészségre gyakorolt jótékony hatásaival. A zöldbab ugyanis kiváló szövetségesünk a hányinger ellen, erősíti a csontokat és szabályozza a veseműködést.


Többféle zöldbab létezik hüvelye lehet, lapos vagy hengeres egyes fajtái különböző tulajdonságokkal rendelkeznek. De bármilyen legyen a megjelenése valójában egyetlen növényről beszélünk és ez a Phaseolus vulgaris. Eredetét tekintve Amerikából származik, ahol már több mint hétezer éve termesztik. A zöldbab szervezetünk számára valódi aranybánya, hiszen nagy mennyiségben tartalmaz A-, B1-, B2-, B9-, C- és K-vitamint bővelkedik mangánban, magnéziumban, kalciumban, káliumban, foszforban és szelénben. Gazdag vas- és rézforrás, ennek köszönhetően fogyasztása megemeli szervezetünk energiaszintjét. A zöldbabban található béta-karotin és C-vitamin megköti a szabad gyököket, valamint hozzájárul az érfalak tisztántartásához javítva a keringési rendszer egészségét. Segíti az emésztést, szabályozza a zsírok és a szénhidrátok felszívódását nagyszerűen alkalmazható a méregtelenítő kúrák során, ahogyan a fogyni vágyóknak is remek szövetségese lehet: 100 gramm zöldbab 2,1 gramm proteint, 2,4 gramm cukrot, 2,9 gramm növényi rostot, és ami a diéta tekintetében nagyon fontos mindössze 18 kalóriát tartalmaz! A zöldbab hatóanyagai hozzájárulnak a csontok helyes növekedéséhez és erősítik a sejtfalakat. Ezen kívül erős gyulladáscsökkentő hatással rendelkezik főleg ízületi panaszok és asztma esetén ajánlott a rendszeres fogyasztása. A fehér hüvelyű zöldbab hüvelyrésze inzulint tartalmaz, valamint vizelethajtó és vesetisztító.

Mikor leht a segítségünkre?

Előnyös tulajdonságai ellenére a zöldbab felhasználása még mindig meglehetősen szegényes. Leginkább levesként vagy főzelékként, esetleg vékonyabb változatát a ceruzababot salátába aprítva fogyasztjuk. Bár nincs túl markáns íze, a zöldbab változatossá teheti megszokott ételeinket.

Zöldbab a hányinger ellen

A terhesség első három hónapja sokak számára elsősorban a hányinger érzéséről szól, ahogyan a háborgó gyomor az influenzának és más fertőző betegségeknek is jellemző tünete. Hányinger esetén nagyszerűen alkalmazható a párolt, vagy lobogó vízben néhány percig – és ne tovább különben szétroncsoljuk a benne található vitaminokat – főtt zöldbab. Fogyaszthatjuk hidegen vagy melegen, de minden esetben adjunk hozzá pár csepp olívaolajt és borecetet, esetleg fél citrom frissen facsart levét. Pillanatokon belül megszünteti a hányingert és köretnek sem utolsó!

Csonterősítő zöldbab

Ha csontjainkat szeretnénk erősíteni a zöldbabot pároljuk össze főzőhagymával és koktélparadicsommal. Együnk hozzá teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret és túrót uzsonnára nagyok finom, ráadásul vitaminokban és ásványi anyagokban is rendkívül gazdag. A túróban található kalciumért és a zöldbabban fellelhető szelénért és foszforért csontjaink hálásak lesznek.

Védjük veséinket

A magas vérnyomás miatt veséink könnyebben sérülhetnek. Ilyenkor az ideális menü a zöldbabos tojásrántotta, nyers zöldség körettel, teljes kiőrlésű lisztből készült kenyérrel. A tojásban található proteinek ugyanis nem nehezítik el a veséket, míg a nyers zöldségek jótékonyan befolyásolják a rendellenes vízvisszatartást.

Hivatkozások:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3575935/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC366170/pdf/plntphys00247-0049.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6393443

TOVÁBBI CIKKEK