Búzacsíra: Jó választás a rák és az öregedés ellen

Gyógynövények Gergely Noémi | Dietetikus
Búzacsíra: Jó választás a rák és az öregedés ellen 1 Kép nagyítása

A búzacsíra hamisítatlan „egészségkoncentrátum”, nagy mennyiségben tartalmaz aminosavakat, zsírsavakat, ásványi sókat, fehérjét és vitaminokat. Különösen az antioxidáns hatású E-vitaminban gazdag, ennek köszönhetően a búzacsíra hatékonyan alkalmazható az öregedés, valamint a rák ellen. 


A búza szemtermése négy részből áll, ezek a csíra (embrió), a táplálószövet (endospermium), a maghéj (testa) és a terméshéj (pericarpium). Élettani szempontból a szem alsó oldalán elhelyezkedő csíra a legértékesebb.  Fitoaktív hatóanyagok, kalcium, kálium, foszfor, kén, cink, réz, vas, magnézium, mangán, molibdén, szelén, szilícium, lecitin, fehérje, B-vitaminok, A- és D-vitamin található a búzacsírában, amely rendkívül nagy mennyiségben tartalmaz E-vitamint is. Utóbbi természetes módon lassítja a légszennyezés miatt jelentkező degeneratív betegségek kifejlődését, ezen kívül hatékonyan erősíti az immunrendszert. Az E-vitamin a rák kezelésében is kiemelt szerepet kap: gátolja a daganatos sejtek szaporodását, megelőzi a DNS károsodását, hatékonyan alkalmazható a prosztatát megtámadó rák ellen. Segít elkerülni az Alzheimer-kórt, a szív és érrendszeri megbetegedéseket, valamint a tüdőbetegségeket. A búzacsíra másik fontos hatóanyaga az octacosanol, amely egy 28 szénatomból álló telített alkohol. Mivel hozzájárul a fizikai ellenálló képességünk és szellemi frissességünk javításához, a búzacsíra fogyasztása különösen ajánlott az aktív sportolóknak, illetve a diákoknak. Az octacosanol erősíti a férfiak termékenységét, ellazítja a stressz miatt gyakorta görcsbe ránduló izmokat, élénkíti az érzékszerveket és gyorsítja a reflexeket. A búzacsíra hatóanyagai révén csökkenti a vér koleszterinszintjét, egyensúlyban tartja a szervezet működését.

Finomítás és teljes kiőrlés

Sajnos a búzacsírát többek között a mag vízben nem oldódó növényi rostokat, B-vitamin komplexet, ásványi sókat, proteineket és fitoaktív hatóanyagokat tartalmazó külső burkával együtt a búzaszem finomítása alatt eltávolítják, ezért a lisztbe már nem kerülnek bele a növény legértékesebb összetevői. Erre általában azért kerül sor, hogy a kész termék tartósabb maradjon, ugyanis a búzacsírában található zsírsavak hamar avasodásnak indulnak. Ezzel ellentétben a teljes kiőrlésű liszt, vagy az ebből készült pékáruk, tészták esetében az egész, hántolatlan gabonaszemet őrlik meg, ez az oka annak, hogy ezek a termékek nincsenek megfosztva eredeti tápértéküktől. A búzacsíra kinyerése aránylag egyszerű művelet, mindössze annyi történik, hogy az őrlés után átszitálják a lisztet. A folyamat végén sok kis fehér, pehelyszerű morzsa marad hátra, melyet fogyaszthatunk magában, vagy más élelmiszerekkel, joghurtokkal, salátákkal keverve. Akkor járunk el helyesen, ha naponta nagyjából 50 gramm búzacsíra szerepel az étrendünkben. A legtöbb egészséges összetevőt ugyanakkor nem a szárított, hanem a kihajtott magtokból frissen leszedett búzacsíra tartalmazza. Táplálkozási szempontból ezeknek a hajtásoknak a fogyasztása a leginkább ajánlott. Előállítása otthoni körülmények között is egyszerűen megoldható: A vízbe áztatott mag csírája 3-4 napon belül fogyasztható.