Stresszel? Próbálja ki a ginszenggyökeret

Táplálkozás Gergely Noémi | Dietetikus
Stresszel? Próbálja ki a ginszenggyökeret 1 Kép nagyítása

A ginszenggyökér az egyik legnépszerűbb gyógynövény, amelynek jótékony hatásai már közel négyezer éve közismertek. Származási helye a Koreai-félsziget északi része, illetve a Kína északkeleti részén található Mandzsúria magashegyi vidékei. A kínaiak alakja miatt jensen-nek, vagyis „embergyökérnek” is hívják a ginszenget, nálunk erőgyökér, csodagyökér néven terjedt el. Számos jótékony tulajdonsággal rendelkezik, alkalmazható a stressz és a depresszió ellen, erősíti az immunrendszert, valamint kiváló méregtelenítő.


A növény hosszú ideig olyannyira ritka és keresett volt, hogy csak a kiváltságosok használhatták. A katonák például a csaták előtt életerőt merítettek a növényből, amelynek egy-egy nagyobb méretű darabja rendkívüli és értékes ajándéknak számított. Kínai eredetű neve onnan ered, hogy a növény gyökérzete valóban ember alakúnak látszik.

Egészségvédő tulajdonságok

A szakértők egyértelműen elismerik a ginszenggyökér általános szervezeterősítő, tonizáló hatását. A legendák szerint, megvilágítja a tudatot, javítja az emlékezőképességet, ezeken keresztül pedig teljesebbé, élvezetesebbé teszi az életet. A ginszenggyökérnek jelentős roboráló hatást tulajdonítanak, javítja a legyengült, vagy éppen a lábadozó betegek állapotát. Erősíti a stressztűrő képességet, fokozza a szellemi és fizikai teljesítményt, kizökkent a depresszióból. Ezen kívül, erősíti az immunrendszert, serkenti egyes immunsejtek termelődését. Hozzájárul a szervezet méregtelenítéséhez, a belső elválasztású endokrin mirigyek stimulálásával fokozza az emésztés során a vitaminok és az ásványi anyagok hasznosítását. Összefoglalva, a ginszengnek normalizáló funkciója van, tehát az egész szervezetet erősíti.

Hatóanyagai

Legfőbb hatóanyagai az úgynevezett ginzenozidok: a növényben eddig összesen 31 féle ginzenozidot különítettek el, ezeket kémiai felépítésük alapján két csoportra osztották. A nagyobb részben a mellékgyökerekben találhatók jellemzően nyugtató hatásúak –ezeknek köszönhető a ginszeng stresszoldó képessége–, míg a főgyökérhez köthető csoport tagjai élénkítő hatással bírnak, ami a depresszió ellen tesz jó szolgálatot. E-vitamint, B-vitaminokat, mangánt, rezet és cinket is tartalmaz. Mint minden gyógynövénynek, a ginszengnek is vannak melléhatásai. Fogyasztása bizonyos esetekben allergiás tüneteket, asztmát, magas vérnyomást válthat ki. Emellett állapotos és szoptatós nőknek csak orvosi konzultáció után ajánlatos fogyasztaniuk.

Nyári nyerő ötös 1 Elolvasom

Nyári nyerő ötös

Hasznájuk ki a friss édeskömény, zellerszár, sárgarépa, zsenge zöldbab és zöldpaprika gyógyító erejét, készítsünk belőlük egészséges és finom salátát: Felfrissíti testünket, energiával tölt fel, ráadásul méregtelenít és a fogyókúra sikeréhez is hozzájárul. TOVÁBB

Szuperélelmiszer a spirulina alga 1 Elolvasom

Szuperélelmiszer a spirulina alga

A spirulina alga az egyik leggazdagabb fehérjeforrás, igazi szuperélelmiszer, amelynek jótékony hatásai segítik a szervezet helyes működését. Hatékony rákmegelőző, szabályozza a koleszterinszintet, erősíti az immunrendszert, lúgosít és méregtelenít, valamint óvja a szívet és a májat. TOVÁBB