Leszokás a dohányzásról: íme tíz hasznos tipp

Leszokás a dohányzásról: íme tíz hasznos tipp 1 Kép nagyítása

Se szeri, se száma a dohányzás elleni kampányoknak, mégsem csökken kellő ütemben a dohányosok száma. Bár a leszokás a dohányzásról valóban nem egyszerű, korántsem lehetetlen, aki betartja a legfontosabb szabályokat és valóban akarja, szinte biztosan le tudja tenni a cigarettát.


Minden ellenkező híreszteléssel ellentétben a leszokás a dohányzásról elsősorban elhatározás kérdése. Ebben az esetben is igaz, hogy minden a fejben dől el, ám a rossz szokásoktól sajnos mindig nehéz megszabadulni. Lássunk most pár apró trükköt, ami segítheti a leszokást a dohányzásról.

  1. Ha eldöntöttük, hogy leszokunk, először is szabaduljunk meg az „utolsó” cigarettásdoboztól, öngyújtóktól és hamutálaktól.
  2. Töltsünk sok időt olyan helyeken, ahol tilos a dohányzás – mozi, játszótér, füstmentes szórakozóhelyek – kerüljük viszont más dohányosok füstjét.
  3. A dohányzás utáni vágy valójában csak pár percig tart: amennyiben sikerül elterelni róla a figyelmünket, egy idő után észrevétlenül elmúlik.
  4. Már az első dohányzásmentes hét elteltével észrevehetően csökken a késztetés a rágyújtásra. Ruháink és leheletünk kellemesebb illatot árasztanak, ami örnyezetünk elismerését is kiváltja.
  5. A dohányzásról való leszokás sajnos nem mindig tartós, de a visszaesés ne riasszon el minket. Tartsuk magunkat a célunkhoz, és próbálkozzunk újra. Egészen addig, amíg nem lesz végleges a siker.
  6. Gyakori kifogás, hogy a dohányzás abbahagyásával együtt jár az elhízás. Az igazság az, hogy ez nem minden esetben történik meg, ráadásul a tapasztalatok szerint a súlygyarapodás sem jelentős: általában az első időszakban átlagosan 2-3 kilóval leszünk nehezebbek. A nikotin hiánya miatt felerősödhet az édességek iránti vágy, ilyenkor nagyon fontos, hogy csökkentett cukortartalmú, vagy teljesen cukormentes finomságokat válasszunk.
  7. Kerüljük a kávét és az alkoholos italokat, ezek fogyasztása közben ugyanis könnyebben kedvet kaphatunk a dohányzáshoz. Ha úgy érezzük, hogy mindenképpen rá kell gyújtanunk, igyunk egy nagy pohár vizet. Szintén hozzájárul a dohányzásról való leszokáshoz a nyers zöldség, gyümölcsök fogyasztása, valamint a rendszeres testmozgás. Utóbbinak köszönhetően ráadásul többé nem lesz fullasztó a lépcsőzés vagy a futás sem.
  8. Statisztikai adatok szerint, a leszokás a dohányzásról az estek 90 százalékában egyedül is működik. Amennyiben önállóan mégsem járnánk sikerrel, kérjünk segítséget háziorvosunktól.
  9. Ha a dohányzás megvonása komolyabb tünetekkel jár – ilyen lehet az ingerültség, az álmatlanság, a hirtelen hangulatváltozások – használhatunk nikotin tartalmú tapaszt, elektromos cigarettát vagy nikotinos rágógumit. Napjainkban már igen széles termékskálából válogathatunk.
  10. A leszokás a dohányzásról nem csak az egészségünket óvja. A hónap végén ellenőrizzük a kasszát, látni fogjuk, mennyivel több pénzünk maradt. Ilyenkor a megtakarításból nyugodtan megjutalmazhatjuk magunkat egy apróbb ajándékkal.

Ne halogassuk tehát tovább, amikor végre megérett bennünk az elhatározás, azonnal tegyük meg a szükséges lépéseket. Ha betartjuk a szabályokat, gyorsabb és egyszerűbb lesz a leszokás a dohányzásról, mint gondolnánk!