Ezekre figyeljünk, ha probiotikus készítmények közül választunk

Probiotikumok fontossága Napoli Elisa | Életmód és étrend tanácsadás
Ezekre figyeljünk, ha probiotikus készítmények közül választunk 1 Kép nagyítása

Örvendetesen nő a probiotikus készítmények piaca, nem véletlen, hogy a gyártók egyre több terméket hoznak forgalomba. De, honnan tudhatjuk, hogy ezek közül valójában melyik hatékony? Ehhez adunk néhány hasznos tanácsot.


Mindenek előtt azt kell tisztázni, milyen feltételeknek kell megfelelnie a probiotikus készítményeknek. A legegyszerűbb meghatározás szerint, ebbe a csoportba tartozik minden olyan élelmiszer, ami tartalmaz élő és aktív probiotikus baktériumokat, azaz probiotikumokat. E szerint tehát az összes erjesztett tejtermék, a savanyú káposzta, a kovászos uborka, de még a miso leves is probiotikus készítménynek minősül.

Nem mindegy, mi az elvárásunk

Ha „csak” egészségesen akarunk táplálkozni, és ezért fogyasztunk probiotikus készítményeket, a fenti élelmiszerek tökéletesen megfelelnek az elvárásunknak. Más a helyzet, amikor a cél a bélflóra egyensúlyának helyreállítása, illetve ennek a kényes egyensúlynak a fenntartása. Arról van szó, hogy a bélflóránkat felépítő probiotikum baktériumok és más mikroorganizmusok (vírusok, gombák, káros baktériumok) állandó harcban állnak egymással. Küzdenek a táplálékért és magáért az élőhelyért, ami nagyrészt a vastagbél belső fala. Ideális esetben a probiotikumok jelentős túlsúlyban vannak, ezt nevezzük a bélflóra egyensúlyi állapotának. Ha viszont a helytelen táplálkozás, a mozgásszegény életmód vagy egyes gyógyszerek (elsősorban az antibiotikumok) szedése miatt, megnő a káros mikroorganizmusok mennyisége, az egyensúly felbomlik. Ennek következményeként, az alábbi enyhébb, vagy akár súlyosabb egészségügyi panaszok alakulhatnak ki:

  • levertség,
  • rossz közérzet,
  • általános fáradtság,
  • alvászavarok,
  • depresszió,
  • emésztési zavarok,
  • puffadás,
  • székrekedés,
  • hiányállapotok,
  • immungyengeség, gyakori fertőzéses megbetegedések,
  • kozmetikai problémák (pattanások).

Ezekre az összetett probiotikus készítmények jelenthetik a megoldást, azok a jó minőségű táplálékkiegészítők, amelyek nagy mennyiségben és változatosságban tartalmaznak probiotikus baktériumtörzseket. Amikor probiotikumot vásárolunk, ügyeljünk arra, hogy a termék megfeleljen a következő feltételeknek:

  • legyen benne a tíz legfontosabb probiotikus baktériumtörzs, méghozzá minál nagyobb mennyiségben,
  • élő baktériumokat tartalmazzon,
  • az elnyújtott felszívódású kapszula álljon ellen a gyomorsavnak,
  • lehetőleg tartalmazzon prebiotikumot.

Hogyan működnek a probiotikus készítmények?

A hagyományos probiotikus élelmiszerekben általában nincs elegendő jótékony baktérium ahhoz, hogy képes legyen rendezni a bélflóra állapotát. Ezzel szemben a kifejezetten erre a célra gyártott táplálékkiegészítők képesek visszaállítani a mikroorganizmusok felborult egyensúlyát. Az újonnan bevitt probiotikus baktériumok azonnal szaporodni kezdenek, ezáltal rövid idő alatt megváltoztatják a bélflóra összetételét, és megkezdik a bélflóra regenerálását. A vastagbél falára tapadó probiotikumok akadályozzák a káros mikroorganizmusok táplálékfelvételét, valamint antimikrobiotikus anyagokat is termelnek. Kúraszerűen alkalmazva a probiotikus készítményeket, már néhány hét elteltével érezni fogjuk pozitív hatásaikat.

Az immunrendszert is felerősítik

Azzal, hogy a probiotikumok helyreállítják a bélflóra egyensúlyát, testünk védekező képességét is javítják. Mivel az immunsejtek 70 százaléka az emésztőrendszerben található, a bélflóra állapota közvetlenül befolyásolja az immunrendszer működését. Amikor probiotikus készítményeket fogyasztunk, a bevitt probiotikumokkal immunrendszerünket is felpörgetjük.

Javítják az emésztést

Minél több probiotikumot viszünk a szervezetünkbe, annál jobb lehet az emésztésünk. Ennek oka, hogy ezek a baktériumok részt vesznek egyes emésztőenzimek termelésében, valamint hozzájárulnak a szervezet méregtelenítéséhez. A probiotikus készítmények fogyasztásával javul a tápanyagok felszívódása, enyhülnek a székelési problémák.  

Még egyszer a prebiotikumokról

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a probiotikumok szaporodáshoz prebiotikumokra van szükség. Ezeket az élelmi rostokat sem a szervezet, sem a káros mikroorganizmusok nem képesek feldolgozni, a probiotikus baktériumok számára viszont elengedhetetlen táplálékok. A minőségi probiotikus készítmények megfelelő mennységben tartalmaznak prebiotikumokat. Amennyiben magas a koleszterinszintünk, krónikus emésztési zavarokkal, székrekedéssel, hasmenéssel küzdünk, vagy éppen méregteleníteni szeretnénk, érdemes külön is bevinni a szervezetünkbe ezeket a rostokat.

Mit mondanak a tudósok?

Iráni kutatók 13 klinikai vizsgálat elemzésével kimutatták, hogy a probiotikus készítmények szedésével, a diabéteszben szenvedőknél csökkenthető a vér éhgyomri glükóz szintje.

Források:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27864537
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3539293/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3424311/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4045285/