Kivi hatásai | Miért ajánlott a fogyasztása?

Füvészkert Napoli Elisa | Életmód és étrend tanácsadás
Kivi hatásai | Miért ajánlott a fogyasztása? 1 Kép nagyítása

Mindössze egy darab kivi elfogyasztásával biztosíthatjuk szervezetünk napi teljes C-vitamin igényét! De, nem csak ezért érdemes étrendünk részévé tenni a kivit: ez a lédús, édes gyümölcs ugyanis számos jótékony hatással rendelkezik, így többféle egészségügyi panasz kezelésében és megelőzésében számíthatunk a segítségére.


A kivi (vagy kiwi) annak ellenére, hogy Európa „hivatalosan” csak 1970-ben ismerhette meg, ma már szinte természetes, hogy egész évben fellelhetjük az üzletek polcain. Ráadásul, a kivi nemcsak finom, hanem, hála kivételesen gazdag összetevőinek, rendszeres fogyasztásával számos betegséget előzhetünk meg, és kezelhetünk. Eredetileg Kínából származik, vadon, akár tíz méteresre is felkapaszkodó liánokon terem. Ennek ellenére, nevét Új-Zéland nemzeti madaráról, a kiwiről kapta, mivel ott kezdték el először termeszteni. A kivi gyümölcsnek több, mint négyszáz fajtája létezik, a leginkább kedvelt, és termesztett változat a Hayward, amely az össztermelés 95 százalékát teszi ki. Rendkívül ellenálló, csak igen ritkán támadják meg a különféle paraziták, ezért –ellentétben más gyümölcsökkel- szinte soha nem kezelik vegyszerekkel. Európában a kivi legfontosabb termelője Olaszország.

Jótékony hatóanyagok

A kivi 83 százaléka víz, 1 százaléka fehérje, nagyjából 0,5 százaléka növényi zsír (telített-, valamint egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak), 9 százaléka cukor, 3 százaléka rost. Ásványianyag-tartalma jelentős és változatos, bőven található benne kálium, nátrium, foszfor, kalcium, magnézium, vas, cink, réz, mangán és szelén, ahogyan aminosavakban is gazdag. Magas koncentrációban tartalmaz A-, B1-, B2-, B3-, B5-, B6-, E-, J- és K-vitaminokat, különösen C-vitaminban bővelkedik: egy kivi elfogyasztása fedezi a szervezet napi C-vitamin igényét.

Antioxidáns kivi

Többek között, C-vitamin-tartalmának köszönhető, hogy a kivi remek antioxidáns és immunerősítő. Segítségével megelőzhetők a szezonális betegségek –nátha, megfázás, influenza- kialakulása, valamint egyéb, fertőző betegségek –ínygyulladás, húgyúti megbetegedések, stb.- gyógyulását is felgyorsíthatja. A kivi fogyasztása jótékonyan hat az asztma és egyéb légúti problémák tüneteinek enyhítésére, antioxidánsai hozzájárulnak a sejtek korai elöregedéséért, a gyulladásokért, szívbetegségekért és a daganatos elváltozásokért felelőssé tehető szabad gyökök semlegesítéséhez.

Védi a szívet

Antioxidánsai mellett más tulajdonságai is hozzájárulnak a kivi szívvédő hatásához. A gyümölcs hatóanyagai –főként az aszkorbinsav– szabályozzák a vér LDL koleszterinszintjét, oly módon, hogy epesókká alakítják, ezért a káros koleszterin könnyedén távozik a szervezetből, miközben a HDL (jó) koleszterin szintje emelkedik. Ezek az összetevők javítják a keringést, ezáltal csökkentik a szív- és érrendszeri problémák kialakulásának lehetőségét. A kivi remek vérhígító, jó szolgálatot tehet azoknak, akik a trombózis elkerülése érdekében kénytelenek gyógyszert szedni – természetesen a kivi fogyasztásával kapcsolatban mindenképpen egyeztetni kell a kezelőorvossal. Szintén szívvédő hatását erősíti magas káliumtartalma: ennek eredménye, hogy a kivi szabályozza a vérnyomást, elősegítheti a magas vérnyomás megszüntetését. A kálium ezen kívül hasznunkra lehet általános fáradság, alvászavarok vagy depresszió esetén. Vas- és magnéziumtartalma enyhítheti a felgyorsult életvitellel járó stressz tüneteit, a vas révén a kivi a krónikus vérszegénység orvoslásában is segíthet.

Fogszuvasodás és szembetegségek ellen

K-vitamin-tartalmának köszönhetően a kivi fogyasztása hozzájárul a fogak egészségéhez, mérsékli a fogszuvasodás kockázatát –azonban, mint minden gyümölcs fogyasztása után, mossunk alaposan fogat, mivel hosszú távon megrongálhatja a fogzománcot–, valamint elősegíti a csontozat megfelelő fejlődését és épségét. A kivi hatóanyagai lassítják a menopauzával járó csontritkulási folyamatokat is. Az Archives of Opthamology szaklapban megjelent tanulmány szerint a kivi megelőzheti, vagy csökkentheti az idős korral járó makuladegeneráció –szemfenéki meszesedés– kialakulását és tüneteit, valamint óv a szürke hályog megjelenésétől.

Méregtelenítés kivivel

A kivi rostjai nagyszerűen szolgálják a béltisztítást, eltávolítják a vastagbélben felhalmozódó mérgeket és más salakanyagokat, ezáltal a bélflóra egyensúlyának visszaállításához, valamint az emésztés javításához is hozzájárulnak. Ezáltal a kivi közreműködhet a puffadás kezelésében és megelőzésében, valamint támogathatja a rendszeres és alapos ürítést. Magas folyadéktartalmának hála, az emésztőrendszer mellett a vesék méregtelenítésében is segítségünkre lehet. Mivel enyhe has- és vízhajtó hatásokkal bír, a kivi kiváló alapanyaga a fogyókúrás diétáknak.  

Óvja a bőrt

A kivi fokozza a kollagén termelését, ezáltal fogyasztásával –vagy külsőleg alkalmazva– csökkenthetők a ráncok, bőrünk feszesebbé és ruganyosabbá válik. Sőt, a bőr önvédelmi képességét is javítja, véd a káros UV sugárzásokkal és a légköri szennyeződésekkel szemben.

Kivi a terhesség alatt

A kivi fogyasztása terhesség alatt kifejezetten ajánlott, mivel számos, a várandósággal kapcsolatos problémát lehet vele megelőzni, vagy csökkenteni, mint például a seprűvénák, a visszerek és az aranyér kialakulása.

Tudtad?

Bár a kivi rendkívül egészséges gyümölcs, ritkán azonban allergiát okozhat. Ezért a benne található cisztein a felelős, amely más trópusi gyümölcsökben –pl. ananász, mangó, papaya– is megtalálható.