Hirtelen szívmegállás: figyeljük az intő jeleket

Hirtelen szívmegállás: figyeljük az intő jeleket 1 Kép nagyítása

Egyre gyakrabban fordul elő az elsősorban a férfiakat érintő hirtelen szívhalál. A legtöbb esetben azonban, amennyiben nem szervi elváltozásról van szó, életmódváltással (pl. mediterrán diéta alkalmazása) sokat tehetünk annak érdekében, hogy elkerüljük a végzetes kimenetelű betegséget. És még egy fontos tudnivaló: a hirtelen szívhalál nem következik be előzmények nélkül a tünetek akár egy hónappal korábban is felismerhetők.


A hirtelen szívhalál nem szívinfarktus. Szívinfarktusról abban az esetben beszélünk, amikor a szívet ellátó koszorúerek elzáródnak és ennek következtében a szív nem kap elegendő vért. Ezzel ellentétben a hirtelen szívhalál a szív ingerületvezetésének - a szívet működtető elektromos hálózat - hibájára vezethető vissza. Emiatt kezd a szív összehúzódások helyett remegni, majd abbahagyja a vér pumpálását. Hirtelen szívhalál esetén ezért van lehetőség defibrillátor segítségével 3-5 percen belül helyreállítani a keringést. A hirtelen szívhalál bekövetkezhet szívinfarktus, vagy egyéb koszorúér megbetegedés eredményeképpen, de okozhatja akár a szív fejlődési rendellenessége és szívbillentyűzavar is.

Figyeljünk az intő jelekre

A hirtelen szívhalál elsősorban a 35 év feletti férfiak körében fordul elő riasztó adat, hogy a sportolás közben előfordult esetek közel 95 százaléka az erősebb nemet érinti. Pedig felmérések szerint a hirtelen szívhalált megelőzően a betegek fele már hetekkel, sőt akár egy hónappal a roham előtt érezte a figyelmeztető jeleket. Több alkalommal fellépő mellkasi fájdalomra és erőteljes, felgyorsult szívdobogásra panaszkodtak, légzési nehézségekkel küzdöttek, esetleg ebben az időszakban ájulásokat is átéltek. Kutatások bizonyítotják, hogy a hirtelen szívhalállal érintett ötven éven felüli férfiak több mint a fele tapasztalta ezeket a tünetek. A panaszok a hirtelen szívhalált megelőző egy órában erőteljesen jelentkeznek, ilyenkor azonnal mentőt kell hívni.

Nem érdemes azonban eddig várni, amennyiben a felsorolt intő jelek bármelyikét tapasztaljuk, azonnal forduljunk orvoshoz!

Hogyan tudjuk megelőzni?

A hirtelen szívhalál mögött számos szív- és érrendszeri megbetegedés állhat a vizsgált húsz és negyven év közötti férfiak több mint hatvan százaléka koszorúér elváltozásban szenvedett. A rizikófaktort fokozza a magas vérnyomás, a dohányzás, a mindennapos mozgás hiánya, az egészségtelen táplálkozás, valamint a cukorbetegség, valamint a túlsúly, utóbbi esetében a hasi zsírpárnák jelentik a legnagyobb veszélyt. Mindebből látható, hogy amennyiben nem örökletes hajlamról, a szervek fejlődési rendellenességéről van szó a rossz szokások elhagyásával sokat tehetünk a hirtelen szívhalál elkerülése érdekében. Változtassunk hát életmódunkon, szabaduljunk meg káros szenvedélyinktől és iktassuk be mindennapjainkba a rendszeres testmozgást. A lényeg a mértékletesség és a rendszeresség: napi fél óra intenzív séta elegendő a kívánt hatás eléréséhez. Szintén lényeges a helyes táplálkozás a legjobb, ha áttérünk a mediterrán diétára.Fogyasszunk Omega-3 zsírsavban gazdag élelmiszereket – az ajánlott napi bevitel 1,6 gramm/nap férfiak és 1,1 gramm/nap nők esetében – lenolajat, halételeket, zöldtakarmánnyal etetett szarvasmarha tejét és az ebből készült tejtermékeket, az állat húsát, illetve tyúktojást.

5 tipp a fáradtság legyőzéséért 1 Elolvasom

5 tipp a fáradtság legyőzéséért

Nem kell feltétlenül betegségre gondolnunk, ha a borongós, hűvös napokon nehezen kelünk ki az ágyból. Ennek ellenére érdemes odafigyelnünk testünk jelzésére és lassítanunk. A fáradtság szervezetünk túlterheltségét jelzi, amit esetleg egy-egy hétvége alatt már nem vagyunk képesek kipihenni. Próbáljunk ki néhányat a következő tippekből, amiket rendszeresen alkalmazva aktivizálhatjuk magunkat. TOVÁBB