Kurkuma hatása: a világ legegészségesebb fűszere

Kurkuma hatása: a világ legegészségesebb fűszere 1 Kép nagyítása

A kurkuma nem csak roppant ízletes –a curry egyik összetevője–, hanem számos jótékony hatással is rendelkezik: elősegíti az emésztést, csökkenti a koleszterinszintet, kiváló gyulladáscsökkentő, antioxidáns és méregtelenítő, eredményesen alkalmazható a stressz miatt kialakuló sejtoxidáció, a szív- és érrendszeri betegségek, többféle rák, valamint az Alzheimer-kór megelőzésére. Nem véletlen, hogy sokak szerint a kurkuma a földkerekség legegészségesebb fűszere.


A kurkuma Ázsiában őshonos, a gyömbérfélék családjába tartozó lágyszárú, évelő növény. Több fajtája létezik, leggyakrabban felhasznált változata ezek közül a Curcuma longa, melynek gumóját – rizóma – fogyasztják. Legfontosabb hatóanyaga a kurkumin. A benne lévő polifenoloknak köszönhetően, a kurkuma képes leküzdeni vírusokat, baktériumokat és gombákat. Antioxidáns tulajdonságú, illetve egy sor értékes tápanyagot is magáénak tudhat. Legyen szó béta-karotinról, C-vitaminról, rostokról és flavonoidokról, a kurkuma egyikben sem szenved hiányt. Ha hiányt szenvedünk a kalciumból, vasból, esetleg cinkből, együnk minél gyakrabban kurkumát. 

Tisztuljunk kurkumával

A növény gumója figyelemreméltó hatásokkal bír. Remek méregtelenítő, segíti az epehólyag és a hasnyálmirigy működését, az egyik legjobb ellenszere a gyomorhurutnak. Diszpepszia ellen ugyancsak hatékony, ahogyan májvédő tulajdonsága is figyelemreméltó. Együnk kurkumát puffadás esetén, és akkor is, ha emésztési zavarokkal küzdünk.

Hatékony társ a daganatok elleni küzdelemben

Számos tanulmány készült a kurkuma rákmegelőző hatásáról, különösen a nyombél, a vastagbél, a végbél, illetve az emlő rosszindulatú elváltozásaival és a daganat szóródásával kapcsolatban. A tapasztalatok szerint alkalmazása még eredményesebb, ha omega-3 zsírsavakat tartalmazó élelmiszerekkel együtt kerül a szervezetbe.

Védi az ereket, megelőzi a szívinfarktust

Fontos egészségvő hatása, hogy kedvezően befolyásolja a koleszterinszintet azzal, hogy megemeli a HDL – hasznos koleszterin – mennyiségét, illetve akadályozza az LDL –káros koleszterin– felszívódását. Az érelmeszesedés egyik fő okozója az, hogy az oxidált koleszterin megtapad az érfalakon. Ezt gátolja meg a kurkuma, mely antioxidáns jellegének – amit a koleszterinre fejt ki – köszönhetően segít megelőzni az érelmeszesedést. Azáltal, hogy óvja az erek egészségét, a kurkuma jelentős szerepet játszik a keringési megbetegedések, így a szívinfarktus megelőzésében.

A hőkezelés sem árt neki

Mivel nem hőérzékeny, ezért nyugodtan süthetünk és főzhetünk vele. Gyógyhatásait magas hőmérsékleten sem veszíti el, viszont jótékony vegyületei csak akkor szívódnak fel a hatékonyan, ha egyéb élelmiszerekkel társítjuk. Hogy melyek ezek? Már egy kevéske bors, gyömbér, esetleg némi olívaolaj fokozhatja antibakteriális és méregtelenítő hatását.

Tudtad?

Antioxidáns tulajdonsága révén gátolja a káros béta-amyloid plakkok (lerakódások) kialakulását, ezáltal a kurkuma az Alzheimer-kór megelőzéséhez is hozzájárul.

Diéta advent idején 1 Elolvasom

Diéta advent idején

Az Advent időszaka a ráhangolódásról és készülődésről szól. Az ünnepre lélekben készülünk, de emellett készülhetünk testben is. Az ünnepek alatt többet megyünk vendégségbe, több otthon is az étel és az ital, több az egészségtelen fogás is. Érdemes megfontolnunk tehát, hogy egy könnyed adventi böjt jót tehet e a nagy roham előtt. TOVÁBB