Mire jó a fekete áfonya? Ne csak az íze miatt szeressük

Füvészkert Koprivanecz Magdolna | Dietetikus
Fekete áfonya gyógyhatásai Kép nagyítása

Igazi csemege a fekete áfonya, amit frissen, de feldolgozva, például aszalva vagy lekvárként is rengetegen kedvelnek. Bár a legtöbben az íze miatt fogyasztják, egészségügyi szempontból legalább ennyire értékes. Mutatunk 13+1 okot, amiért érdemes étrendünk állandó szereplőjévé tenni a fekete áfonyát.


A fekete áfonya – Vaccinium myrtillus – egy vadon termő, bogyós gyümölcs, része a 900-1800 méter magasan elhelyezkedő erdők aljnövényzetének. Őshazája az Appeninek és az Alpok, de ma már szinte egész Európában, valamint más kontinenseken is elterjedt. Mivel szívesen termesztik, bárki számára könnyen hozzáférhető. Igazi ínyencség, de ennél is fontosabb, hogy rendkívül gazdag egészségvédő anyagokban, hatóanyagainak összetétele szinte egyedülálló. Nem véletlenül került fel a fekete áfonya szuperélelmiszerek listájának elejére.
Legfontosabb tulajdonsága, hogy lassítja az érplakk és a vérrögök kialakulását, ennek köszönhetően – kiegészítő terápiakánt – sikerrel alkalmazható a trombózis, embólia, illetve érszűkület megelőzésére. Ha csak ezzel az egyetlen jótékony hatással rendelkezne, már akkor is érdemes lenne rendszeresen, sőt, nem túlzás, minden nap fogyasztani.
A megszokástól sem kell tartanunk, hiszen a friss gyümölcs mellett a fekete áfonya lekvár, szörp, tea, az aszalt változat és a belőle készült kapszula ugyanolyan hatékony.

Milyen tápanyagokat tartalmaz?

Ha egy gyümölcs jótékony hatásairól esik szó, a legtöbben rögtön arra kíváncsiak, milyen tápanyagokat tartalmaz. Mint minden szuperélelmiszernek, a fekete áfonyának sincsen ezen a téren (sem) szégyenkezni valója.
Nagy mennyiségben tartalmaz ugyanis az ember számára létfontosságú, illetve immunerősítő, illetve a betegségek megelőzését, kezelését más irányból támogató hatóanyagokat. Kimagaslóan gazdag antioxidánsokban. Ráadásul, ezek a jótékony összetevők ideális arányban, és könnyen felszívódó formában találhatóak meg benne.  

Tanninok: más néven csersavak, antioxidáns tulajdonságuk mellett képesek összeszűkíteni a kórosan kitágul ereket, hatékony gyulladásgátlók.

Flavonoidok: szintén erős antioxidánsok, amikből többfélét tartalmaz a fekete áfonya. A flavonoidok rendkívül jó hatással vannak az érrendszerre (beleértve a hajszálereket is) elsősorban azáltal, hogy rugalmasabbá teszik az érfalakat. Segítenek elkerülni, és megszüntetni a keringési problémákat, javítják az immunrendszer működését. Ebbe a csoportba tartoznak a fekete áfonyában, nagy mennyiségben jelen lévő antociánok, amelyek viszonylag ritka, ám annál hatékonyabb antioxidánsok. Ezek a festékanyagok biztosítják az áfonya színét. Képesek semlegesíteni a túltermelődő, és ezért a daganatok, érrendszeri betegségek, gyulladások kockázatát növelő szabad gyököket, antibakteriális hatásúak. Javítják a keringést, az is hozzájárul ahhoz, hogy védik a szem egészségét, erősítik a látást. Különösen jót tesznek a cukorbetegeknek és azoknak, akik sokat ülnek monitor előtt.

C-vitamin: még egy hatékony antioxidáns, ami nagyszerűen egészíti ki a gyümölcs többi immunerősítő hatóanyagát. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy valóságos C-vitamin-bomba, hiszen 100 gramm tartalmazza a napi szükséglet mintegy kétharmadát.
Az antociánok mellett ennek a sokoldalú vitaminnak is köszönhető, hogy a fekete áfonya javítja a természetes kollagénképződést, ezért napi fogyasztását a bőrünk, ízületeink és csontjaink is meg fogják hálálni. 

