Édes egészség - Ezek a méz gyógyhatásai

Táplálkozás Napoli Elisa | Életmód és étrend tanácsadás
Édes egészség - Ezek a méz gyógyhatásai 1 Kép nagyítása

A méz gyógyhatásai régóta ismertek, már az ókorban is alkalmazták, nemcsak megelőzésre, hanem számos kór gyógyítására is. Érdemes a mézet rendszeresen, akár kúraszerűen fogyasztani, hiszen jótékony hatásai kiegészítő kezelés során, vagy akár önmagában alkalmazva is érvényesülnek.


Megbecsülésük jeleként, a görögök, vallási rituálé alkalmával használták, a rómaiak italaikat, a babiloniak pedig főként ételeiket ízesítették vele. A méz gyógyhatásai közül a sumérok a bőrápolást tartották a legtöbbre: vízzel, olajjal és agyaggal keverve készítettek belőle pakolást a gyulladt, pattanásos bőrre. Az évezredek során szinte minden nép felismerte méregtelenítő, antibakteriális és sebgyógyító hatását, szívesen használták torokfájás, légúti fertőzések, köhögést vagy asztma ellen. Csak későbbi kutatások mutatták ki, hogy a méz ennél is sokoldalúbb, számos betegség megelőzésében és kezelésében egyaránt segítségünkre lehet.

Egyedi összetétel

A méz gyógyhatásai összetevői sokaságában, és egyedi arányaiban rejlenek. Nagy mennyiségben tartalmaz különböző cukrokat (elsősorban fruktózt), de vannak benne rostok, fehérjék, tanninok, klorofill maradványok és foszfátok is. Nem véletlen, hogy 100 gramm mézzel a napi ajánlott kalóriabevitel 15 százalékát, a szénhidrátbevitel több, mint negyedét biztosíthatjuk. Ezen kívül gazdag C-vitaminban, B-vitaminokban, vasban, káliumban, kalciumban, cinkben, magnéziumban, rézben és szelénben, valamint aminosavakban. Utóbbiak közül különösen fontos az antioxidáns metionin, a vércukorszintet szabályozó izoleucin, a fájdalomcsillapító fenil-alanin, a szövetregeneráló valin és a hangulatjavító triptofán, amelyeket a szervezet nem képes előállítani.

Méz gyerekeknek

Kisgyermekkorban a méz fogyasztása nemcsak gyógyhatásai miatt javasolt: elősegíti az ásványi anyagok beépülését, illetve felszívódását a szervezetben, így hozzájárul a kicsi egészséges fejlődéséhez.

Torokfájásra, megfázásra

A benne lévő C-vitamin és más antioxidánsok hozzájárulnak az immunrendszer erősítéséhez, felveszik a harcot a korai sejtöregedés, daganatok, valamint érrendszeri betegségek kockázatát növelő szabad gyökökkel szemben. Segítenek elkerülni a szezonális betegségeket, csökkentik a különféle allergiák okozta tüneteket. A méz remek gyulladáscsökkentő és fertőtlenítő, kifejezetten ajánlott torokfájásra, köhögésre, ahogyan megfázás, influenza esetén is csodákra képes. Antibakteriális hatását külsőleg is kamatoztathatjuk, kisebb sérülésekre, horzsolásokra, enyhe égésekre kenve megakadályozza a seb elfertőződését. Az viszont fontos, hogy csak felületi sérülések esetén használjuk. Enyhén nyugtató hatású, ezért hasznos lehet izgatottság vagy alvási zavarok esetén, ilyenkor lefekvés előtt fogyasszuk.

Gyorsítja a gyógyulást

A méz gyógyhatásai közül talán kevésbé ismert, de összetevői erősítik az ízületeket, és az izomzatot. Nagy hasznát vehetik a sportolók és betegségből lábadozók, hiszen, azonkívül, hogy plusz energiával látja el a szervezetet, a méz felgyorsítja a legyengült, vagy sérült izomzat gyógyulását. Káliumtartalma nemcsak a szív egészségét védi, hanem a másnaposság kezelésében is szerepet kaphat.  

Belülről is szépít

Ha reggel egy pohárnyi növényi tejben (szója, rizs, zab) egy kanálnyi mézet, éhgyomorra megiszunk, gyorsabban elmúlnak a pattanások, az akné és a bőrirritáció. Pakolást is készíthetünk belőle, megszünteti a pattanások továbbterjedését, tonizálja és ragyogóvá teszi a bőrt.

Javítja az emésztést

A méz gyógyhatásai szinte kifogyhatatlanok, hiszen ki gondolta volna, hogy egy édesség hozzájárulhat a helyes emésztéshez? Pedig, ha cukor helyett használjuk, kevésbé terheljük az emésztőrendszerünket, kisebb az esélye a puffadásnak, a görcsöknek. Ráadásul kisebb mennyiségben alkalmazva, elősegíti a fogyást, langyos vízbe keverve elősegíti a zsírok lebontását. Ugyanezt a hatást érjük el, ha frissen facsart citromlével, és fahéjjal együtt fogyasztjuk. Hiába édes, mégis előnyösen befolyásolhatja a vércukorszintet. A fruktóz és a glükóz kombinációjának hála, amikor mézet eszünk, nem ugrik meg hirtelen vércukorszintünk.

Melyiket válasszuk?

Hiába egészséges, amennyiben gyógyhatásait szeretnénk kihasználni, nem mindegy, milyen mézet eszünk. Lássuk most röviden, melyik virágméz, mire való:

  • Akácméz: remek gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító, főként torokfájás esetén ajánlott. Nagyobb mennyiségben a bélrendszert kímélő hashajtóként hat.
  • Hangaméz: kiváló vízhajtó, ezenkívül hatékonyan csökkenti a húgyúti fertőzéseket, csökkenti a betegség mellékhatásait.
  • Gesztenyeméz: magas vastartalma révén, főként vérszegénység ellen ajánlott, de javítja a vérkeringést, valamint hozzájárul a máj és a vesék méregtelenítéséhez is.
  • Rozmaringméz: azoknak ajánlott, akik bélgyulladásban vagy különféle kövektől/homoktól szenvednek.
  • Levendulaméz: fájdalomcsillapító, vízhajtó hatású, valamint elősegíti a jó emésztést.
  • Kakukkfűméz: az erdeifenyő- és az eukaliptuszmézhez hasonlóan, szabaddá teszi a fertőzések miatt beszűkülő légutakat.
  • Pitypangméz: a szervezet méregtelenítésének az egyik legjobb szövetségese.
  • Napraforgóméz: ajánlott kiskorban vagy a klimax alatt (amikor a csontok törékenyebbé válnak), illetve magas koleszterinszint esetén.
  • Vegyes virágméz: erősít, és plusz energiával lát el, miközben a méz gyógyhatási közül – függően az alapanyagától – szinte valamennyi érvényesül.

Mit mondanak a tudósok?

Több klinikai vizsgálat eredményét összegezte a College of Family Physicians of Canada tanulmánya, amely megállapítja, hogy egy év fölötti gyerekek esetében, naponta lefekvés előtt adott 2,5 ml méz hatékonyan enyhíti a makacs köhögést.

Tudtad?

Egy kilogramm méz előállításához egy méh nagyjából 150.000 kilométert repül, azaz annyit, mintha négyszer körberepülné a Földet.

Mézzel készült bőr- és hajápoló receptjeinket ide kattintva olvashatja.

Források:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4264806/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5424551
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3611628
http://nutritiondata.self.com/facts/sweets/5568/2
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3609166