Tavaszi fogyókúra étrend | Szenvedések nélkül

Szezonális Dr. Podlupszki Csaba | Gasztroenterológus
Tavaszi fogyókúra étrend | Szenvedések nélkül 1 Kép nagyítása

Télen kevesebbet mozgunk, és a szokásosnál nagyobb mennyiségben fogyasztunk zsíros, nehéz ételeket, így nem csoda, ha szinte mindenkire felszalad pár felesleges kiló. Szerencsére a méregtelenítéssel összekötött tavaszi fogyókúra és a fogyókúrás étrend elvégzésével visszanyerhetjük eredeti súlyunkat, sőt, a közérzetünk is sokkal jobb lesz.


A tavasz a nagytakarítás ideje, amire nem csupán otthonunknak, hanem szervezetünknek is szüksége van. Egészségünk érdekében mielőbb meg kell szabadulnunk a hideg hónapokban a mozgásszegény életmód, illetve a tápanyagokban szegényebb, ugyanakkor zsírokban és szénhidrátokban gazdagabb ételek miatt felszedett plusz kilóktól. Erre kiválóan alkalmas a tavaszi fogyókúra, melynek segítségével a nyári vakáció előtt még időben visszaszerezhetjük régi alakunkat. Sőt a tavaszi fogyókúra eredményeképpen elkerülhetjük az utolsó pillanatban elvégzett, kapkodós, önsanyargatós kúrákat, vagy a sok esetben kimerítő, koplalással járó böjtöket.

A tavaszi fogyókúra és méregtelenítés

Nyilvánvaló, hogy táplálkozásunk meghatározza az egészségi állapotunkat. A megfelelő étrend javítja a bélműködést, megkönnyíti a kiválasztó, méregtelenítő és az emésztésért felelős szervek, azaz a gyomor, a máj, a hasnyálmirigy, a vesék, a tüdő, a lép és a bőr „munkáját”. Ezért a tavaszi fogyókúra elkezdése előtt nem árt elvégeznünk egy méregtelenítő kúrát, amely nem csak szervezetünket tisztítja meg a felgyülemlett káros anyagoktól, hanem elősegíti, és felgyorsítja a súlycsökkenést, sőt, az áhított lapos has eléréséhez is hozzásegít. A tisztítókúra nem ördöngösség, hiszen számos hatékony táplálékkiegészítő áll rendelkezésünkre, hatásukat pedig tovább fokozhatjuk az életmódváltással. Mindez nagymértékben hozzájárul a tavaszi fogyókúra sikeréhez, hiszen a jól elvégzett méregtelenítés és béltisztítás hatására akár 2-3 kilóval is csökkenhet a testsúlyunk, míg az emésztés és a bélflóra egyensúlyának helyreállásával a tápanyagok hasznosulása, valamint a belső zsírégetés is sokkal jobb lesz. Ezáltal a tavaszi fogyókúra is eredményesebb lesz.  

Segít a fogyókúrás étrend

Már nagyanyáink is megmondták, hogy „a szépségért meg kell szenvedni”. Ez nem jelenti azonban azt, hogy a tavaszi fogyókúra kizárólag salátalevél rágcsálásból áll: a legfontosabb a fogyókúrás étrend összeállítása, hiszen szervezetünknek, kisebb-nagyobb mennyiségben minden tápanyagra szüksége van.