Pektin: ahhoz, hogy a tápanyagok, immunerősítők megfelelően hasznosuljanak, azaz felszívódjanak, többek között arra van szükség, hogy a bélnyálkahártyán minél kevesebb legyen a lerakódás. Ebben is számíthatunk a fekete áfonyára, pontosabban a benne lévő pektinre, ami hozzájárul a letapadt salakanyag eltávolításához. Ezen kívül ez a rost támogatja a szervezetben folyamatosan zajló méregtelenítési folyamatokat, javítja az emésztést, kiegyensúlyozottá teszi az ürítést, valamint csökkenti az LDL (rossz) koleszterin szintjét. A pektinnek van még egy mindenképpen megemlítendő, egészségvédő képessége. Prebiotikus rostként fontos szerepet kap az immunrendszer hatékonyságát közvetlenül meghatározó bélflóra egyensúlyának fenntartásában, szükség esetén visszaállításában.

Mikor segíthet?

A fentiekből látható, hogy a fekete áfonya gyógyhatásai között az immunerősítés, a méregtelenítés, az emésztési zavarok megszüntetése és az érrendszer védelme a legfontosabb. Nézzük meg most, milyen konkrét panaszok, betegségek esetén válhat hasznunkra, illetve mire használhatjuk. A fekete áfonya 13+1 gyógyhatása:

  • hasmenés megszüntetése,
  • emésztési zavarok enyhítése,
  • érvédő (helyi vérkeringési problémák megszüntetése, érfalak erősítése, érelmeszesedés megelőzése), hajszálerek kialakulásnak megelőzése,
  • látás javítása, szemek védelme,
  • gyulladások enyhítése (a fekete áfonya kivonatából készült öblögető a torokgyulladás egyik legjobb ellenszere),
  • daganatos megbetegedések kockázatának csökkentése,
  • bőrproblémák kiegészítő kezelése,
  • immunerősítés,
  • méreganyagok eltávolítása,
  • bélflóra egészségének megőrzése,
  • cukorbetegség kezelése,
  • húgyúti fertőzések,
  • aranyér megelőzése.

+1

  • A szervezetben pangó víz kihajtása.

Jól használható ezeken kívül a degeneratív megbetegedések megelőzésére, a kóros folyamatok lassítására. Mivel nem emeli meg hirtelen a vércukorszintet, a cukorbetegségben szenvedők is fogyaszthatják. Sőt, antocianin-tartalmának köszönhetően, csökkentheti a vércukorszintet azáltal, hogy stimulálja az inzulin kiválasztást. Az antocianinok vércukor-szabályozó tulajdonságát a Michigan Állami Egyetem kutatása is igazolta, míg egy olasz felmérés kimutatta, hogy a fekete áfonya fogyasztásával enyhíthetők a diabétesszel járó panaszok.
Kifejezetten ajánlott sportolás előtt, illetve ezt követően, valamint iskolába járóknak vizsgaidőszakban, ugyanis segít megszüntetni a fizikai, illetve szellemi fáradtságot.

A levelei is egészségesek

Nemcsak a fekete áfonya gyümölcs, hanem antioxidáns-tartalmú levelei is számos egészségvédő hatással rendelkeznek. A levelekből készült fekete áfonya tea jó hatással van a cukorbetegekre, csökkenti a vércukorszintet és a diabétesszel járó panaszokat (előtte egyeztessünk orvosunkkal). Két-három teáskanálnyi levélnél többet viszont ne használjunk egyszerre, mert problémákat okozhat. Szintén alkalmazható vízhajtóként, és az érzékeny, irritált bél megnyugtatására.

Mit mondanak a tudósok?

Hetente háromszor 150 gramm fagyasztott, fekete áfonyát adtak önkénteseknek 6 héten át a Nyitrai Egyetem kutatói.  A kúra végére a teljes koleszterin, az LDL koleszterin, a triglicerid és más, a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát növelő hatóanyagok szintje szignifikánsan csökkenését, míg a jótékony HDL koleszterin mennyiségének emelkedését figyelték meg. Mindez ara utal, hogy a fekete áfonya napi fogyasztása hozzájárulhat a szív- és érrendszeri problémák megelőzéséhez, valamint kiegészítő kezeléséhez.

Tudtad?

A fekete áfonya szemvédő hatására, a legenda szerint, először a második világháborúban harcoló brit pilóták figyeltek fel. Észrevették, hogy amikor az éjszakai bevetések előtt fekete áfonyát, illetve fekete áfonya lekvárt fogyasztottak, jobban láttak a sötétben.  

Ellenjavallatok

Bár a fekete áfonya kifejezetten ajánlott a cukorbetegek számára – elsősorban időskori diabétesz esetén –, egyes gyógyszerekkel együtt nem kívánt hatásai lehetnek, ezért erről mindenképpen egyeztessünk kezelőorvosunkkal.
A tea és a gyümölcs fogyasztását műtét előtt legalább két héttel hagyjuk abba, mert vérzékenységet okozhatnak.