Léböjtkúra | Méregtelenítés biztonságosan

Táplálkozás Gergely Noémi | Dietetikus
Léböjtkúra | Méregtelenítés biztonságosan 1 Kép nagyítása

Számos méregtelenítő eljárás létezik, ezek közül az egyik legnépszerűbb a léböjtkúra. Nem könnyű végigcsinálni, de mindenképpen megéri: a léböjtkúra ugyanis a méregtelenítés, a káros salakanyagok eltávolítása mellett, a felesleges zsírtól és a plusz kilóktól is megszabadít.


Testünk folyamatosan méregtelenít, azonban a káros környezeti hatások, a szennyezett víz és élelmiszerek, a mozgásszegény életmód és nem utolsó sorban a stressz miatt, idővel annyira felhalmozódnak a toxikus- és salakanyagok, amivel egyedül már nem képes megbirkózni. Ezért fontos, hogy évente legalább kétszer méregtelenítsünk, ezzel tehermentesítve a szervezetünket.  Ilyenkor emésztési és ürítési zavarok, gyulladások, ízületi és izomfájdalmak, különböző bőrbetegségek, allergiás tünetek, indokolatlan fáradtság, álmatlanság, valamint mentális panaszok jelentkezhetnek. Megváltozik a szervezet pH-értéke, az elsavasodás további kellemetlen tüneteket okoz. A toxinok hatására a vegetatív idegrendszer részlegesen blokkolja a metabolikus funkciókat: ez az oka annak, hogy hiába fogyókúrázunk, a zsír továbbra is lerakódik a testünkön.

Nehéz, de eredményes

A léböjtkúra rendkívül hatékony testtisztító és méregtelenítő módszer, hiszen rövid idő alatt eltávolítja a szervezetből a káros anyagokat. Ugyanakkor csak akkor hoz eredményt, ha a kúra szabályait szigorúan betartjuk: öt napig kizárólag folyadékot, napi 3-4 liter préselt zöldség és/vagy gyümölcslevet, illetve vizet, gyógyteát veszünk magunkhoz. A feladat korántsem egyszerű, a léböjtkúra holtpontja általában a harmadik nap, azonban ha ezen sikerül túllépni, biztosak lehetünk benne, hogy sikerül végigcsinálni a kúrát. Egy jó tanács: a zöldség- és gyümölcsitalok mellé igyunk minél több tiszta –lehetőleg szűrt– vizet, ami hozzájárul a teltségérzet fokozásához. Sokat segít a mozgás, amikor a léböjtkúra alatt megfájdul a fejünk, vagy gyengének, elesettnek érezzük magunkat, menjünk ki a szabad levegőre, és sétáljunk egy jót – rövid idő alatt sokkal jobban leszünk!

Tartsuk be a fokozatosságot

Mielőtt elkezdenénk a léböjtkúrát, két napig tartózkodjunk a nehéz, zsíros ételektől, fokozzuk viszont a rostok –zöldségek, gyümölcsök, zabpehely– bevitelét. Ezt követően öt napig tilos szilárd ételt magunkhoz venni. Figyeljünk arra, hogy a kúra alatt is biztosítva legyen a szervezet számára szükséges vitamin- és ásványi anyag mennyiség. Pótolni kell a cukrokat is, ha a léböjtkúra alatt heves fejfájást, szédülést tapasztalunk nyugodtan együnk meg egy kiskanálnyi mézet. A hatodik napon ismét bekerülhetnek szilárd gyümölcsök, könnyű tejtermékek, illetve zabpehely az étrendünkbe, míg a hetedik napon jöhetnek a zöldségek és a krumpli. Ezt követően visszatérhetünk a szilárd –de egészséges– ételeinkhez.

Sok mindenre jó a léböjtkúra

Azon kívül, hogy a léböjtkúra megszabadít a mérgektől, jótékonyan hat a szervezet egészének működésére.

  • Tulajdonképpen olyan, mint a nagytakarítás: eltávolítja a bél- és az erek falára ragadt lerakódásokat, a szervezet számára idegen anyagokat.
  • Segít a fogyásban, hiszen csökkenti a zsírszövet mennyiségét, az 5 napos léböjtkúra után akár 5-6 kilóval is könnyebbek lehetünk.
  • Az erek megtisztításával szabályozza a magas vérnyomást.
  • Beállítja a vércukorszintet.
  • Helyreállítja az emésztést.
  • Fokozza az életerőt és az immunrendszer teljesítményét.
  • Megszépíti a bőrt, a hajat és a körmöket.
  • Fokozza az agyműködést, javítja a szellemi teljesítőképességet és a memóriát.
  • A léböjtkúra segít megszabadulni a dohányzástól és az alkoholfüggőségtől.

A szívet is erősíti

A University of Utah kutatói szerint, a rendszeresen elvégzett léböjtkúra közel a felére csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát. Hasonló eredményre jutottak a japán Kyushu University szakemberei, akik megállapították, hogy már a rövid ideig tartó léböjtkúra is csökkenti a vér LDL (rossz) koleszterinszintjét, valamint beállítja az inzulintermelődést.

Ami ajánlott

  • Alma
  • Narancs
  • Grépfrút
  • Citrom
  • Áfonya
  • Répa
  • Zellerszár
  • Paradicsom
  • Káposzta
  • Kígyóuborka
  • Gyömbér
  • Bazsalikom

Az alapanyagokat préseljük, vagy turmixoljuk össze buborékmentes ásványvízzel.

És, ami tilos

Nem szabad koffein-, alkohol-, vagy szénsavtartalmú italokat fogyasztani a léböjtkúra alatt, ugyanakkor az italainkat bátran ízesíthetjük fűszerekkel –pl. gyömbér, fahéj−, édesítőszerként pedig mézet használjunk.

Figyelem!

A léböjtkúra –orvosi felügyelet hiányában− legfeljebb 5 napos lehet. Terhes és szoptató nők, gyerekek, rákos betegek, emésztőrendszeri zavarokkal küzdők és cukorbetegek számára a léböjtkúra szigorúan tilos!

A rostok hatása szervezetünkre 1 Elolvasom

A rostok hatása szervezetünkre

A rostok szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni. A rosthiányos táplálkozás számos betegség kialakulásáért felelős, elsősorban a bélrendszeri megbetegedésekért. A rosthiányos táplálkozás következménye a széklet megkeményedése, ami székrekedéshez vezet. Emellett az elhízás, a cukorbetegség és egyéb gyomorpanaszok is megelőzhetőek rostgazdag táplálkozással. TOVÁBB

Diéta advent idején 1 Elolvasom

Diéta advent idején

Az Advent időszaka a ráhangolódásról és készülődésről szól. Az ünnepre lélekben készülünk, de emellett készülhetünk testben is. Az ünnepek alatt többet megyünk vendégségbe, több otthon is az étel és az ital, több az egészségtelen fogás is. Érdemes megfontolnunk tehát, hogy egy könnyed adventi böjt jót tehet e a nagy roham előtt. TOVÁBB