Kerüljük viszont –és nem csak a tavaszi fogyókúra miatt– a fehér cukorban, állati zsírokban és szénhidrátokban, valamint adalékanyagokban és finomított összetevőkben gazdag ételeket/italokat. Óvakodjunk a kémiai összetevőket (színezékeket, aromákat, emulgálókat, tartósítószereket stb.) tartalmazó kész- és félkész ételektől is. A tavaszi fogyókúra eredményességének érdekében forduljunk inkább a természethez: a friss zöldségek, gyümölcsök, hüvelyesek, és a teljes kiőrlésű gabonából készült termékek, növényi rostjaiknak köszönhetően felgyorsítják a természetes emésztési, és méregtelenítési folyamatokat, így fokozzák a súlyvesztést. Rostokban bővelkedik az alma, a sárgarépa, a paradicsom, a paprika, a hagyma, a borsó a korpa, a rozs, a psyllium (útifű), az árpa és a chia mag. Szintén növeli a tavaszi fogyókúrás étrend hatékonyságát a mángold, articsóka és spárga, hiszen a bennük található lipotropok erős májtisztító hatással rendelkeznek, elősegítik a szervezetben felgyülemlett zsírok lebontását. A szezonális gyümölcsök közül az tavaszi fogyókúra egyik legjobb segítője a meggy, amely enyhe hashajtóként hozzájárul a kívánt testsúly eléréséhez. Jó szolgálatot tehet a cseresznye is, ám méregtelenítő hatása enyhébb, és nagyobb mennyiségben fogyasztva gyomorproblémákat okozhat. A tavaszi fogyókúra sikere érdekében a tésztákat lehetőleg rizzsel helyettesítsük, mivel a rizs rosttartalma jótékonyan szabályozza a vastagbélben kialakuló erjedési folyamatokat.

Tavaszi fogyókúrás étrend

  • Reggeli: cukrozatlan limonádé, vagy frissen facsart citruslé. Utána –nagyjából 20 perc elteltével− egy adag sovány, natúr joghurt gabonapehely, vagy egy szelet teljes kiőrlésű lisztből készült pirítós, amit egy kis kanálnyi mézzel ízesítünk. A reggelit egy bögre zöld teával zárjuk.
  • Tízórai: egy adag sovány, natúr joghurt, vagy egy friss gyümölcs.
  • Ebéd: egy adag barna rizs, nyers articsóka saláta –citromlével, friss petrezselyemmel, és kevés olívaolajjal−, párolt, vagy csőben sült sovány tengeri hal, vagy sovány csirkemell bőr nélkül (vegetáriánusok a húst helyettesíthetik gombával vagy tofuval).
  • Uzsonna: friss gyümölcs, egy bögre zöld tea, vagy gyógyfőzet (pl. pitypang).
  • Vacsora: csicseriborsó krémleves zabpehellyel, sovány túró, párolt zöldségek, vagy nyers saláta kevés olívaolajjal és fűszerekkel –pl. kurkuma, rozmaring, fokhagyma, curry, őrölt bors−, fél szelet teljes kiőrlésű lisztből készült pirítós.
  • Vacsora után kb. egy órával: egy adag eper, vagy más, piros színű gyümölcs.

További tippek a tavaszi fogyókúra sikerének fokozására:

  • A tavaszi fogyókúra könnyebben betartható, ha színes salátákat készítünk. Tegyünk a zöld saláta mellé paradicsomot, retket, zsenge és nyers zöldborsót, tv paprikát, ezzel szemre is kívánatosabb lesz az ételünk.
  • Az esti levest is variálhatjuk: a tavaszi fogyókúra menüjét nyugodtan gazdagíthatjuk póréhagyma- vagy a spárgakrém levessel.  
  • Mozogjunk minden nap legalább fél órát (az intenzív séta is megteszi).
  • Cukor helyett kizárólag egészséges édesítőket használjunk (agavé, stevia, esetleg méz, bár ennek rendkívül magas a kalóriatartalma).
  • Száműzzük étrendünkből az adalékanyagokban bővelkedő kész- és félkész ételeket.
  • Ne dohányozzunk, alkoholt csak nagyon kis mennyiségben fogyasszunk (napi egy pohár jó minőségű vörösbor megengedett).
  • Iktassunk étrendünkbe méregtelenítő ételeket (pl. búzafű, árpafű, chlorella alga, spirulina alga, spárga, retek, kombucha, zöld tea)

Mit mondanak a tudósok?

173 túlsúlyos, 25 és 50 év közötti egészséges nő egy éven belüli testsúlyváltozásának adatait elemezték a Children's Hospital Oakland Research Institute szakemberei. A kutatók megállapították, hogy függetlenül az étrendjüktől és a fizikai aktivitásuktól, a tiszta víz fogyasztásának növelése hozzájárult a felmérésben résztvevők testsúlyának és a lerakódott zsír mennyiségének csökkenéséhez, ezáltal a fogyókúra sikeréhez.