Nyári diéta: fitten és egészségesen

Táplálkozás Gergely Noémi | Dietetikus
Nyári diéta: fitten és egészségesen 1 Kép nagyítása

Kánikulában nem csak bőrünk igényli a könnyebb ruházatot, belső szerveinket is megviseli a nagy meleg. A nyári időszakban éppen ezért érdemes változtatunk étkezési szokásainkon, vegyük figyelembe, hogy az intenzív izzadás miatt szervezetünknek több vízre, vitaminra és ásványi anyagra van szüksége.


A nyári hónapokban a nagy meleg – különösen, ha magas páratartalommal párosul – alaposan megviseli a szervezetünket. Különösen az idősebbek, a gyerekek és a túlsúllyal küzdők panaszkodnak ebben az időszakban túlzott fáradtságra, ok nélküli gyengeségre. A tünetek egy része a helytelen táplálkozás számlájára írható, a nem megfelelően megválasztott étrend ugyanis a kelleténél jobban megviseli az emésztőrendszert, ami kihat általános közérzetünkre. Szerencsére van megoldás: A nyári diéta és néhány egyszerű étkezési szabály betartásával – legalábbis egészségügyi szempontból – gondtalanná és felszabadulttá tehetjük a nyarunkat.

Együnk többször keveset – Gyomrunk hálás lesz érte

Télen fokozott kalória bevitelre van szükségünk ahhoz, hogy átvészeljük a hideg időt. Nyáron éppen ellenkezőleg: Könnyebb és kevesebb táplálékkal is biztosítani tudjuk szerveztünk normális működését. Ez az oka annak, hogy a nehéz ételek miatt aluszékonyság, rossz közérzet, fáradtság és gyomorproblémák alakulhatnak ki. Hogy biztosan jól érezzük magunkat nyáron is a bőrünkben, mindenekelőtt mondjunk le a kiadós, túlzottan laktató étkezésekről. Együnk inkább gyakrabban – napi 4-6 alkalommal – kisebb adagokat. Ezzel nem terheljük meg gyomrunkat, az emésztés szinte folyamatosan, de „gyengéden” működik. Szervezetünk így állandóan aktív marad, ezért könnyebben lebontja a szénhidrátokat és a zsírokat. Akkor járunk el helyesen, ha alkatunkat, korunkat figyelembe véve, napi 200-300 kalóriával csökkentjük napi kalória felvételünket, a zsíros, rántott vagy öntetekkel felturbózott ételek helyett pedig előnyben részesítjük a friss, nyers, párolt vagy csőben sült táplálékokat. A nyári diéta részeként használjunk olívaolajat, a vörös húsokat cseréljük halra, melynek telítetlen zsírsavai csökkentik az LDL (rossz) koleszterin szintjét, könnyebben emészthetőek és kevesebb kalóriát tartalmaznak. Ha nem tudunk lemondani a húsokról szárnyasokat, bárányt vagy nyulat a nyári diéta során is ehetünk, azonban figyeljünk arra, hogy a köret mindig zöldség, esetleg rizs legyen.

Felvágottak helyett friss sajtok

Kerüljük a húskészítményeket, különösen a felvágottakat, helyettük válasszuk a nyári diéta étrendjébe sokkal jobban illő friss, zsírszegény és fehér sajtokat. Ezeket se kenyérrel, inkább idénygyümölcsökkel, szőlővel, almával, körtével, sárgadinnyével fogyasszuk. Napi 500-600 gramm gyümölcs teljességgel pótolja az izzadással elvesztett – vízben oldódó – vitaminokat, valamint ásványi anyagokat.

A fagylalt nem mumus!

Ha betartjuk a nyári diéta szabályait és elsősorban könnyű ételeket veszünk magunkhoz, étkezésünkben a fagylalt is helyet kaphat. Fontos ugyanakkor, hogy fagylaltot ne a főétkezésekkor, hanem a köztes időben együnk. Méghozzá kedvünk szerint, hiszen a nem tejszínes alapanyagú nyalánkságokban nincsen jelentős többletkalória, ráadásul telítettség érzetet keltenek, arról pedig ne is beszéljünk, mennyire finomak és frissítőek… Az édességek közül mindenképpen kerüljük ugyanakkor a kelt- és hájas tésztákat, a vajas, valamint a tejszínhabos süteményeket. Ezek nem csupán hizlalnak, hanem a melegben felesleges plusz terhet is jelentenek a szervezet számára.

Nyári diéta és a napozás

A nyári diéta nem csupán belső szerveink egészségéhez járul hozzá, hanem megvédi bőrünket a nap káros sugaraitól, miközben segít egyenletesen, gyorsan és tartósan barnulni. A sárgarépában, spenótban, sárgabarackban, cikóriában, sárgadinnyében, görögdinnyében, paprikában, paradicsomban, őszibarackban és zellerszárban gazdag étrend jelentősen megemeli az A-vitamin bevitelét, ami növeli a bőrben az UV-sugarakat elnyelő és ártalmatlan hővé alakító melanin termelését. Normál körülmények között 2-2,5 liter vizet vesztünk naponta, amit pótolnunk kell. Az elfogyasztott zöldségek, gyümölcsök is tartalmaznak vizet, ám a nyári melegben fontos, hogy közvetlen folyadékbevitellel folyamatosan hidratáljuk szervezetünket.

Nyári nyers előétel receptajánlatunk innen elérhető

 

 

Diéta advent idején 1 Elolvasom

Diéta advent idején

Az Advent időszaka a ráhangolódásról és készülődésről szól. Az ünnepre lélekben készülünk, de emellett készülhetünk testben is. Az ünnepek alatt többet megyünk vendégségbe, több otthon is az étel és az ital, több az egészségtelen fogás is. Érdemes megfontolnunk tehát, hogy egy könnyed adventi böjt jót tehet e a nagy roham előtt. TOVÁBB