Nem is olyan egészséges a húsleves. Olvasd el a cikket.

Életmódváltás Ács Hajnalka Beatrix | Életmódváltás
Nem is olyan egészséges a húsleves. Olvasd el a cikket. 1 Kép nagyítása

Közismert, hogy hazánk egyik kedvenc étele a húsleves. Szinte minden családban a vasárnapi ebéd egyik fő fogása az aranyló húsleves zöldségekkel. Tudtátok, hogy a húsleves igazából egészségtelen?Jogosan merül fel a kérdés, mitől lenne egészségtelen? Tulajdonképpen nem a zöldségek vagy a hús miatt, hanem az elkészítési mód az, ami egészségtelenné teszi. A hús főzése közben húgysav keletkezik.


Mi az a húgysav, és miért egészségtelen?

„A húgysav a nukleinsavakat (DNS, RNS) felépítő purin vegyületek egyik lebontási terméke. A vérben mért húgysavszint fele a táplálékkal bejutó purinok anyagcseréjének végterméke, míg a másik fele a szervezetünkben zajló lebontó és építő folyamatokból származik.  Az elmúlt évek tapasztalatai szerint a magas húgysavszint növeli a szív- és érrendszeri betegség kialakulásának kockázatát.”

Miért alakulhat ki az igen  magas húgysavszint?

A húgysavtermelődés fokozódik, ha  sok purint tartalmazó ételeket fogyasztunk, amelyek egyben túlzott fehérjebevitelt is jelentenek. Ilyenek a húsok, halak, belsőségek. Kialakulhat különböző eredetű megbetegedések miatt, mint leukémia, vérszegénység, policitémia vera, ólommérgezés, daganatos betegségek terápiájának eredményeképpen.  Továbbá ha a vese húgysav kiválasztása nem megfelelő: vesebetegségek, cukorbetegség , illetve hirtelen fogyás mellett. Kiemelendő, az alkoholfogyasztás , elsősorban sör, és rövid italok eredményeként, amely fokozza a húgysavtermelést.

Hogyan készítsd a húslevest egészségesen?

A hús főzése közben húgysav keletkezik. Mindenképp javasolt, hogy a készítés során az első főzőlevet öntsd le a húsról. Miután ez megtörtént,  öntsd fel újra tiszta vízzel, ízesítsd, add hozzá a zöldségeket, főzd puhára. Valószínüleg ezzel az elkészítési módszerrel nem lesz a húsleves íze oly intenzív, mint megszoktuk, de ha egy cseppet is fontos az egészségünk, akkor megfontoljuk az előbb leirtakat. A tudatos táplálkozás a gondos előkészületeken múlik. Tegyünk az egészségünk érdekében. Nagyon fontos, hogy mi, felnőttek példát mutassunk az újabb generációknak, hiszen kizárólag mi leszünk a tanáraik.

Cikket írta: Ács Beatrix életmódváltás trainer

Facebook közszereplői oldal: Ács Beatrix életmódváltás trainer

Felhasznált irodalom: 1. Kékes E.: Kardiolvaszkuláris kockázatot jelent az emelkedett húgysav, Metabolizmus, 2010. VIII. Évfolyam 1. szám 65. oldal