Mindent a sajtokról: méreg vagy egészség, ez itt a kérdés

Mindent a sajtokról: méreg vagy egészség, ez itt a kérdés 1 Kép nagyítása

A sajt összetevői köztudottan a zsír és a só, ezzel szinkronban a sajt az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás részét képezheti, ha pár szempontra odafigyelünk a vásárlás folyamán.


A sajtokat közkeletűen szinte minden egyén kedveli, így nem meglepő a fogyasztása az európai étkezési kultúrában. Természetes állapotában a sajt aránylag magas zsír- és sótartalmú, viszont ennek köszönhetően ízletes. Jogosan merül fel a kérdés a zsírtartalom csökkentésével diétásabb változat forgalmazása, viszont ezzel megváltozna az íz és az állag. A sajt az egészséges táplálkozás egyik pillére, mérsékelt fogyasztása fontos része az egészséges, kiegyensúlyozott és tudatos táplálkozásnak.

Fehérje és kalciumforrás

Megannyi európai polgárnak a sajt a fő fehérje és kalciumforrása. Mindkét tápanyag létfontosságú és pótolhatatlan a normális növekedéshez és fejlődéshez, kiváltképpen a csontokéhoz és a fogakéhoz. Egy 3x4 cm méretű kemény sajt, amely körülbelül (40-50g) pusztán egyötödét szolgáltatja egy felnőtt fehérjeszükségletének, hozzávetőleg  egyharmadát a tinédzserek mindennapi kalciumszükségletének. A sajtban és más tejtermékekben megtalálható kalcium sokkal könnyebben épül be szervezetünkbe, mint a növényi élelmiszerekből. A sajt nagyon fontos vitaminforrás. Tartalmaz A-, B2-, B12-, D-vitaminokat, niacint, cinket és foszfort. A keményebb sajtok nagyobb mennyiségben tartalmazzák ezeket.

Mindent a változó zsírtartalomról

A sajtok zsírtartalma elég széles skálán mozog, megtalálható a 10 g alattitól a mintegy 35 grammig (100 g sajtban). A túró zsírtartalma  a legalacsonyabb, ezzel ellentétben a keményebb sajtoké a felső határt közelíti meg. Akár magas, akár alacsonyabb zsírtartamú sajtról van szó, a zsír nagy része - általánosságban  60% fölött - telített. Azok, akik diétán vannak, illetve kevesebb telített zsírt fogyasztanak, érdemes alacsonyabb zsírtartalmú sajt- és tej terméket választaniuk.

A só, ami egészségi problémát vet fel az  egészséges táplálkozásban, a zsírhoz hasonló módon a sónak is fontos szerepe van a sajtban. Azt lehet mondani, szinte minden sajt készítésénél baktériumokat használnak fel, ámde vannak nem kívántak is.  A só  baktériumok szaporodását szabályozza. Az alacsony sótartalmú sajtok előállítása továbbra is kihívás marad, hiszen a sajtban lévő kalcium és a kálium segíthet ellensúlyozni a nátrium valószínűsíthető negatív egészségi hatásait.

Ács Beatrix

életmódváltás trainer

Facebook: Életmódváltás Ács Beatrix trainerrel

Diéta advent idején 1 Elolvasom

Diéta advent idején

Az Advent időszaka a ráhangolódásról és készülődésről szól. Az ünnepre lélekben készülünk, de emellett készülhetünk testben is. Az ünnepek alatt többet megyünk vendégségbe, több otthon is az étel és az ital, több az egészségtelen fogás is. Érdemes megfontolnunk tehát, hogy egy könnyed adventi böjt jót tehet e a nagy roham előtt. TOVÁBB