Egészséges étrend a szív egészségéért

Szív- és érrendszeri betegségek egészséges étrend Kép nagyítása

A felmérések azt mutatják, hogy Magyarországon a halálozási statisztikákat legfőképp a szív-és érrendszeri megbetegedések vezetik. Az orvosok szerint ez leginkább a helytelen táplálkozásnak és a mozgásszegény életmódnak köszönhető. A rossz táplálkozási szokásaink hosszú évek alatt már teljesen belénk rögzültek, de természetesen tenni lehet ellene, csak oda kell figyelni néhány nagyon fontos dologra.A szív- és érrendszeri betegségek hamarabb kialakulnak azoknál az embereknél, akik magas koleszterint szinttel, magas vérnyomással küzdenek. Dohányoznak, túlságosan sok alkoholt fogyasztanak, cukorbetegek és túlsúlyosok.

A rossz táplálkozásnak köszönhetjük betegségeink nagy részét

A rossz táplálkozási szokás és a helytelen táplálkozás a szakértők szerint körülbelül 30-60%-os arányban segít abban, hogy ezek a komolyabb betegségek kialakuljanak. Hatalmas tévhit az, hogy csak az lehet szívbeteg, aki már idős. A szív-és érrendszeri megbetegedések kezelése és gyógyítása, illetve a szövődmények elkerülése miatt nagyon fontos hogy betartsunk egy úgynevezett kardiprotektív étrendet, mely ezeket a rizikófaktorokat képet korrigálni, vagy esetleg teljes mértékben megszüntetni. Legyen szó az elhízásról, a cukorbetegségről, vagy a magas pulzusról vagy vérnyomásról, magas pulzusról, ez a diéta minden ilyen problémán segíteni tud.

Az így kialakított helyes étrend napi zsírtartalma a 30%-ot nem lépheti túl, ezen belül pedig lényeges a különböző zsírsavak arányának eloszlása is. A magas koleszterin például az összes táplálkozási tényező közül a telített zsírsavak fogyasztása miatt alakul ki. A telített zsírsavak nagy része állati eredetű táplálékban található, rejtett zsír formájában. Ez a rejtett zsír lényegében a marha-, bárány és sertéshúsban van, illetve a lefölözetlen tejtermékekben is megtalálható.

Ezek a szívbarát főzés alapvető szabályai

A szívkímélő étrend kialakításánál fontos szem előtt tartanunk a nyersanyagot kiválasztásnál és elkészítésnél egyaránt. Ügyeljünk arra, hogy napi rendszerességgel fogyasszunk friss gyümölcsöt és zöldséget, hiszen ezeknek rosttartalma csökkenteni tudja a magas koleszterinszintet, a bennük található vitaminok pedig az érfalak épen tartásában játszanak fontos szerepet. A húsok közül mindenképpen olyat válasszunk, melynek alacsonyabb a zsírtartalma (pulyka, csirkemell, vadhúsok). Próbáljunk meg arra is odafigyelni, hogy főzés során minél kevesebb zsírt használjunk fel. Az étel elkészítéséhez használjunk kókusz, vagy olíva olajat, hiszen ezek sokkal egészségesebbek és szív barátabbak is. Készítsük ételeinket gőzöléssel, párolással és kerüljük el a bő zsiradékban való sütést, így ételeink sokkal egészségesebbek lesznek.

Ne vigyük túlzásba a fűszerezést és a sózást se. Amennyiben tudjuk, teljesen hagyjuk el a rántást, készítsünk helyette kevés teljes kiörülésű liszttel és sovány tejtermékkel egy habarást, hiszen ételeink így is nagyon finomak lesznek, csak emellett még jóval egészségesebbek is. Kerüljük a finomított cukor használatát. Ételeinket, ha lehetséges egyáltalán ne cukrozzuk. A teánkat, kávénkat is inkább mesterséges édesítőszerrel édesítsük! Fontos odafigyelnünk a folyadékpótlásra és hogy naponta legalább 2 -3 liter tiszta vizet elfogyasszunk.

(X)