Kurkuma hatása: a világ legegészségesebb fűszere

Kurkuma hatása: a világ legegészségesebb fűszere 1 Kép nagyítása

A kurkuma nem csak roppant ízletes –a curry egyik összetevője–, hanem számos jótékony hatással is rendelkezik: elősegíti az emésztést, csökkenti a koleszterinszintet, kiváló gyulladáscsökkentő, antioxidáns és méregtelenítő, eredményesen alkalmazható a stressz miatt kialakuló sejtoxidáció, a szív- és érrendszeri betegségek, többféle rák, valamint az Alzheimer-kór megelőzésére. Nem véletlen, hogy sokak szerint a kurkuma a földkerekség legegészségesebb fűszere.


A kurkuma Ázsiában őshonos, a gyömbérfélék családjába tartozó lágyszárú, évelő növény. Több fajtája létezik, leggyakrabban felhasznált változata ezek közül a Curcuma longa, melynek gumóját – rizóma – fogyasztják. Legfontosabb hatóanyaga a kurkumin, amely polifenol pigmentjei (a kurkumin polifenol vegyület) révén erős gyulladáscsökkentő, antibakteriális, virus- és gombaölő, valamint antioxidáns és rákmegelőző hatással bír. Ezen kívül a kurkuma nagyobb mennyiségben tartalmaz a szervezet számára létfontosságú béta-karotint, aszkorbinsavat, kalciumot, vasat, cinket, káliumot, rostokat és flavonoidokat

Tisztuljunk kurkumával

Gumója kiválóan alkalmazható méregtelenítő kúrák során: segíti az emésztést, megnöveli a hasnyálmirigy által kiválasztott enzimek számát csökkentve ezzel a diszpepsziás tüneteket, elsősorban a hányingert és az alhasi puffadás, gyakori fogyasztása meggátolja a gyomorhurut kialakulását. A kurkuma méregtelenítő hatása nem csupán a gyomorban és a bélrendszerben nyilvánul meg: serkenti ugyanis az epe enzimtermelését, valamint stimulálja az epehólyagot, amely ennek hatására nagyobb mennyiségben juttatja el váladékát a nyombélbe. A kurkuma megvédi a májat az élelmiszerekkel a testünkbe jutó toxikus anyagoktól, gyorsítja a mérgek kiürülését.

Hatékony társ a daganatok elleni küzdelemben

Számos tanulmány készült a kurkuma rákmegelőző hatásáról, különösen a nyombél, a vastagbél, a végbél, illetve az emlő rosszindulatú elváltozásaival és a daganat szóródásával kapcsolatban. A tapasztalatok szerint alkalmazása még eredményesebb, ha omega-3 zsírsavakat tartalmazó élelmiszerekkel együtt kerül a szervezetbe.

Védi az ereket, megelőzi a szívinfarktust

Fontos egészségvő hatása, hogy kedvezően befolyásolja a koleszterinszintet azzal, hogy megemeli a HDL – hasznos koleszterin – mennyiségét, illetve akadályozza az LDL –káros koleszterin– felszívódását. Az érelmeszesedés egyik fő okozója az, hogy az oxidált koleszterin megtapad az érfalakon. Ezt gátolja meg a kurkuma, mely antioxidáns jellegének – amit a koleszterinre fejt ki – köszönhetően segít megelőzni az érelmeszesedést. Azáltal, hogy óvja az erek egészségét, a kurkuma jelentős szerepet játszik a keringési megbetegedések, így a szívinfarktus megelőzésében.

Megfőzve sem veszíti el az erejét

Nem reagál a hőre, azaz sütés-főzés során hatóanyagainak minősége és mennyisége változatlan marad. Ne feledjük azonban, hogy önmagában fogyasztva, jótékony összetevőiből csak egészen kis mennyiség szívódik fel. Ahhoz, hogy a kurkuma kifejtse méregtelenítő, fertőtlenítő vagy éppen erős antioxidáns hatását más élelmiszerekkel kell társítanunk. Ehhez már egy késhegynyi bors, kevés gyömbér vagy néhány csepp olívaolaj is elegendő. Érdekesség, hogy a kurkuma savas közegben sárgás, lúgos környezetben piros színűvé változik.

Tudtad?

Antioxidáns tulajdonsága révén gátolja a káros béta-amyloid plakkok (lerakódások) kialakulását, ezáltal a kurkuma az Alzheimer-kór megelőzéséhez is hozzájárul.