Nyári diéta: fitten és egészségesen

Táplálkozás Gergely Noémi | Dietetikus
Nyári diéta: fitten és egészségesen 1 Kép nagyítása

Kánikulában nem csak bőrünk igényli a könnyebb ruházatot, belső szerveinket is megviseli a nagy meleg. A nyári időszakban éppen ezért érdemes változtatunk étkezési szokásainkon, vegyük figyelembe, hogy az intenzív izzadás miatt szervezetünknek több vízre, vitaminra és ásványi anyagra van szüksége.


A nyári hónapokban a nagy meleg – különösen, ha magas páratartalommal párosul – alaposan megviseli a szervezetünket. Különösen az idősebbek, a gyerekek és a túlsúllyal küzdők panaszkodnak ebben az időszakban túlzott fáradtságra, ok nélküli gyengeségre. A tünetek egy része a helytelen táplálkozás számlájára írható, a nem megfelelően megválasztott étrend ugyanis a kelleténél jobban megviseli az emésztőrendszert, ami kihat általános közérzetünkre. Szerencsére van megoldás: A nyári diéta és néhány egyszerű étkezési szabály betartásával – legalábbis egészségügyi szempontból – gondtalanná és felszabadulttá tehetjük a nyarunkat.

Együnk többször keveset – Gyomrunk hálás lesz érte

Télen fokozott kalória bevitelre van szükségünk ahhoz, hogy átvészeljük a hideg időt. Nyáron éppen ellenkezőleg: Könnyebb és kevesebb táplálékkal is biztosítani tudjuk szerveztünk normális működését. Ez az oka annak, hogy a nehéz ételek miatt aluszékonyság, rossz közérzet, fáradtság és gyomorproblémák alakulhatnak ki. Hogy biztosan jól érezzük magunkat nyáron is a bőrünkben, mindenekelőtt mondjunk le a kiadós, túlzottan laktató étkezésekről. Együnk inkább gyakrabban – napi 4-6 alkalommal – kisebb adagokat. Ezzel nem terheljük meg gyomrunkat, az emésztés szinte folyamatosan, de „gyengéden” működik. Szervezetünk így állandóan aktív marad, ezért könnyebben lebontja a szénhidrátokat és a zsírokat. Akkor járunk el helyesen, ha alkatunkat, korunkat figyelembe véve, napi 200-300 kalóriával csökkentjük napi kalória felvételünket, a zsíros, rántott vagy öntetekkel felturbózott ételek helyett pedig előnyben részesítjük a friss, nyers, párolt vagy csőben sült táplálékokat. A nyári diéta részeként használjunk olívaolajat, a vörös húsokat cseréljük halra, melynek telítetlen zsírsavai csökkentik az LDL (rossz) koleszterin szintjét, könnyebben emészthetőek és kevesebb kalóriát tartalmaznak. Ha nem tudunk lemondani a húsokról szárnyasokat, bárányt vagy nyulat a nyári diéta során is ehetünk, azonban figyeljünk arra, hogy a köret mindig zöldség, esetleg rizs legyen.

Felvágottak helyett friss sajtok

Kerüljük a húskészítményeket, különösen a felvágottakat, helyettük válasszuk a nyári diéta étrendjébe sokkal jobban illő friss, zsírszegény és fehér sajtokat. Ezeket se kenyérrel, inkább idénygyümölcsökkel, szőlővel, almával, körtével, sárgadinnyével fogyasszuk. Napi 500-600 gramm gyümölcs teljességgel pótolja az izzadással elvesztett – vízben oldódó – vitaminokat, valamint ásványi anyagokat.

A fagylalt nem mumus!

Ha betartjuk a nyári diéta szabályait és elsősorban könnyű ételeket veszünk magunkhoz, étkezésünkben a fagylalt is helyet kaphat. Fontos ugyanakkor, hogy fagylaltot ne a főétkezésekkor, hanem a köztes időben együnk. Méghozzá kedvünk szerint, hiszen a nem tejszínes alapanyagú nyalánkságokban nincsen jelentős többletkalória, ráadásul telítettség érzetet keltenek, arról pedig ne is beszéljünk, mennyire finomak és frissítőek… Az édességek közül mindenképpen kerüljük ugyanakkor a kelt- és hájas tésztákat, a vajas, valamint a tejszínhabos süteményeket. Ezek nem csupán hizlalnak, hanem a melegben felesleges plusz terhet is jelentenek a szervezet számára.

Nyári diéta és a napozás

A nyári diéta nem csupán belső szerveink egészségéhez járul hozzá, hanem megvédi bőrünket a nap káros sugaraitól, miközben segít egyenletesen, gyorsan és tartósan barnulni. A sárgarépában, spenótban, sárgabarackban, cikóriában, sárgadinnyében, görögdinnyében, paprikában, paradicsomban, őszibarackban és zellerszárban gazdag étrend jelentősen megemeli az A-vitamin bevitelét, ami növeli a bőrben az UV-sugarakat elnyelő és ártalmatlan hővé alakító melanin termelését. Normál körülmények között 2-2,5 liter vizet vesztünk naponta, amit pótolnunk kell. Az elfogyasztott zöldségek, gyümölcsök is tartalmaznak vizet, ám a nyári melegben fontos, hogy közvetlen folyadékbevitellel folyamatosan hidratáljuk szervezetünket.

Nyári nyers előétel receptajánlatunk innen elérhető