Tél végi vitaminpótlás fáradtság ellen | Étkezéssel megoldható

Szezonális Napoli Elisa | Életmód és étrend tanácsadás
Tél végi vitaminpótlás fáradtság ellen | Étkezéssel megoldható 1 Kép nagyítása

Közeleg a tavasz, a primőr zöldségek és gyümölcsök azonban még nem teremnek, tápanyagraktáraink viszont mostanra alaposan megcsappantak. Az ilyenkor elengedhetetlen vitaminpótlás, amihez rendelkezésre is állnak a szükséges élelmiszerek.


Hosszabbodnak a napok, enyhül az idő hamarosan rügyeznek a fák, végre megszabadulhatunk a nehéz, kényelmetlen téli öltözékektől. Minden okunk megvan arra, hogy boldognak és felszabadultnak érezzük magunkat, ennek ellenére, ebben az időszakban majdnem mindenki fáradékonyabb. Hogy ez ne így legyen, gondoskodni kell a tél végi vitaminpótlásról.

Nemcsak mi tehetünk róla

Két fő oka van annak, hogy a télen nem jutunk elegendő vitaminhoz. Az egyik, hogy ilyenkor eleve jobban kívánjuk a nehezebb, laktatóbb, kalóriadúsabb ételeket. A másik ok, hogy hiába fogyasztunk zöldségeket és gyümölcsöket, ezek általában nem tartalmaznak annyi vitamint, nyomelemet, és ásványi anyagokat, mint amennyire szükségünk lenne. Igaz ez a szezonális citrusfélékre vagy banánra is: ezeket rendszerint még éretlenül szedik le, így utaztatják más kontinensekről, így a tápanyagtartalmuk sem az igazi.

A téli vitaminpótlás legfontosabb szövetségesei

Ahogyan megyünk kifelé a télből, többek között a vitaminraktáraink kimerülése miatt, egyre jobban legyengül az immunrendszerünk, felborul a bélflóránk egyensúlya, romlik az anyagcserénk, fizikálisan és mentálisan egyaránt egyre elesettebbnek érezzük magunkat. Vegyük sorra a legfontosabb vitaminokat, amelyeket mindenképp pótolnunk kell ahhoz, hogy visszanyerjük a régi formánkat, de legalábbis megszüntessük a kellemetlen panaszokat.

  • C-vitamin. Az egyik legismertebb és legfontosabb immunerősítő vitamin. Egyetlen „hibája” hogy vízben oldódik, ezért napi rendszerességgel kell pótolnunk, viszont nem kell tartanunk a túladagolásától, mivel a felesleges mennyiség a vizelettel távozik szervezetünkből. Remek természetes C-vitamin-forrás a tél végén is elérhető (savanyú) káposzta, hagyma, petrezselyem, füge, alma, citrusfélék, burgonya, spenót, brokkoli, ananász. Talán ezeknél is hatékonyabb a csipkebogyó, amit szárított por formában fogyaszthatunk.
  • D-vitamin. Elengedhetetlen az immunrendszer és a csontok egészségéhez. Segít megelőzni a cukorbetegség és a tumorok kialakulását. Megtalálhatjuk a tengeri halakban, a tejtermékekben, a tojásban és a zöld levelű zöldségekben. Ne feledjük, hogy a D-vitamin termelődéséhez elengedhetetlen a rendszeres napfürdőzés. Igaz, a téli, borús napokon elég nehéz „hozzájutnunk”, a jó hír, hogy elég napi 10-15 percet arcunkat és kezeinket a napfény felé tartani.
  • A-vitamin. Szintén erős antioxidáns hatásokkal bír, segít megelőzni a daganatos betegségeket. Nagy mennyiségben tartalmazza a sárgarépa, a tojás, a paradicsom, a paprika, a mangó, a paprika, a máj és a legtöbb sárga vagy piros zöldség.
  • B-vitaminok. A sejtek szintjén segítik az anyagcserét, óvják és egészségesen tartják a bőrt, a hajat, a körmöket, valamint erősíti a látást. Bőven találhatunk B-vitamint a hántolatlan rizsben, a szójában, a csonthéjas gyümölcsökben, a banánban, a halakban és a tojássárgájában.
  • E-vitamin. Javítja a vérkeringést, erősíti az érfalakat, fogyasztásával, egyebek között, csökkenthető az agyvérzés és a szívinfarktus kockázata. Az E-vitamin remek forrása a napraforgómag, az olívaolaj vagy olíva bogyó, valamint a csonthéjasok.

