Szíverősítő ételek | Megelőzik a gyulladásokat

Szíverősítő ételek | Megelőzik a gyulladásokat 1 Kép nagyítása

A szív az emberi szervezet legnagyobb izma. Leginkább egy mechanikus pumpához hasonlít, amely az érhálózaton keresztül lehetővé teszi, hogy a vér az egész test minden sejtjéhez eljusson. A szív folyamatosan dolgozik, munkáját a megfelelő táplálkozással, gyulladásgátló és szíverősítő ételek fogyasztásával mi is segíthetjük.


Ahhoz, hogy a vér keringjen az érrendszerben, a szívnek ütemesen össze kell húzódnia. A pumpálás ritmusát számos tényező befolyásolja: a szív és a vérerek állapota, a szervezet terhelése –például aktív sportolás, túlsúly, az emésztés−,  illetve egyes betegségek, főleg a gyulladásos elváltozások jelenléte. Egy felnőtt ember szíve nyugalmi helyzetben percenként 50-80-szor dobban, ezt az állandó igénybevételt a megfelelő táplálkozással, a szíverősítő ételek fogyasztásával lehet ellensúlyozni.

A legfontosabb szíverősítő ételek

Mazsola

Bár furcsának tűnhet, hogy egy nyalánkság nyitja a sort, a mazsola számos jótékony hatással bír. A legfontosabb tulajdonsága, hogy erős gyulladásgátló, amit főként a szájüregben található baktériumokkal szemben fejt ki. Ezáltal megakadályozza az ínygyulladást, és a fertőzés továbbterjedését.

Teljes kiőrlésű gabona

A teljes kiőrlésű gabonaféléknek magas az antioxidáns, valamint fitoösztrogén és fitoszterol tartalma, melyek hatékonyan óvják a koronaeret (koszorúér). A teljes kiőrlésű gabonák ezen kívül gazdagok rosttokban: rendszeres fogyasztásuk elősegíti a zsírok megemésztését, ezáltal szabályozzák az ereket károsító LDL koleszterin szintjét.

Hüvelyesek

Szintén a szíverősítő ételek közé tartoznak a hüvelyesek, amelyek hatékonyan csökkentik az LDL koleszterin mennyiségét azzal, hogy akadályozzák a felszívódásukat. Flavonoid tartalmuk gátolják a vérrögök kialakulását, ezáltal mérsékli a szívinfarktus és az agyvérzés kockázatát.

Lenmag és lenolaj

A lenmag és a lenolaj nagy mennyiségben tartalmaznak linolsavat és alfa-linolénsavat, amelyek segítségével a szervezet omega-3 zsírsavakat állít elő.  Az omega-3 zsírsavak csökkentik a magas vérnyomást, valamint szabályozzák a szívritmust és a vér triglicerid-tartalmát, ezzel hozzájárulnak a trombózisok kialakulásának megelőzéséhez.

Csokoládé

Az extra keserű csokoládé mértékletes fogyasztása erősíti az immunrendszert, véd a szívet megtámadó fertőzésekkel szemben. Szíverősítő ételként a csokoládé flavonoidjai hozzájárulnak a szív- és az érrendszer egészségéhez, valamint csökkenti a magas vérnyomást.

Paradicsom

Gazdag A- és C-vitaminban, káliumban, likopinben, antioxidánsokban és rostokban, ennek köszönhetően a paradicsom segít megelőzni a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulását, erősíti az érfalakat és a szívizomzatot. A paradicsom a főzés során veszít C-vitamin tartalmából, a melegítés ugyanakkor segíti a likopin felszívódását.

Alma

Az alma szívvédő hatása főleg antioxidáns, flavonoid és quercetin tartalmának köszönhető. Összetevőinek együttes jelenléte csökkenti az artériákban kialakuló plakkok mennyiségét, valamint megakadályozzák az LDL koleszterin oxidációját, a gyulladások kialakulását. Az almában található pektin csökkenti a koleszterinszintet.

Banán

A banán káliumtartalma szabályozza szív helyes működését, valamit helyrebillenti a szervezetben található nátrium és víz arányát azáltal, hogy ösztönzi ezeknek a vérnyomás emelő anyagoknak a kiürülését. Vitaminjai, főként a B2-vitamin, elősegítik a felhalmozódott mérgek távozását, ami hozzájárul a szív helyes működéséhez.

Dió

Segít megelőzni és leküzdeni a gyulladásos betegségeket a dió, ami elpusztítja a szabad gyököket, megtisztítja a vért, így elősegíti a szív egészségének megőrzését. A benne található vitaminok erősítik az érfalakat és a szív izomzatát.

Spenót

A spenót kiemelten magas folsavtartalommal (B-9 vitamin)rendelkezik, ami hozzájárul a vér homocisztein szintjének csökkentéséhez. A magas homociszteinszint megnöveli a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint az infarktus kialakulásának kockázatát. A-, B- és C-vitamin-tartalma erősíti az immunrendszert, megóv a fertőzéses és gyulladással járó betegségektől.

Tudtad?

Egy átlagember szíve élete során körülbelül 3 milliárdszor dobban.

Szíverősítő ételreceptek itt olvashatók

Szív- és érrendszeri betegségek egészséges étrend Elolvasom

Egészséges étrend a szív egészségéért

A szív- és érrendszeri megbetegedések, ott vannak az elsőszámú halálokok között. Pedig az esetek nagy részében ez megfelelő étrenddel megelőzhető lenne. Mit kell enni ahhoz, hogy biztonságba tudjuk szívünket és ereinket? Olvassa el cikkünket, amiből hasznos táplálkozási tanácsokat kaphat a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésével, illetve a panaszok enyhítésével kapcsolatban. TOVÁBB