Nem csak finom, egészséges is a csokoládé

Táplálkozás Gergely Noémi | Dietetikus
Nem csak finom, egészséges is a csokoládé 1 Kép nagyítása

Ami finom, az biztosan egészségtelen: szokták mondani, a megállapítás azonban, szerencsére, nem mindig igaz. Ilyen kivétel a csokoládé, és különösen az étcsokoládé, mely számos jótékony hatással rendelkezik, annak köszönhetően, hogy többek között bővelkedik a szabad gyököket megkötő és gyulladásgátló antioxidáns flavonoidokban.


Ha élvezeti értéke mellett, elsősorban antioxidáns tartalma miatt eszünk csokoládét, akkor járunk el helyesen, ha olyan fajtát választunk –kizárólag étcsokoládédét–, aminek kakaótartalma legalább 65 százalék. Az antioxidánsok mennyiségét ugyanis a csokoládé kakaótartalma határozza meg: 100 gramm étcsokoládéban 50-60 mg, míg az azonos mennyiségű tejcsokoládéban ennek negyede-ötöde található. A The Lancet tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint, az étcsokoládéban négyszer annyi katechin –antioxidáns hatású flavonoidtalálható, mint a teában. Mivel a fehér csokoládé csak kakaóvajat tartalmaz, ebben egyáltalán nincsenek antioxidáns vegyületek.

Miért értékesek a flavonoidok?

Az antioxidáns flavanoidok kitüntetett szerepet kapnak az egészség megőrzésében. Hozzájárulnak a daganatok, a cukorbetegség, a Parkinson- és az Alzheimer-kór megelőzésében, valamint a vérnyomás és az LDL (rossz) koleszterin szintjének csökkentéséhez. Utóbbi tulajdonságaiknak köszönhetően, ezek a természetes antioxidánsok segítenek elkerülni az érelmeszesedést, valamint a keringési rendellenességek miatt kialakuló szív- és érrendszeri megbetegedéseket, így az infarktust és az agyvérzést. Ezeken kívül, a flavonoidok gyulladás gátló és antiallergén tulajdonságokkal is rendelkeznek.

A csokoládé és a kalóriák

Ne feledjük, hogy a csokoládé antioxidánsai nem teszik semmissé magas zsír-, és kalóriatartalmát. 100 gramm, 65 százalék kakaótartalmú étcsokoládéban körülbelül 550 kcl található. Ez kifejezetten nagy mennyiség, hiszen a napi kalóriaigényünk–kortól, nemtől, súlytól és az aktivitástól függően–negyedét vagy hatodát teszi ki. Tudni kell azonban, hogy a csokoládé trigliceridjei ugyanakkor kevésbé ártalmasak az egészségre, mivel összességében csökkentik az LDL (rossz) koleszterin szintjét. A csokoládé, mindemellett gazdag káliumban, magnéziumban, rézben, valamint A-, D-, E- és B-vitaminokban.

Amikor biztosan ne együnk csokoládét

Akik hajlamosak a gyakori fejfájásokra, migrénre, lehetőleg csak kevés csokoládét fogyasszanak. A csokoládéban található tiramin és anandamid serkentik az antidepresszáns hatású, szerotonin termelését, ami miatt szélsőséges hangulatváltozások jelentkezhetnek. A Nature magazinban megjelent amerikai kutatás ezt azzal magyarázza, hogy az anandamid lipid pontosan azokra az agyi receptorokra hat, mint a marihuanában található THC. Nem tesz jót a csokoládé gyomorbántalmak esetén sem, hiszen felerősítheti a gyomorhurut és a gyomorfekély tüneteit. És még egy rossz hír: nagyobb mennyiségben található meg benne oxalát, amely megzavarja a kalcium felszívódásának folyamatát, így hozzájárulhat a csontritkulás kialakulásához.

Diéta advent idején 1 Elolvasom

Diéta advent idején

Az Advent időszaka a ráhangolódásról és készülődésről szól. Az ünnepre lélekben készülünk, de emellett készülhetünk testben is. Az ünnepek alatt többet megyünk vendégségbe, több otthon is az étel és az ital, több az egészségtelen fogás is. Érdemes megfontolnunk tehát, hogy egy könnyed adventi böjt jót tehet e a nagy roham előtt. TOVÁBB

A rostok hatása szervezetünkre 1 Elolvasom

A rostok hatása szervezetünkre

A rostok szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni. A rosthiányos táplálkozás számos betegség kialakulásáért felelős, elsősorban a bélrendszeri megbetegedésekért. A rosthiányos táplálkozás következménye a széklet megkeményedése, ami székrekedéshez vezet. Emellett az elhízás, a cukorbetegség és egyéb gyomorpanaszok is megelőzhetőek rostgazdag táplálkozással. TOVÁBB