Nem csak finom: gyógyszer is a banán

Nem csak finom: gyógyszer is a banán 1 Kép nagyítása

Hiába egészséges a banán, a diétázók közül sokan mégis elutasítják, mert úgy gondolják, hogy túl sok szénhidrátot, és cukrot tartalmaz. Pedig a banán számos betegség megelőzésében és kezelésében is szerepet kaphat: segít a gyomorégés, a reflux leküzdésében, csökkenti a vesekő, a végbélrák, valamint a szív-és érrendszeri betegségek kockázatát. Kifejezetten ajánlott a vékonyabb testalkatú gyermekek számára.

 

Kevésbé közismert, hogy a banán legalább annyira egészséges, mint amilyen népszerű, hiszen számos jótékony, egészségvédő összetevőt tartalmaz. Teljesen hiányoznak belőle a nagyobb mennyiségben fogyasztva érelmeszesedést okozó telített zsírok, és az LDL (rossz) koleszterin. Gazdag viszont vitaminokban, növényi rostokban –egy banán elfogyasztása a napi rostszükséglet 16 százalékát fedezi–­ és ásványi sókban, különösen a káliumtartalma figyelemreméltó.

Egy átlagos méretű banánban –nagyjából 125 g− található:

  • 30 g szénhidrát
  • 1 g fehérje
  • 3 g növényi rost
  • 75 g víz
  • Fajtától függően 80-110 kalória

Kiemelkedő élettani hatásait annak is köszönheti, hogy nagy mennyiségben tartalmaz A-vitamint, B2-vitamint, B3-vitamint, B9-vitamint, C-vitamint, valamint vasat, magnéziumot, mangánt, kalciumot és foszfort. Egyetlen banán elfogyasztásával a napi ajánlott káliumbevitel ötödét vihetjük be a szervezetünkbe.

Javítja a memóriát védi a szívet

A banánban található glucidoknak –szénhidrátot tartalmazó szerves vegyületek− alacsony a glikémiás indexe, ezért alkalmanként és kis mennyiségben cukorbetegeknek is ajánlott. Az I. típusú diabéteszes betegeknél csökkentik a vércukor mennyiségét a vérben, míg a II. típusú cukorbetegek esetében szabályozzák a vércukorszintet, a lipidek mennyiségét és az inzulintermelést. Mivel remek savlekötő tulajdonságokkal rendelkezik, így a banán enyhíti a gyomorégés és a reflux tüneteit is. Triptofán tartalmának köszönhetően kiváló memória- és hangulatjavító, magas vastartalma révén stimulálja a hemoglobintermelést, ezért a vérszegénység leküzdésében is hatékony segítségnek bizonyulhat. A banán az egyik legfontosabb káliumforrás, rendszeres fogyasztása egészséges szinten tartja a vérnyomást, valamint hozzájárul a szív- és érrendszeri megbetegedések, elsősorban a szívinfarktus és az ischaemiás szívbetegség megelőzéséhez. Szívvédő hatását tovább erősíti magas rosttartalma!

A kálium ezen kívül elősegíti a csontsűrűség megőrzését, valamint lassítja az idősödéssel összefüggő izomtömeg vesztést. Jótékonyan hat a vesékre, csökkenti a vesekő, a végbélrák, valamint a felnőtt korban előforduló leukémia kialakulásának esélyét. A New England Journal of Medicine lapban megjelent tanulmány megállapította, hogy a káliumban gazdag ételek, köztük a banán, fogyasztása 40 százalékkal mérsékli a stroke miatti halál bekövetkezésének rizikóját.  A Johns Hopkins University kutatói azt javasolják, hogy mindenki egyen naponta öt banánt, ezzel ugyanis csökkenteni lehet a magas vérnyomást. Hasonló eredményre jutottak a dél-indiai Kasturba Medical College kutatói. A Current Science folyóiratban publikált kutatási eredményekből kiderül, hogy a banán természetes vegyületei a vérnyomáscsökkentő gyógyszerekhez hasonló hatást fejtenek ki, ugyanakkor nem okoznak szédülést vagy más kellemetlen mellékhatásokat. A kutatásban bevont önkéntesek egy héten át napi két banánt ettek, vérnyomásuk átlagosan tíz százalékkal csökkent.

Fogyókúrára is használják

A banánban bőségesen megtalálható rostok teltségérzetet okoznak, segítik az emésztést és javítják a természetes bélmozgást, ezáltal hozzájárulnak a méregtelenítéshez, a béltisztításhoz, illetve bizonyos mértékig a súlyvesztéshez. Ezen a felismerésen alapul a reggeli banándiéta, mely egyre népszerűbb a fogyókúrázók körében. Bár a banánnal komolyabb mértékű fogyást nem könnyű elérni, fogyasztása különösen ajánlott egy fárasztó nap után: cukortartalma gyorsan normalizálja a vércukorszintet, és energiával tölt fel.

Tudtad?

Azok a gyermekek, akik minden nap esznek banánt, sokkal kisebb arányban szenvednek asztmában.  

Banánt tartalmazó, diétázók számára is ajánlott édességek receptjei itt olvashatók.

Diéta advent idején 1 Elolvasom

Diéta advent idején

Az Advent időszaka a ráhangolódásról és készülődésről szól. Az ünnepre lélekben készülünk, de emellett készülhetünk testben is. Az ünnepek alatt többet megyünk vendégségbe, több otthon is az étel és az ital, több az egészségtelen fogás is. Érdemes megfontolnunk tehát, hogy egy könnyed adventi böjt jót tehet e a nagy roham előtt. TOVÁBB