Mozogni akarsz? – A kerékpározás az egyik legjobb választás

Kerékpározás Kép nagyítása

Az ember szervezetének, testének szüksége van a rendszeres mozgásra, különben az izmok leépülnek, elgyengülnek, az immunrendszer is instabillá válik, és jönnek az egészségügyi problémák. Azonban, a 21. század embere elkényelmesedett, a modern kor kényelmi lehetőségeiből adódó életforma általánosan egyre inkább mozgásszegény életmódhoz vezet.


Ülünk az iskolapadban, aztán az autóban vagy tömegközlekedési eszközön, a munkahelyen, odahaza a tv és az internet előtt. Ez egy idő után észrevétlenül koncentrálási nehézségekhez, majd az idő múltával életminőség romláshoz és betegségekhez vezet. Egyszer csak azt vesszük észre, hogy itt fáj, ott fáj, vagy más baj is van, s orvoshoz járkálunk. Ám mindennek elejét lehet venni!

A legjobb választás

Hazánkban a mára népbetegségnek számító egészségügyi gondok – szív-érrendszeri problémák, magas vérnyomás, elhízás, cukorbetegség – sajnos egyre gyakoribbak. Idejében fel kell ismerni a probléma gyökerét és azt, hogy valamilyen hatékony, megelőző módszerrel változtatni szükséges! A testmozgáshoz viszont valahogy egyre inkább nincs kedvünk, holott általa nemcsak az életminőségünk javulna, de még a munkabírásunk és egyéb teljesítményeink is. Sokféle mozgásforma közül választhatnánk pedig, mindenki megtalálná egy kis kezdeti önrábeszéléssel és próbálgatással a számára legmegfelelőbbet, az egyik egészségesebb a másiknál és még élvezetesek is, mégsem megy. Akkor mégis, mit tegyünk, mit válasszunk?

Az egyik legideálisabb mozgásforma és egyben rekreációs, azaz újraépítő sport a kerékpározás! Nem csupán azért, mert minden testrészt és izmot alaposan átmozgat, ami által fittséget kölcsönöz és tovább megőrizhető az egészség, hanem mert kitűnő kikapcsolódást nyújt, miközben a szabadlevegőn lehetünk, s akár a természetet is bejárhatjuk vele, hogy még élvezetesebb legyen, tehát egyben jó közérzetet is biztosít. Az is nagyszerű benne, hogy ha inkább magányos, introvertált típusok vagyunk, bicajozhatunk egyedül, de ha a társaságot kedveljük jobban, akkor barátokkal, családtagokkal, bringás társakkal együtt is róhatjuk az utakat. Sőt, akár munkába is lehet járni biciklivel! Ráadásul ez a szabadságérzetet is adó, az ízületeket nem túlterhelő testmozgás minden korban ideális és életkortól függetlenül űzhető.

Tanácsok az elkezdéshez

A tekerés nem a teljesítményről szól, ha csak nem versenyezni szeretnénk, ezért a saját magunk által diktált tempóban végezhetjük. Kezdőknek mindenképp itt is a fokozatosság elve ajánlott. Ne hajtsák túl magukat már az első pár alkalommal, mert akkor garantáltan kedvüket szegi az izomláz, és még kellemetlen rándulásokat is beszerezhetnek. Azonban, ha minden alkalommal egy kicsivel többet tekerünk, mint előzőleg, egyre nagyobb kedvünk lesz az egészhez, hiszen mozgás közben boldogsághormon, azaz endorphin szabadul fel, amely a testmozgás befejeztével is még órákon át érezteti kellemes hatását.

Mielőtt belevágnánk, gondoljuk át, milyen terepen használnák rendszeresen a biciklit és aszerint válasszunk, hiszen nem mindegy, hogy városi, sima, kemény utakon, vagy rázkódós, földutas terepen nyűnénk a bringát! A megfelelően megválasztott kétkerekű hosszútávon jó társunk lehet. Az sem mindegy, milyen életkorú személy használná azt. A még növésben lévő gyermekhez vagy tinihez teljesen más kerékpár passzol, mint egy felnőtthöz, s ugyanígy nem mindegy az sem, hogy férfi vagy női kerékpárt szerzünk-e be, hiszen mindkét esetben mások nem csak a testi adottságok (súly, magasság), de a személyes igények is.

(X)