A spárga csodálatos gyógyhatásai - Nemcsak méregtelenítésre jó

Táplálkozás Napoli Elisa | Életmód és étrend tanácsadás
A spárga csodálatos gyógyhatásai - Nemcsak méregtelenítésre jó 1 Kép nagyítása

A közönséges spárga, vagy népies nevén a csirág, nyúlárnyék a spárgafélék családjába tartozó évelő növény. Napjainkban használatos elnevezése a görög aszpharágosz szóból eredeztethető, ami fiatal rügyet jelent. Nagyszerű méregtelenítő, ráadásul rendkívül alacsony a kalóriatartalma, így a fogyókúrázók is nyugodtan fogyaszthatják.


Kínában már i.e. 5000 körül gyógynövényként használták a spárgát hurutos megbetegedések, hólyagproblémák és különféle fekélyek kezelésére. Az ókori Egyiptomban is sokra tartották gyógyerejét Európában először Hippokratész emlékezik meg emésztésre gyakorolt jótékony hatásáról. Eleinte tehát nem a spárga ízvilágát, sokkal inkább gyógyhatásait értékelték, elsősorban gyökerének porított változatát keverték össze más gyógynövényekkel. Az idő múlásával azonban a konyhákban is egyre népszerűbb lett és rendszeresen fogyasztották előételként.

Ahány spárga annyi színű

A fehér spárgát földtöltésekben termesztik és azelőtt learatják, hogy a növény hegye elérné a napfényt és a szabad levegőt. Nem véletlen, hogy ez a fajta a legenyhébb az ízű. Ha hagyják, hogy a spárga feje kibújjon a földből a növény a külső levegő hatására anthocián termelésébe kezd, ennek köszönhetően színe kékes-lilásra változik. A zöld spárga sík ültetvényeken és napfényes környezetben terem. Mivel klorofillt állít elő, a szára sötétzöld színezetű.

Méregtelenítsünk spárgával

A spárga rendkívül alkalmazkodó növény, így a világ számos táján megterem. Európában általában március végén jelennek meg az első zsenge spárgák, de van, ahol még június végén is szüretelhető. Fitoterápiára főleg a gyökereit használják, melyet ősszel vagy tavasszal gyűjtenek be. Azon kívül, hogy a spárga rendkívül alacsony kalóriatartalommal rendelkezik – 100 grammban alig 29 kcal található – tehát fogyókúra közben is nyugodtan fogyaszthatjuk a benne található aszparaginnak, a flavonidok csoportjába tartozó ruteinnek, vasnak, valamint rosttartalmának köszönhetően kiváló egészségmegőrző tulajdonságokkal rendelkezik. Védi a hajszálereket, gátolja a vérsejtek csomósodását, enyhe hashajtó és nyugtató. Ezeken kívül hatékony gyulladásgátló és féregtelenítő, ráadásul pajzsmirigy rendellenességek esetén is jó szolgálatot tehet. Erős vízhajtóként a spárga hozzájárul a szervezetünkben felhalmozódott salakanyagok eltávolításához, segíti a máj, a gyomor a tüdő és a vesék méregtelenítését. A-, B1-, B2-, PP- és C-vitamin, valamint Kalcium, Kálium, Foszfor és egyéb ásványi anyag tartalmának köszönhetően kifejezetten ajánlott a fogyasztása a fizikai és szellemi fáradékonyságban, vérszegénységben, cukorbetegségben, magas vérnyomásban és makacs hörghurutgyulladásban szenvedők számára.

Milyen a jó spárga?

A spárga szára legyen mindig merev, a virágcsúcsok zártak és feszesek. Azt sem árt tudnunk, hogy minél zöldebb a növény, annál magasabb a vitamin és ásványi anyag tartalma.

Tudtad?

Biztosan sokan felfigyeltek már arra, hogy egy nagyobb mennyiségben elfogyasztott spárga hatására a vizelet karakteresen szúrós szagúvá változik. Ennek oka a zöldség aspargin tartalma, amely a gyomorból szinte azonnal a véráramba és a vesébe kerül, Így nagyon gyorsan távozik szervezetünkből.

Figyelem!

Amennyiben hólyaghurutban, ízületi vagy vesegyulladásban szenvedünk tartózkodjunk a spárga fogyasztásától.