Lúgosítas lúgosító ételekkel: a pH-érték a lényeg

Táplálkozás Gergely Noémi | Dietetikus
Lúgosítas lúgosító ételekkel: a pH-érték a lényeg 1 Kép nagyítása

Az emberek jelentős részénél jelentkeznek a sav-bázis egyensúly felbomlása miatt kialakuló panaszok. A megoldás a lúgosítás: azaz a savasító ételek elkerülése, a lúgosító étrend, valamint a lúgosító kúrák alkalmazása. Ehhez azonban tisztában kell lennünk azzal, melyik élelmiszernek mennyi a p- értéke, azaz, melyik lúgosító, és melyik savasító.


A helytelen étkezés miatt, az emberek nagy részének szervezete elsavasodott, a felborult sav-bázis egyensúly –a szervezet ideális pH-értéke 7,0–, számos egészségügyi panaszt, kellemetlen tünetet okoz, amelyek idővel akár betegségek kialakulásához vezethetnek. Jellemző tünet a gyomorégés, az emésztési zavarok, az aluszékonyság, fáradtság, az ekcéma, seborrhea, a gombás megbetegedések, a töredezett haj és köröm, a szorongás, illetve a visszatérően jelentkező hasfájás és fejfájás. Az elsavasodás kapcsolatba hozható többek között az ízületi gyulladásokkal, az izomfájdalommal és görcsökkel, a csontritkulással, a cukorbetegséggel, a rossz fogakkal, a visszerek kialakulásával és általában az immunrendszer gyengesége következtében kialakuló betegségekkel, működési zavarokkal.

Segítenek a lúgosító ételek és a lúgosítás

Ha a savas ételek túlsúlyba kerülnek az étrendünkben, előbb-utóbb óhatatlanul felbomlik testünk sav-bázis egyensúlya. Az elsavasodás szerencsére visszafordítható, ehhez mindenekelőtt változtatni kell táplálkozási szokásainkon. A legfontosabb a megfelelő lúgosítás, a savasító ételek elhagyása, vagy legalább fogyasztásuk csökkentése, és a lúgosító ételek bevitelének növelése. Ráadásul a helyes, lúgosító étrend nem csupán visszaállítja a szervezet megfelelő sav-bázis egyensúlyát, hanem a megelőzésre is alkalmas: fenntartja ugyanis az ideális állapotot. Bár a lúgosításhoz szükséges lúgosító ételek viszonylag könnyen elérhetőek, ha biztosra akarunk menni, érdemes a lúgosítás folyamatát kíméletesen felgyorsító, és kiteljesítő lúgosító táplálékkiegészítőket is igénybe venni. Nem kell ugyanakkor teljesen lemondani a savas pH-értékű ételekről sem, a megfelelő étrend 20-30 százaléka nyugodtan lehet savasító.

Kémhatásuk szerint, lúgosító gyümölcsök:

Alma, ananász, banán, cseresznye, datolya, eper, füge, görögdinnye, gránátalma, grapefruit, körte, őszibarack, paradicsom, sárgadinnye, szilva, szőlő,

Figyelem: bár sokan azt gondolják, hogy a citrom, a mandarin és a narancs savas, ezzel szemben a többi citrusféléhez hasonlóan mindhárom gyümölcs lúgosít. Ennek oka, hogy aszkorbinsav tartalmuk a szervezetben lúgosító hatást eredményez.

Kémhatásuk szerint lúgosító zöldségek:

Spárga, brokkoli, burgonya, cékla, gombafélék, hagyma, káposzta, olívabogyó, paprika, petrezselyem, retek, salátafélék, sárgarépa, spenót, uborka, zeller, valamint a lencse és a babfélék kivételével a hüvelyesek.

Kémhatásuk szerint, lúgosító csírák és fűszerek:

Hajdina, lucerna, retek, valamint a bazsalikom, kakukkfű, kapor, majoránna, menta, metélőhagyma, petrezselyem, rozmaring, szurokfű, árpafű, búzafű

Amitől viszont elsavasodunk

Barna rizs, húsok, sajtok, földimogyoró, tojás, túró, búza liszt, a legtöbb gyorséttermi, előre csomagolt, kész vagy félkész ételek –ilyenek a konzervek, zacskós levesek– és a cukros, édesítőszeres édességek. Az italok közül a kávé, a szénsavas üdítők, az édesített dzsúszok, az alkohol és a zöld tea kivételével a teák.

Van olyan lúgos élelmiszer, ami valójában savasítja a szervezetet?

Ez egy érdekes felvetés, hiszen egyes megközelítések szerint, nem mindegy, hogy egy lúgos, vagy savas kémhatású élelmiszer, a szervezetbe jutva, milyen reakciót vált ki. Ebben a megközelítésben, az áfonya, a banán, a barack, a búza, az eper, a mangó, a szeder, a szőlő, sőt még a rozs és a tengeri halak is enyhén savasítanak, míg az alkohol, a tea, a kávé, a tea, valamint a méz, a lekvárok, a szárított gyümölcsök, a húsok, a tojás, a gomba, az édesített italok és az élesztő erősen savasító hatású. Erősen lúgosít ugyanakkor a brokkoli, a citrom, a lime, a grapefruit, a paradicsom, csíráztatott hüvelyesek, a petrezselyem és az uborka. Nem mindegy az elkészítés módja, jó példa erre a lúgosító spenót, a padlizsán és a paradicsom, ezek erősebb főzés után savasító hatásúvá válhatnak.