A hátfájás okai | Vizsgáltassuk ki a panaszokat

A hátfájás okai | Vizsgáltassuk ki a panaszokat 1 Kép nagyítása

A lakosság csaknem 80 százaléka szenvedett már életében legalább egyszer hátfájástól. A legnagyobb baj az, hogy a legtöbben nem mennek orvoshoz, ezért nem derül ki a panaszok eredete. Főleg a krónikus hátfájásban szenvedők, megtanulnak együtt élni a problémával, ami hosszú távon jelentősen ront az állapotukon. Ismerjük meg a hátfájás leggyakoribb okait.


A hátfájás kialakulásában számos körülmény játszhat szerepet: a kiváltó okok függvényében a panaszok sok esetben maguktól is elmúlnak, ám ha gyakran visszatérő jelenséggel állunk szemben fontos, hogy mielőbb kiderítsük, miért alakult ki a fájdalom. Legtöbbször a hátfájás nem betegség, inkább a helytelen életmód, vagy valamilyen fizikai sérülés, elváltozás következménye. Az sem mindegy, milyen életkorban lép fel, hiszen a hátfájás az öregedés egyik első jele. Ettől sem kell azonban megijedni: kellő odafigyeléssel a folyamat jelentősen lelassítható.

Miért alakulhat ki?

Amennyiben nem veleszületett rendellenesség, súlyosabb ütés, baleset, vagy szervi elváltozás okozza, a hátfájást legtöbbször saját magunknak „köszönhetjük”, hiszen csak igen kevesen fordítunk gondot gerincünk karbantartására, erősítésére. A meggyengült hátizomzat pedig igen sérülékeny, jobban ki van téve a rándulásoknak, gyulladásoknak. Ráadásul, ha hátizmaink nem elég erősek, egy idő után nem tartják rendesen a gerincoszlopot: ez rossz testtartást eredményez, aminek vonzata az egyre erősebb hátfájás, súlyosabb esetben akár a csigolyák elcsúszása. A helytelenül elhelyezkedő csigolyák pedig óhatatlanul kopásnak indulnak, idővel porckorongsérv is kialakulhat. A hátfájás az esetek többségében a helytelen életmód következménye, ami nem csak a mozgásszegény életmóddal jár együtt, hiszen számtalan más módon is árthatunk a gerincünknek.

Nem mindegy, milyen cipőt hordunk

Kevésbé közismert, hogy a rossz testtartás összefügg a nem megfelelő lábbelivel: a kényelmetlen –lötyögő, túl szűk vagy túl magas sarkú−cipő viselete járás közben is akadályozza az egészséges, egyenes tartást. Szintén a hátfájás oka lehet a hosszan tartó ülés: a fiatalok –főleg az iskolások− egyik leggyakrabban előforduló fájdalma, de az ülőmunkát végzők is rendszeresen szenvednek tőle. A helyes táplálkozás is meghatározó lehet: ha gyakran szenvedünk a hátfájástól, fogyasszunk minél több E-vitamin-, magnézium- és káliumtartalmú ételeket, amelyek segítségével biztosíthatjuk izmaink egészségét.

A hátfájás fajtái és tünetei

Többféle hátfájás létezik, ahogyan a tünetek is rendkívül változatosak, sok közülük személyfüggő. A leggyakrabban előforduló, általánosan csak hátfájásként emlegetett fájdalmak közé tartozik a derékfájás, a nyaki fájdalom, a lumbágó és a porckorongsérv.

  • A derékfájás a leggyakrabban előforduló hátfájás, legyen szó akut, vagy krónikus fajtájáról. Akut derékfájás általában akkor jelentkezik, amikor törzsünket túlerőltetjük, például egy nehezebb tárgyat meghajolva emelünk fel a földről. Ilyenkor megesik, hogy a hasító fájdalmat csak rövid ideig érezzük, majd néhány nap, esetleg egy hét után magától, teljesen megszűnik. A krónikus derékfájás látszólag minden előzmény nélkül, a gerinc ágyéki területén jelentkezik, a fájdalom szünet nélkül, átlagosan hat hónapig tart. Jellegzetes tünete a ferde testtartás, mivel a fájdalom bizonyos mozdulatokra erősödik, vagy enyhül: a görbeség tehát nem más, mint a gerincoszlop izmainak ösztönös védekezése.
  • A nyaki izmok fájdalma különféle módon nyilvánul meg. Előfordul, hogy tompa, zavaró érzéssel kezdődik, esetleg hirtelen hasító fájdalmat érzékelünk. A váratlanul megjelenő fájdalom akut nyaki fájdalomra utal: kiválthatja egy rossz mozdulat, vagy gerincrándulás. Számos esetben a nyaki idegek becsípődnek, amit gyulladás követ. Leggyakrabban a tarkó irányából indul a fájdalom, ami olyan szinten erősödik, hogy megakadályozza a nyak szabad mozgását. Ilyenkor ajánlott a nyakrögzítő viselete, ami megóvja a beteget a felesleges vagy ösztönös mozgástól. Ezt a fájdalmat gyakran hányinger, szédülés, fülzúgás kíséri, súlyosabb esetekben zavarodottság is felléphet. Előfordul, hogy a nyaki fájdalom csak lassan alakul ki: eső jelei, hogy fejünket elfordítva húzó, feszülő fájdalmat érzünk, mely a napok múlásával egyre növekvő tendenciát mutat. A nyaki fejfájás ritkábban kialakuló „változata”, mikor az izomzat mellett a gyulladás átterjed a tarkó, és váll izomzata felé, mely sokszor egészen a kézfejig terjedhet.

Ha gyakran szenvedünk a hátfájástól, minél előbb próbáljuk feltárni az okát, mivel –szerencsére csak elenyésző százalékban− a lokalizált és folyamatos panaszok hátterében súlyos szervi problémák –pl. tumoros elváltozások− is állhatnak.

Mit mondanak a tudósok?

Tíz randomizált, a jóga krónikus derékfájásra gyakorolt hatását vizsgáló felmérés eredményeit elemezték az Universität Duisburg-Essen (Duisburg-Essen Egyetem) kutatói. Közel ezer beteg eredményei alapján megállapították, hogy a jógázás rövid távon jelentősen csökkenti  panaszokat (fájdalom, mozgászavarok), míg hosszú távon mérsékelt a hatása.

Tudtad?

A hirtelen kialakuló hátfájás egyik leggyakoribb oka a nem megfelelő emelés. Hogy ezt elkerüljük, mindig leguggolva, a csavarodó mozdulatot elkerülve vegyünk fel tárgyakat a földről és ne meghajlított derékkal.

 

Hogyan kell helyesen kezet mosni 1 Elolvasom

Hogyan kell helyesen kezet mosni

A kézmosás szabályainak betartásával számtalan betegség ellen védekezhetünk. Ha tudjuk hogyan kell helyesen kezet mosni, kisebb az esélye annak, hogy elkapjuk az influenzát, illetve a leginkább ősszel és télen gyakori légúti megbetegedéseket. TOVÁBB