Fodros kel, a káposztafélék ősatyja

Füvészkert Napoli Elisa | Életmód és étrend tanácsadás
Fodros kel, a káposztafélék ősatyja 1 Kép nagyítása

A fodros kel (leveles kel) hallatán sokan csak értetlenül csóválják a fejüket, hiszen manapság nem tartozik a közismert zöldségek közé. Pedig, valójában az egyik legősibb, vadon növő káposztaféle. Rendkívül egészséges, ezért érdemes étrendünk részévé tenni, és rendszeresen fogyasztani.


Már az ókori görögök, és rómaiak is ismerték a fodros kelt, amelynek egészségmegőrző- és gyógyító hatásaira is hamar felfigyeltek. Számos betegség ellen használták, ahogy a híres római polihisztor, Plinius feljegyezte, a fodros kel segítségével gyógyult ki a strúmájából. Ezt a káposztafélét az 1800-as években is nagyra értékelték, annyira „mesésnek” tartották, hogy az olasz író, Collodi, Pinocchio című művében, a kis bábú szerint nincs semmi egészségesebb, mint fodros kelt uzsonnázni.

Összetétele és fő hatóanyagai

A fodros kel kalóriatartalma abszolút értékben alacsony, míg a többi zöldséghez viszonyítva, közepesnek nevezhető. Tartalmaz szénhidrátokat és fehérjéket, zsírok viszont gyakorlatilag nincsenek benne. Szénhidrátjai alacsony tápértékűek, bővelkedik rostokban és teljességgel koleszterinmentes. Jelentősebb mennyiségben tartalmaz káliumot, A-, B6- és K-vitamint, valamint kalciumot, bár ez utóbbi csak kisebb mértékben hasznosul. Nagyszerű C-vitamin-forrás, ebből a fontos antioxidánsból 4,5-szer több található benne, mint a spenótban. Kimagasló antioxidáns hatásához, az E-vitamin, a karotinoidok és polifenolok is hozzájárulnak, ezek szintén jelentékeny mennyiségben nyerhetők ki a fodros kelből.

Védi a szívet, javítja az emésztést

Egészségmegőrzésre és betegségek kiegészítő terápiájára egyaránt használhatjuk a fodros kelt. Magas káliumtartalmának köszönhetően, elősegíti a magas vérnyomás csökkentését, ezáltal hozzájárul a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatának csökkentéséhez. Többszörösen telítetlen zsírsavjai és fitoszteroljai szabályozzák az LDL koleszterin és a vércukor szintjét, ezért a fodros kel rendszeres fogyasztása a diabéteszben szenvedőknek kifejezetten ajánlott. Mindehhez hozzájárulnak a fodros kelben lévő rostok is, amelyek ráadásul javítják az emésztést, rendezik a széklet minőségét, magukba szívják az emésztőrendszerben felhalmozódott méreganyagokat, valamint megtisztítják a vastagbelet a káros lerakódásoktól. A fodros kel tehát felgyorsítja a szervezet méregtelenítő folyamatait, hatékonyabbá teszi a felszívódást, ezért segíthet elkerülni a hiánybetegségek kialakulását. Amikor a tápanyagok felhasználása ideális, a kívánt testsúly megtartása és visszaszerzése is egyszerűbbé válik, nem véletlen, hogy a fodros kel nagyszerű fogyókúrás étel. Egyike a legfontosabb K-vitamin-forrásoknak, egy bögrényi adaggal a napi ajánlott adag hétszeresét bevihetjük a szervezetünkbe. Ezzel hozzájárul a csontritkulás megelőzéséhez, valamint a különféle szívproblémák kiküszöböléséhez, segíti a véralvadási folyamatokat.  

Hatékony immunerősítő

A karotinoidok, a C-vitamin és a polifenolok bőséges jelenléte meggátolja az oxidatív stressz kialakulását, amelynek hátterében jórészt a szabad gyökök túlzott mennyisége áll. Ezek az antioxidánsok semlegesítik a felesleges szabad gyököket, ezáltal lassítják az öregedést, csökkentik a rák, a gyulladások és az érrendszeri betegségek kockázatát. A fodros kel tehát erősíti az immunrendszert, segít megelőzni és kezelni a szezonális betegségeket, például a náthát, megfázást és az influenzát. A benne található, szintén antioxidáns szulforafánról kimutatták, hogy hozzájárulhat a rák sejtszintű megelőzéséhez, különösen a végbélrák, a gyomorrák és a prosztatarák esetén lehet hasznos, a Norwegian Institute of Food tanulmánya szerint gátolja a rákos sejtek szaporodását a vastagbélben. Hatásosnak bizonyulhat a gyomorfekély gyógyulásának felgyorsításában is, egy német kutatás pedig arra talált bizonyítékot, hogy a karotinoidokban gazdag fodros kellel lassítható a bőr korai öregedése.

Éltető zöld „vér”

Fokozza a vörösvérsejtek termelődését, gyorsítja a sejtregenerációt, kezelheti a vérszegénységet: a klorofillról van szó, ami nagyon hasonló a vérben az oxigént szállító hemoglobinhoz, ezért „zöld vérnek” is nevezik. A fodros kel bővelkedik klorofillban, ezáltal tisztítja a vért, támogatja a tápanyagok felszívódását, enyhíti a stressz tüneteit, serkenti az agyműködést, nagyszerű lúgosító és zsírégető, hozzájárul a probiotikus baktériumok szaporodásához, elősegíti a bélflóra egyensúlyának megtartását és visszaállítását.  

Hogyan fogyasszuk?

Ahogy a legtöbb friss zöldséget, a fodros kelt is nyersen „illene” fogyasztani, hiszen a sütés-főzés közben igen sok, hőérzékeny tápanyaga jelentősen megcsappan. A megmosott leveleket beletépkedhetjük a frissen főzött zöldséglevesbe, jó megoldás lehet a tízperces párolás, esetleg a gyors forrázás. Igazi csemege extraszűz olívaolajjal, frissen facsart citromlével meglocsolva. A fodros kel remek smoothie alapanyag, répával, esetleg párolt céklával. De turmixolhatjuk csak magában is, igen hatékony gyomorégés vagy enyhe gyomorfájdalom esetén, valamint csillapítja a bélgyulladás tüneteit. Egészségvédő hatásait akkor tudjuk a leginkább kihasználni, ha 4-5 levelét, kevés vízzel összeturmixoljuk, és a főétkezések előtt fogyasztjuk, a kúrát legalább egy hónapon keresztül folytassuk.

Nemcsak külsőleg

A fodros kel külsőleg is alkalmazható, kipréselt levével, vagy összetört leveleivel dörzsöljük be a fájdalmas testrészünket. Eltünteti a véraláfutást, csillapítja a ficam és a gyulladások okozta fájdalmat, felgyorsítja a gyógyulást.

Források:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5537889/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22769426
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/27028789/#fft