Életmódváltás: hogyan kezdjünk hozzá?

Életmódváltás Napoli Elisa | Életmód és étrend tanácsadás
Életmódváltás: hogyan kezdjünk hozzá? 1 Kép nagyítása

Rossz a közérzete, gyakran betegeskedik, túlsúlyos? Amennyiben nem valamilyen súlyos szervi elváltozás vagy fertőzés okozza a panaszait, az életmódváltás megoldás lehet a problémáira. Sőt, az életmódváltás betegségek esetén is enyhítheti a kínzó tüneteket.


Cukros, állati zsírokban és adalékanyagokban gazdag élelmiszerek, kevés mozgás, gyakori stressz: többek között ezek is a velejárói napjaink modernnek nevezett életvitelének. Bár szervezetünk sokáig képes ellenállni ezeknek a negatív hatásoknak, egy idő után biztosan károsodik. Ennek következménye lehet az állandósuló rossz közérzet, az álmatlanság, az emésztési zavarok és az elhízás, a gyengülő immunrendszer miatt gyakori fertőzések, illetve a felhalmozódó méreganyagok hatására kialakuló betegségek. Ezért létfontosságú az életmódváltás, ami a tünetek enyhítése, vagy akár megszüntetése mellett a megelőzésben is segítségünkre lehet. 

Életmódváltás és méregtelenítés

Az életmódváltás első lépése a méregtelenítés. Ehhez számos kúra áll rendelkezésünkre, amikor valamelyik mellett döntünk, előtte mindig mérjük fel, hogy képesek leszünk-e betartani az utasításokat. Annak ugyanis nincs értelme, ha az életmódváltás csak néhány napig tart!

Nyugodtan választhatjuk a kevésbé drasztikus, ezért tovább tartó módszereket, ezek ráadásul általában jobb eredményt is hoznak, és nem terhelik meg feleslegesen a szervezetet. Az életmódváltás idején a legjobbak a 10 napos méregtelenítő kúrák, amelyek maradéktalanul megszabadítanak a mérgektől, megtisztítják a vért, eltávolítják a káros lerakódásokat a vastagbélből. Jótékony hatását szinte azonnal érezni fogjuk, hiszen ugrásszerűen javulhat az emésztésünk és az anyagcserénk, valamint helyreállhat a bélflóránk egyensúlya. Utóbbi különösen fontos, mivel a vastagbélben található az immunsejtek 70 százaléka, ezért az immunrendszer működését a bélflóra közvetlenül befolyásolja. Ezért a bélflóra egyensúlyának visszaállításával és fenntartásával szervezetünk ellenállóképessége is javul, könnyebben felvesszük a harcot a betegségekkel szemben. És még valami: a jótékony bélbaktériumok közreműködnek számos enzim, illetve vitaminok előállításában, valamint akadályozzák a káros mikroorganizmusok elszaporodását. Még jobb eredményt érhetünk el, ha a méregtelenítés mellett a probiotikus baktériumok pótlásáról is gondoskodunk, amit a probiotikumok és a prebiotikumok fogyasztásával érhetünk el a legkönnyebben. Az életmódváltás segítségével tehát emésztő- és immunrendszerünk is jobban fog működni.

Változtassunk az étrendünkön

A méregtelenítés elkezdésével párhuzamosan, az életmódváltás részeként, étrendünket is módosítsuk. Lehetőleg teljesen kerüljük, vagy legalább csökkentsük minimálisra a

  • fehér cukrot
  • állati zsírokat
  • adalékanyagokat
  • nagyobb mennyiségű szénhidrátot

tartalmazó élelmiszerek, különösen a kész- és félkész ételek (pl. konzervek, húskészítmények) fogyasztását, valamint bánjunk csínján a sóval. Ezek helyett, az életmódváltás sikere érdekében, együnk minél több, a méregtelenítéshez, béltisztításhoz és a bélflóra helyreállításához is hozzájáruló, rostokban bővelkedő

  • zöldséget
  • gyümölcsöt
  • teljes kiőrlésű gabonákat

Ajánlott a tejtermékek fogyasztása is, ezek közül inkább a zsírszegény változatokat válasszuk. Ha nem valamilyen konkrét panaszt akarunk megszüntetni, a gyógynövényekből az immunerősítő és emésztésjavító tulajdonságúak mellett tegyük le a voksunkat. Ezen kívül, ne feledkezzünk meg a lúgosításról, valamint az antioxidánsok és telítetlen zsírsavak fogyasztásáról sem. 

Az életmódváltás fontos szabálya, hogy igyunk napi 2,5-3 liter tiszta vizet, de figyeljünk arra, hogy különösen a zöldségek és a gyümölcsök sok folyadékot tartalmazhatnak, ezért a megfelelő étkezés mellett a 3 litert lehetőleg ne lépjük túl. Igazodjunk a többször keveset elvéhez, azaz együnk naponta 6-8 alkalommal, az ételt alaposan rágjuk meg – ne feledjük, az emésztés a szájban kezdődik – és nyugodtan, kapkodás nélkül fogyasszuk el. Akkor járunk el helyesen, ha az életmódváltás a kalóriabevitel szabályozására is kiterjed. A fizikai aktivitásunk függvényében, kilónként 25-50 kalóriát égetünk el, ha fogyni akarunk, körülbelül 15 kalóriát kell fogyasztanunk, hogy elérjük a normál súlyunkat.

Ez azt jelenti, hogy egy 70 kilós embernek az ellenőrzött fogyáshoz napi kb. 1000-1100 kalória bevitele ajánlott, amire az életmódváltás kiváló alkalmat jelent.

Kalóriatáblázat (1 gramm):

  • fehérje 4 kcal
  • szénhidrát 4 kcal
  • zsír 9 kcal.

Étrendünkben a szénhidrát aránya legyen 45 százalék, a zsíré 30, a fehérjéé pedig 25 százalék.

Egy kis mozgás mindenkinek kell

És nem is olyan kevés! Az ideális az, ha naponta legalább 30 percet folyamatosan mozgunk. Nem kell sportteljesítményre gondolni, elegendő az intenzív séta, a kerti munka vagy akár a házimunka is. Arra viszont ügyeljünk, hogy ne vállaljuk túl magunkat, inkább fokozatosan növeljük a terhelést, hiszen így lesz az életmódváltás sikeres.

Tudtad?

Nagyszerű kezdete lehet a teljes életmódváltásnak a mediterrán diéta. Bátran kezdjünk bele, biztosan nem fogunk csalódni.

Hivatkozások:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK326737/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK11795/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3584303/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20205683

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3977406/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22508257