Téli vitaminpótlás: mikor jött el az ideje?

A szervezet megcsappant vitaminkészlete miatt számos panasz jelentkezhet, ezek közül a legfontosabbak a következők:

  • folyamatos, indokolatlan levertség, fáradság;
  • gyakorta megjelenő ajak herpesz, vagy afta;
  • száraz, elvékonyodott, ráncosodásra vagy berepedésre hajlamos bőr;
  • töredezett, elgyengült körmök és hajszálak, esetleg fokozott hajhullás;
  • lepedékes nyelv;
  • ingerültség;
  • alvászavarok;
  • visszatérő emésztési problémák;
  • látásromlás.

Szintén a vitaminhiányra utal, ha könnyen elkapjuk a szezonális fertőzéseket.

Segítenek a probiotikumok és a méregtelenítés

Előfordulhat, hogy a tápanyagok, vitaminok felszívódása a belek falán képződő lerakódások, esetleg paraziták jelenléte miatt, nem megfelelő. Mindkét esetben segíthet egy alapos béltisztító kúra, ami ráadásul a bélflóra egészséges működéséhez is hozzájárul. Ha a bélflórában visszaszorulnak a patogén mikroorganizmusok, a vitaminok hatása is erőteljesebb lesz. A bélflóra egyensúlya érdekében fogyasszunk probiotikus élelmiszereket (savanyú káposztát, kovászos uborkát, erjesztett tejtermékeket, illetve probiotikum táplálékkiegészítőket), a béltisztításhoz az erre a célra szolgáló méregtelenítő készítmények mellett elengedhetetlen a rostban gazdag táplálkozás. Utóbbi azért is lényeges, mert a prebiotikus rostok a probiotikumok táplálékául szolgálnak. Különösen jó választás a szimbiotikum, hiszen ebben pro- és prebiotikumok egyaránt megtalálhatók. A jól működő anyagcsere tehát a vitaminpótlás eredményességét is javítja.

Tél végi vitaminpótlás és fitoterápia

Az immunrendszerünk erősítésében, és a vitaminpótlásban a különféle gyógynövényekre és gyógygombákra is számíthatunk. Ismerjünk meg párat közülük!

  • Echinacea herba (vörös kasvirág): a gyökeréből készült főzet remek antivirális tulajdonságokkal bír.
  • Csipkebogyó: magas C-vitamin-tartalma kiváló antioxidáns, erősíti a legyengült immunrendszert.
  • Pitypang: kiemelkedően magas A-vitamin tartalommal rendelkezik.
  • Lófarok főzete és a kurkuma: stimulálják a megfelelő immunválaszokat.
  • Astragalus (gyökérkivonat): roppant gazdag flavonoidokban, poliszacharidokban, aminosavakban és izoflavonokban.
  • Fokhagyma: bár illata miatt sokan nem kedvelik, a fokhagyma egy igen erős, természetes antibiotikum, valamint könnyedén elbánik a baktériumok, és gombák okozta fertőzésekkel is.
  • Ginszeng: szintén hatékonyan stimulálja az immunrendszer működését.
  • Édesgyökér: kiváló vírusölő, azonban ne vigyük túlzásba a fogyasztását, mert alhasi görcsöket, valamint hasmenést okozhat.
  • Gyógygombák: különösen a shiitake, a pecsétviaszgomba és a bokrosgomba fogyasztása ajánlott a tél végi vitaminpótlásra. Elsősorban magas B-vitamin-tartalmuknak hála, segítenek legyőzni a fertőzéseket és a különféle allergiákat.

Tudtad?

Nem mindegy, hogy a vitaminpótlás szintetikus, vagy természetes vitaminokkal történik. Míg a növények fogyasztásával, a vitaminok hasznosulását segítő faktorok is a szervezetünkbe jutnak, a szintetikus vitaminok esetében erről nem lehet szó. Ezek ráadásul negatívan befolyásolhatják a tápanyagok felszívódását.