Fogyókúra csodagyümölccsel – Tényleg fogyaszt a garcinia cambogia?

Csökkenti az étvágyat, javítja az emésztést, akadályozza a zsír lerakódását, de ennél is fontosabb, hogy fokozza a zsírégetést: hívei szerint ezek a garcinia cambogia legfontosabb tulajdonságai, amelyek a fogyókúrák elsőszámú gyümölcsévé teszik. De, vajon valóban segít eltüntetni a felesleges kilókat a garcinia?

Fogyókúra csodagyümölccsel – Tényleg fogyaszt a garcinia cambogia?

Ázsiában évszázadok óta használják emésztésjavításra, étvágycsökkentésre, ízületi problémák kezelésére, hasmenés ellen és féreghajtásra a garciniát. Súlycsökkentő és zsírégető tulajdonságai miatt, az utóbbi években, Európában is egyre nagyobb népszerűségnek örvend ez a világoszöld, vagy sárgás, sütőtökhöz hasonló gyümölcs. Elsősorban akkor hatékony, ha az egészséges (diétás) étrend részeként, a mindennapos testmozgással párhuzamosan alkalmazzuk.

Segít lefogyni

Létezik egy ATP-citrát liáz nevű enzim, ami többek között elősegíti a szénhidrátok zsírrá alakulását, ezáltal az elhízáshoz, és különösen a hasi zsírpárnák kialakulásához is hozzájárulhat. És éppen ennek köszönheti a garcinia cambogia fogyókúrás hatását: a gyümölcs héjában megtalálható hidroxi-citromsav (HCA) ugyanis éppen ezt az enzimet blokkolja, azaz visszafogja a zsírképződést és a zsír lerakódását. Ami legalább ennyire fontos, elősegíti azt is, hogy a bevitt kalóriák az izomépítés során hasznosuljanak.  

Igaz, ehhez a garcinia kúraszerű fogyasztására van szükség, méghozzá legalább 3 hónapig. A HCA további előnye, hogy a szerotoninszint növelésével csökkenti az étvágyat, teltségérzetet okoz, növeli a kitartást és a fizikai teljesítőképességet. Utóbbi a fogyókúra szempontjából azért említésre méltó, mert a magasabb energiaszint mellett az ilyenkor különösen fontos mindennapos mozgás könnyebben kivitelezhető, hiszen nem kell tartani a hirtelen fogyással járó fokozott fáradtságtól. A garcinia fogyasztásakor tapasztalt súlyvesztést azzal is támogatja, hogy visszafogja az elhízás kockázatát növelő stresszhormon aktivitását. Ráadásul, a pozitívabb gondolkodással a fogyókúra nagyobb eséllyel lesz sikeres.

A szívet is védi

Az érrendszerre és ezen keresztül a szívre is rendkívül veszélyes magas koleszterinszint egyik oka a zsíranyagcsere zavara. Ezért is előnyös a garcinia cambogia fogyasztása, mert a gyümölcs mérsékli a káros LDL koleszterin mennyiségét a vérben, egyúttal a HDL, azaz a jótékony koleszterin szintjének megemelésével szabályozza az összkoleszterin-szintet. Szív- és érvédő tulajdonságát még tovább erősíti, hogy mintegy 20 százalékkal csökkenti a vérben a zsír jelenlétét. Mindez a stroke, a magas vérnyomás és a szívinfarktus megelőzése mellett az energiaszint növelésében is szerepet kap. A garcinia ezen kívül cukorbetegség esetén is jó szolgálatot tehet, ugyanis stabilizálhatja a vércukorszintet, segítségével elkerülhető a vércukorszint étkezések utáni hirtelen megugrása. Mivel fokozza a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin termelődését, nagyszerűen használható stressz és depresszió ellen.

Mit mondanak a tudósok?

A Jawaharlal Institute of Postgraduate Medical Education and Research kutatóinak egereken elvégzett kísérlete bebizonyította, hogy a garcinia cambogia fogyasztása a zsírban gazdag étrend mellett is csökkenti a súlygyarapodás mértékét, a gyulladásokat és a glükóz intoleranciát. Hasonló eredményre jutottak a Igbinedion University szakemberei, akik a növény magjainak etanolos kivonatát vizsgálták.

Mellékhatások

Előfordulhat, hogy a garcinia cambogia hosszabb ideig tartó alkalmazása emésztési zavarokat, hányingert, fejfájást, hasmenést, szédülést vált ki. Nem javasolt a friss gyümölcs, valamint a garcinia-kivonat bevitele asztma ellenes szerek, fájdalomcsillapítók, vérhígítók, illetve nyugtatók és koleszterincsökkentők szedése mellett.

Amikor nem szabad fogyasztani

Májbetegségben és Alzheimer-kórban szenvedők, várandósok és szoptató anyukák számára a garcinia cambogia fogyasztása ellenjavallott.

 

Hivatkozások:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4378731/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16984227

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3748738/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17215177

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S003194220086224X

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0306987788900813