Minőségi alvás vagy kialvatlanság

Minőségi alvás vagy kialvatlanság 1 Kép nagyítása

Miközben alszunk legtöbb szervünk „takarékos” üzemmódra kapcsol légzésünk és szívverésünk is lelassul. Kevésbé közismert ugyanakkor, hogy bizonyos szerveink éppen ilyenkor dolgoznak a legtöbbet, miközben megpróbálnak feltöltődni, illetve megújulni. Ezért fontos a minőségi alvás, hiszen ennek hiányában szervezetünk nem tud megfelelően regenerálódni. 

 

A kialvatlanság leginkább a bőrünkön látszik a táskás szem, a fekete karikák a szem körül, a fakó arcszín mind-mind árulkodó jelek. Azt mutatják, hogy a bőrnek nem volt elég ideje a megújulásra, mely elsősorban a minőségi alvás közben történik. Ilyenkor bőrünk kollagén és elasztán rostok termelésével új sejteket hoz létre annak érdekében, hogy pótolja a szabad gyökök okozta károsodásokat és megszabaduljon a nem kívánatos salakanyagoktól. A minőségi alvás nem csupán a bőr természetes felfrissülését segíti elő, hanem a szépségápolási szerek hatékonyságát is növeli.

Az éjszakai krémek arc- és testápolók általában fajsúlyosabbak, azaz nagyobb mennyiségben tartalmaznak olajakat, vajakat, zsíros adalékokat. Ezek nehezen hatolnak át a bőr felszínén, szinte védőréteget alkotnak rajta, így az éjszaka folyamán bőrünkből kipárolgó víz „csapdába esik”, ami elősegíti a bőr természetes önhidratálását. A kialvatlanság miatt ez a folyamat sem lehet hatékony, ami károsan befolyásolja bőrünk egészségét.

 

Minőségi alvás – hatékonyabb fogyókúra

A minőségi alvás hozzájárul ideális testsúlyunk megtartásához, illetve eléréséhez. Kutatások bizonyítják, hogy azok a fogyókúrázók, akik este megfelelően kipihenték magukat 56 százalékkal több zsírtól tudtak megszabadulni, mint kialvatlan társaik. A kialvatlanságban szenvedő rossz alvók esetében ugyanis a súlyveszteséget főleg az izomtömeg és testben tárolt víz csökkenése okozta.

 

Aludj sokat, légy egészséges

Míg a minőségi alvás hozzásegíti szervezetünket a betegségek megelőzéséhez, illetve legyőzéséhez a kialvatlanság ezzel szemben számos betegséggel összefüggésbe hozható. Ha a kelleténél kevesebbet és rosszul alszunk megemelkedik a vérünkben a gyulladásos állapotot kiváltó proteinek száma ez pedig – különösen a nők esetében – akár szív- és érrendszeri elváltozásokat, működési zavarokat is okozhat. Szintén kapcsolatba hozható a kialvatlanság a korai öregedéssel, valamint a reuma, a cukorbetegség és súlyosabb esetben akár a szívinfarktus kialakulásával.

 

Az agyunknak is jár a pihenés

Agyunk helyes működéséhez elengedhetetlen a minőségi alvás, hiszen ilyenkor képes hatékonyan feldolgozni és rendszerezni az ébenlét idején kapott új információkat, illetve ingereket. Szoros kapcsolat áll fenn az agy és az onirikus (álmodási) fázisok között a nem-Rem szakasz a memória megerősítésére szolgál, míg a Rem fázis alatt az agy csoportosítja az emlékeket. Megtartja azokat, amelyeket jövőnkre nézve fontosnak ítél, ezzel egyidejűleg kitörli elménkből a felesleges élményeket helyet csinálva ezzel az új tapasztalásoknak.

Nyugodtan kijelenthető tehát, hogy az alvás életünk legalább olyan fontos része, mint akár a táplálkozás. Sajnos minőségére általában nem fordítunk elég figyelmet gyakran elhanyagoljuk a szórakozás, a munka és halaszthatatlannak gondolt napi teendőink miatt. Pedig pontosan a minőségi alvás teszi lehetővé, hogy testünk megfelelő kondícióba kerüljön mindezek elvégzéséhez.

 

 

D-vitamin napfénykúrával 1 Elolvasom

D-vitamin napfénykúrával

Napfény nélkül a szervezet nem képes a D-vitamin előállítására, a D-vitamin hiánya pedig számos betegség, többek között a csontritkulás kialakulásához vezethet. Nem mindegy azonban, mennyi időt töltünk a napon, hiszen a túlzott napozás károsítja bőrünket. TOVÁBB